روش منحصربه فرد پخت شیره انگور ملایر +آموزش

همزمان با فصل چیدن خوشه‌های انگور در ملایر و به ویژه روستای مانیزان، مراسم شیره‌پزی در هر خانه‌ای از این روستا برپاست و بوی شیرین شیره مشام روستا را پر می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرستان ملایر به عنوان یکی از شهر‌های جنوبی استان همدان، دارای تاکستان‌های بزرگ و محصول انگور منحصر به فردی است، این محصول بیش از هر محصول دیگری در ملایر کاشت و برداشت می‌شود.

مهرماه هر سال روستای مانیزان، دیار سرسبز تاک‌های زرخیز، مراسم شیره‌پزی راه انداخته و شیرینی و حلاوت آن را با گردشگرانی که دیگر این روستا را شناخته و حضور می‌یابند، تقسیم می‌کنند.

روش منحصربه فرد پخت شیره انگور ملایر +آموزش

قدمت پخت شیره انگور به کاشت آن می‌رسد؛ در اغلب نقاط استان همدان به خصوص در شهرستان ملایر و روستای مانیزان، از گذشته تاکنون از انگور شیره می‌گرفتند.

فصل شیره‌پزی با شهد شیرین انگور در مانیزان

وجود انواع انگور و سنت پیشین گذشتگان مبنی بر وجود مراسم شیره‌پزی از شاخص‌های این منطقه است. شیره‌پزی در روستا، بعد از برداشت انگور و معمولاً در اوایل مهرماه انجام می‌شود و با چیدن انگور مراحل پخت شیره آغاز می‌شود.

در ابتدا انگور‌ها را از باغ چیده و در سبد‌های مخصوص حمل انگور، به خانه می‌آورند. انگور‌ها را شسته در حوض مخصوص ریخته، و آن را له می‌کنند تا کاملاً آب انگور گرفته شود.

فصل شیره‌پزی با شهد شیرین انگور در مانیزان

آب انگور به دست آمده، از دریچه کوچک حوضچه خارج شده و در ظرفی جمع می‌شود، سپس همه آب انگور را در ظرف‌های پلاستیکی ریخته و به آن مقداری خاک مخصوص شیره اضافه می‌کنند و تا صبح فردا به آب انگور دست نمی‌زنند، دلیل اضافه کردن خاک شیره، شفافیت و به اصطلاح محلی برای حلال شدن آب انگور است.

صبح روز بعد آب انگور زلال شده را، در دیگ‌های مخصوص شیره‌پزی ریخته و آن را روی کوره می‌گذارند تا کاملاً بجوشد. در حین جوشیدن آن را کاملا هم می‌زنند تا نسوزد و شیره خوش‌رنگ شود.

فصل شیره‌پزی با شهد شیرین انگور در مانیزان

بعد از اینکه شیره پخته و کاملاً خوش‌رنگ شد، می‌گذارند تا سرد شود هر چند شیره عسلی را، با چوب یا دست به مدت چند ساعت هم می‌زنند تا کاملاً به رنگ سفید درآید و تقریباً غلیظ می‌شود.

نهمین مراسم آئینی شیره‌پزی ملایر ۱۲ مهرماه ساعت ۱۵ در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می‌شود و طبق روال هر سال گردشگرانی از سراسر استان و کشور در این مراسم حضور دارند.

فن شیره‌پزی قرمز و سفید روستای مانیزان ملایر ثبت ملی شده و هر ساله در ایام چیدن انگور مراسم شیره‌پزی برگزار می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فصل شیره‌پزی با شهد شیرین انگور در مانیزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار