در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

قناد‌باشی :از دست دادن جولان به منزله کاهش توان اسرائیل است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دمشق هر زمان که اراده کند، می‌تواند جولان را از لوث وجود اسرائیل پاک کند.

از دست دادن جولان به منزله کاهش توان اسرائیل استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در روزهای اخیراسرائیل بار دیگر در اقدامی تکراری بر اصرار ایران برای تثبیت حضور نظامی خود در سوریه تاکید کرده و مدعی شد بلندی های جولان تا ابد تحت حاکمیت اسرائیل باقی خواهد ماند.

 در راستای اهمیت جولان، صحبت های هرباره بنیامین نتانیاهو و احساس نگرانی مدام درباره از دست دادن ارتفاعات جولان ،مستقر شدن نیروهای نظامی سوریه در نزدیکی این منطقه و همچنین جزیات دیگری درباره تاثیر این بحث بر موجودیت اسرائیل  از کارشناس خاورمیانه خواستار توضیحاتی شدیم که در ادامه آمده است :

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهارات اخیر نخست وزیراسرائیل را نشان‌دهنده ترس مجدد این رژیم از توانمندی دولت سوریه دانست و گفت: در ابتدا تصور رژیم صهیونیستی این بود که حضور نیروهای تکفیری در خاک سوریه باعث تضعف دولت بشار اسد خواهد شد؛ اما برخلاف ذهنیت آنها مواجه با داعش بر قدرت نظامی  سوریه افزود و  این کشور پس از سال­ ها با قدرت دوچندان درصدد باز پس گیری بلندی های جولان برآمده  است.

وی در تشریح اشغال این منطقه توسط رژیم صهیونیستی، گفت: منطقه جولان در سال 1967 ، در حدود نیم قرن پیش، همراه با مناطقی چون صحرای سینا ،نوار غزه ، کرانه باختری و شرق بیت المقدس به طور نامشروع به اشغال اسراییل درآمد و این درحالی است ­که طبق بسیاری از قطع نامه های بین المللی این منطقه کماکان بخشی از خاک سوریه محسوب می­ شود.

وی همچنین در توضیح اهمیت بلندی­ های جولان اظهار کرد: این منطقه در خاورمیانه از اهمیت استراژیکی برخوردار بوده و می توان گفت که  قرار گرفتن سوریه بر بلندی های جولان  می تواند به  آزادسازی فلسطین  منجر شود و این امر به منزله تهدیدی جدی برای حفظ موجودیت اسرائیل محسوب می ­شود.

قنادباشی در ادامه افزود: صحرای سینا توسط مصری ها و نوارغزه به دست "انقلاب سنگ فلسطینی ها"  از چنگ رژیم صهیونیستی خارج شد و حال نوبت به آزاد سازی جولان رسیده است، مستقر شدن ارتش سوریه در نزدیکی های جولان نگرانی نخست وزیر این رژیم و صهیونیست های ساکن در این منطقه را به دنبال داشته و باعث خالی شدن تدریجی بلندی های جولان از سکنه شده است.

کارشناس مسائل سیاسی تلاش غرب برای جلوگیری از حمله به ادلب در سوریه را  راهی برای جلوگیری از آزادسازی جولان دانست و اظهار کرد: ادلب با حدود70 هزار تروریست به عنوان  اهرم فشاری در اختیار غرب قرار گرفته است تا از این طریق سوریه  را از آزادسازی جولان بازدارد.

وی همچنین درباره توان­مندی دولت سوریه در آزادسازی جولان تصریح کرد: توان نیروی نظامی دمشق در آزادسازی جولان به حدی است که در صورت اراده می­ توانند این منطقه را از لوث  اسرائیل آزاد کند.

قنادباشی در زمینه همراهی تهران با دمشق ،تاکید کرد: قطعا ایران و هم پیمانان دولت بشار اسد درکنار  کشورهای غیر وابسته به غرب از آزادی سوریه دفاع خواهند کرد، زیرا  براساس منشور سازمان ملل متحد تمام دولت های جهان موظف هستند کشورهای تحت اشغال را همراهی کنند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تاریخ ایجاد رژیم اسرائیل توسط غرب، گفت: این رژیم در حدود 70 سال پیش برای دست یابی غرب به منافعشان در خاورمیانه ایجاد شد، تا ابزاری برای تامین منافع آمریکا و اسرائیل درغرب آسیا باشد؛ این درحالی است که درعمل به اهداف خود نرسیده اند.  رژیم صهیونیستی امروز هزینه ای گزاف و معضلی وقت­گیر برای آنها شده است و با این اوصاف در آینده امکان دارد دیگر  شاهد دفاع تمام قد غرب از این رژیم نباشیم .

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به نقش غرب در خلق داعش، گفت:ایجاد این گروه تروریستی با هدف تضعیف کشورهای محور مقاومت انجام شد، این درحالی است که مواجهه و شکست داعش نیرومند شدن محور مقاومت را به دنبال داشته و معادلات منطقه ای را به نفع سوریه تغییر داده است. در نتیجه می توان گفت  ترس ناشی از توانمندی محور مقاوت به خودی خود اسرائیل را از درون شکننده کرده و آنچنان این رژیم را در سرازیری سقوط قرار داده است که امکان دارد روند نابودی اسراییل بدون جنگ هم به پایان برسد.

قنادباشی همچنین نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی را آخرین نسل از یهودیان تندرو و موثر در شکل گیری اسرائیل دانست و گفت: مواضع متعصبانه نتانیاهو  همواره در داخل  رژیم صهیونیستی هم با  انتقادهایی همراه  بوده و امکان دارد به دنبال افزایش انتقادها به نخست وزیر رژیم صهیونیستی علاوه بر از دست دادن جولان ،  شکست در انتخابات  رژیم اشغال­گر قدس همچنین تضعیف این رژیم را هم به دنبال داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به نقش جولان درحیات اسرائیل گفت :از دست دادن منطقه جولان پس از نیم قرن، برای این رژیم به منزله از دست دادن بخش زیادی از قدرت اسرائیل و افزایش مهاجرت  ها از این منطقه باشد. به طور طبیعی این امر به یک عامل کشنده درونی برای این رژیم غاصب تبدل شده و  احتمال فروپاشی درونی اسرائیل را پیش از حمله نظامی محقق خواهد کرده است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار