مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی:

۱۱۰ هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی ایجاد می‌شود/باید نرخ بیکاری تا پایان برنامه ششم به هفت درصد برسد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: هدفگذاری ما برای ایجاد اشتغال در سال جاری برای کاهش نرخ بیکاری، ایجاد ۱۱۰ هزار فرصت شغلی در سطح استان است.

۱۱۰ هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی ایجاد می‌شود/باید نرخ بیکاری تا پایان برنامه ششم به هفت درصد برسدبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛محمد سنجری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در پنجمین کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری کاشمر گفت: شش ماه و یکسال از فرایند اجرای بسته اشتغال دولت می‌گذرد و اکنون وقت آن است که دستگاه‌های اجرایی عملکرد خود را گزارش دهند تا با هم اندیشی و آسیب شناسی به موقع در اجرای برنامه‌ها موفق‌تر عمل کنیم.

 وی افزود: در قانون بودجه سال  ۹۷ تبصره‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ به صورت ویژه و خاص به مبحث برنامه‌های اشتغال اختصاص داده شده که در این تبصره‌ها قانون حمایت از اشتغال پایدار عشایر و روستائیان و و مشاغل خانگی گنجانده شده است و در مجموع هفت برنامه راهبردی در حوزه اشتغال وجود دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های کاشمر و اهمیت شاخصه‌های جمعیتی در هر شهرستان جهت برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال  گفت: ۶۴ درصد جمعیت شهرستان کاشمر شهری و ۳۶ درصد روستایی است و تراکم جمعیتی بسیار خوبی در این شهرستان وجود دارد که این مهم می‌تواند به ارائه خدمات، سرعت کار و کاهش هزینه‌ها  کمک کند و قطعا پراکندگی جمعیت ارائه خدمات را مشکل می‌کند.

نرخ بیکاری خراسان رضوی تاپایان برنامه ششم توسعه به هفت درصد می رسد

سنجری با بیان اینکه شاخص جمعیتی در بحث برنامه‌ریزی‌های بسیار کارآمد است  افزود: طبق پیش بینی انجام شده باید در پایان برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری خراسان رضوی به هفت درصد برسد و برای اینکه به این میانگین برسیم باید سالیانه بین ۷۵ تا ۸۰ هزار، فرصت شغلی در سطح استان ایجاد کنیم.
 
وی گفت:این مهم باید محوریت کارگروه اشتغال استان باشد تا با برنامه‌ریزی مناسب علی رغم ورودی به بازار کار، خروجی مناسبی هم از بازار کار ایجاد کنیم تا تعادل مناسبی را در پایان برنامه ششم توسعه داشته باشیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار و کارورزی فارغ التحصیلان و اشتغال حمایتی کمیته امداد و بهزیستی و اشتغال روستائیان و عشایر از اهم برنامه‌های ما است.

سنجری گفت:در پایان اردیبهشت ماه سال جاری تقسیم شهرستانی را بر اساس نرخ بیکاری هر شهرستان انجام دادیم و ابلاغ کردیم و تعهد شهرستان کاشمر در جهت ایجاد اشتغال در سال جاری ۲۰۳۷ نفر است.

وی افزود: تقریبا عملکرد شش ماهه استان نشان می‌دهد که ۶۷ درصد تعهد اشتغال استان تا کنون محقق شده است و میانگین استان ۵۸ درصد است یعنی در سطح استان ۲۰ هزار و ۱۹۳ فرصت شغلی که همراه با اطلاعات مربوطه در سامانه ملی رصد ثبت شده است و ۳۸ هزار و ۹۶۹ نفر هم اشتغالی است که توسط دستگاه‌های عمرانی در بخش عمران و مسکن ایجاد شده و امکان ثبت در سامانه وجود ندارد و چهار هزار و ۷۰۰ نفر هم از طریق مراکز کاریابی مشغول به کار شدند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی  گفت: مجموع اشتغالی که در این مدت شش ماهه در استان ایجاد شده ۶۳ هزار و ۸۷۱ نفر معادل ۵۸ درصد تعهد اولیه محقق شده است و در کاشمر به نسبت استان ۶۷ درصد تعهد اولیه محقق شده که خوشبختانه کاشمر نسبت به میانگین استان جلوتر است.
 

مهارت آموزی در محیط کار فرصت بسیار مناسبی برای کارفرمایان و کارجویان است

سنجری با بیان اینکه بحث مهارت آموزی در محیط کار فرصت بسیار مناسبی برای کارفرمایان و کارجویان است و نیاز است که واحد‌های صنفی و خدماتی از این بستر استفاده کنند گفت: تعهد کاشمر ۱۶۰ نفر در راستای این طرح بوده که ۷۵ نفر در شش ماهه نخست سال محقق شده است و دستگاه متولی در استان اداره کل فنی و حرفه‌ایی و در شهرستان هم اداره مربوطه است.

وی افزود: طرح مهارت آموزی در محیط کار، خلأ فقدان مهارت در مبحث اشتغال را پر می‌کند و از این جهت حائز اهمیت است مخصوصا که بهترین بستر برای اشتغال جوانان است و همه تحت پوشش بیمه مسئولیت یا بیمه حوادث هستند و جای نگرانی برای کارفرما وجود ندارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به طرح کارورزی دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی  گفت: این طرح هم مشمول قانون کار نیست و بین ۲۰۰ الی ۳۱۰ هزار تومان هزینه کارورز را دولت پرداخت می‌کند و در صورتی که بعد از اتمام شش ماه کارورز توسط کارفرما به کار گرفته شود، ۲۳ درصد حق بیمه را دولت تا دو سال پرداخت می‌کند.

سنجری افزود: سهمیه کاشمر در طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱۰۸ نفر بوده است که تا کنون ۱۶ نفر جذب کردند و آمار بسیار پایینی است و لازم و ضروری است که به جامعه هدف اطلاع رسانی شود.

در طرح مشاغل خانگی بخش عمده آن جمعیت بانوان هستند

وی  گفت: طرح مشاغل خانگی هم از سال ۱۳۸۰ در کشور اجرا می‌شود که بخش عمده آن از جمعیت بانوان است و ظرفیت بسیار خوبی دارد و پیشنهاد و تأکید ما این است که به سمت صدور مجوز برای کار‌های پشتیبان برویم و این مهم را در اولویت قرار دهیم و ۷۰ درصد طرح‌هایی که به بانک‌ها معرفی می‌شود حتما باید پشتیبان باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: اعلام کردیم که رعایت سهم هر شهرستان تا آذرماه است و از آذر به بعد شهرستانی که سهمیه خود را جذب نکرده باشد این سهمیه جا به جا خواهد شد و هر شهرستان که سهمیه خود را زودتر جذب و به ما اعلام کند از ابزار تشویقی و انگیزشی برای آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

افزایش جذب تسهیلات اشتغالزایی در حوزه کشاورزی

محمد علی نبی پور فرماندار کاشمر هم در این جلسه گفت: در مبحث تسهیلات اشتغالزایی تأکید ما این بوده و هست که وام‌های پرداختی منجر به اشتغال شود و سخت گیری‌های بانک‌ها هم ضمن همکاری خوبی که داشتند در همین راستا بوده است.

 وی افزود: جذب تسهیلات اشتغالزایی در حوزه کشاورزی نسبت به سایر حوزه‌ها تا کنون بیشتر بوده و با توجه به اینکه حوزه کشاورزی گسترده‌تر از سایر حوزه‌ها است مسلما کمک و همراهی ما هم بیشتر بوده است.

 فرماندار کاشمر با بیان اینکه حوزه صنعت و معدن برنامه ریزی بیشتری نیاز داردگفت: متأسفانه نوسانات ارز بهره برداری را با مشکل مواجه کرده است و پرداخت و برآورد نخست ما با هزینه‌هایی که اکنون داریم همخوانی ندارد و این امکان وجود دارد که با مشکل مواجه شویم و نیاز است مسئولین استان به این مهم توجه داشته باشند.

محمد علی نبی پور حمایت از صندوق‌های خرد را در سطح استان مورد تأکید قرار داد  افزود: این طرح در استان کرمان موفقیت بسیار خوبی داشته است و نیاز مبرم است که صندوق‌های خرد مورد توجه ویژه مسئولین استانی قرار بگیرند.
 
انتهای پیام//و.ت
برچسب ها: اشتباه ، نرخ بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.