دهقانی مطرح کرد؛

یکجانبه گرایی افراطی آمریکا مهمترین چالش جامعه جهانی، بویژه جهان اسلام

یکجانبه گرایی افراطی آمریکا مهمترین چالش جامعه جهانی و بخصوص جهان اسلاممعاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه  در نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی که در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، خواستار همکاری کشور‌های اسلامی جهت غلبه بر چالش‌های موجود در جهان اسلام شد.


به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ، غلامحسین دهقانی در این اجلاس ظهور مجدد یکجانبه گرایی افراطی که به صورت فزاینده‌ای از سوی دولت کنونی ایالات متحده آمریکا بکار گرفته می‌شود را از جمله مهمترین چالش‌های جامعه جهانی و بخصوص جهان اسلام برشمرده و تصریح نمود: علیرغم مخالفت قاطع کشور‌های عضو سازمان ملل متحد از جمله ابراز مخالفت کشور‌ها در نشست‌های امسال مجمع عمومی و شورای امنیت این سازمان با این پدیده، متاسفانه دولت آمریکا به تکیه بر قدرت نظامی و اقتصادی، سیاست‌های یکجانبه گرایانه خود را در عرصه روابط بین الملل پیگیری می‌کند. به همین دلیل سازمان همکاری اسلامی، بعنوان یک سازمان بین المللی و نیز کشور‌های عضو آن لازم است تا به بلوک قدرتمند کشور‌های مخالف با یکجانبه گرایی پیوسته و با اقدامات غیرمسئولانه و غیرقانونی آمریکا از جمله اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند.

 

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه، افراط گرایی خشونت آمیز و افسارگسیخته که بدلیل ادامه اشغالگری، مداخله نظامی، حضور آمریکا در منطقه و نیز ایدئولوژی‌های تنفرآفرین و منابع مالی و پولی، گسترده شده را دومین چالش کنونی جهان اسلام قلمداد نمود. وی در این خصوص اظهار داشت: غلیرغم نبرد موفقیت آمیز کشور‌های منطقه با افراط گرایی و تروریسم که جمهوری اسلامی ایران نیز نقش مهمی در آن داشته، کماکان گروه‌های تروریستی و افراط گرا ریشه کن نشده و تهدیدی اصلی برای خاورمیانه و دیگر مناطق مانند افغانستان که تروریست‌ها بدانجا نقل مکان کرده اند، بشمار می‌روتد. در این رابطه، تعهد به هنجار‌ها و اصول حقوق بین الملل بهترین دفاع در برابر هر دو تهدید مذکور بوده و مانع آن می‌شود تا این دو تهدید مسیر حرکت بشریت را تغییر دهند.

 

دهقانی در ادامه سخنرانی خود با یادآوری بحران یمن و وظیفه خطیر سازمان همکاری اسلامی در قبال این بحران اظهار داشت: ائتلاف متجاوز به یمن که از حمایت نزدیک و کمک‌های تسلیحاتی آمریکا برخوردار است، مرتکب جنایات جنگی، محاصره و نیز ایجاد فاجعه انسانی در یمن شده است. چهار سال تهاجم مداوم منجر به آن نشده است که این ائتلاف به بی نتیجه بودن اقدامات نظامی خود پی برده و راه حلی مسالمت آمیز بعنوان یگانه راه پایان جنگ را پیگیری نمایند. در عوض ائتلاف متجاوز با اتهام دروغین و بی پایه، جمهوری اسلامی ایران را متهم به صدور تسلیحات به یمن علیرغم محاصره همه جانبه این کشور می‌نماید. در چنین شرایطی، متاسفانه تعداد اندکی از کشور‌ها اتهامات آمریکا علیه ایران را تکرار می‌نمایند، غافل از آنکه اتهامات آمریکا علیه ایران صرفا در خدمت منافع رژیم صهیونیستی در منطقه می‌باشد. وی افزود این کشور‌ها می‌دانند که ایران با کمک به دولت مشروع سوریه در شکست گروه‌های تروریستی مورد حمایت آن‌ها نقش مهمی ایفا نموده است.

 

وی با اشاره به نسل کشی مسلمانان روهینگایی در میانمار، وظیفه سازمان همکاری اسلامی در پایان دادن به رنج‌ها و مصائب آنان را یادآور شد و اظهار داشت: اقدامات سبعانه و سیستماتیک و پاکسازی نژادی منجر به آوارگی بیش از یک میلیون مسلمان روهنگیایی به بنگلادش و دیگر کشور‌های منطقه شده است. ما از دولت میانمار می‌خواهیم ضمن پایان دادن به خشونت ها، عاملان کشتار مسلمانان روهینگیای را بدست عدالت سپرده و بازگشت داوطلبانه و امن همه آوارگان به منازل خود را تضمین کنند.

 

معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه شرایط کنونی حاکم بر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی و تلاش برخی از کشور‌های اسلامی جهت تغییر ماهیت این سازمان و بی اثر نمودن آن در رسیدگی به چالش‌های جهان اسلام را مایه نگرانی جدی دانست. وی افزود: با کمال تاسف برخی از اعضای سازمان همکاری اسلامی، با پیگیری دستورکار تنگ نظرانه خود، سعی بر تغییر اهداف سازمان داشته و تلاش دارند آنرا از پیگیری اهدافی اصلی آن از جمله تامین منافع امت اسلامی در قبال توسعه طلبی رژیم صهیونیستی و حامیان آن و نیز کمک به فلسطین جهت تاسیس دولتی فلسطینی به پایتختی بیت المقدس بازدارند. سازمان همکاری اسلامی بجای هدف قرار دادن دشمنان ملت‌های مسلمان و سعی در متوقف کردن جنگ میان مسلمانان، اولویت‌های جدیدی را برای خود تعیین کرده است. در این راستا، تعداد اندکی از اعضای این سازمان با بهره گیری از منابع مالی خود تلاش دارند از سازمان در جهت پیشبرد اهداف سیاست خارجی سوء استفاده نمایند. به همین دلیل، سازمان و دبیرخانه آن بطور فزاینده‌ای مجبور به نادیده گرفتن قواعد کاری خود که بر اساس آن وظایف کاری اش را انجام میدهد، شده است. این امر متاسفانه اعتبار سازمان همکاری اسلامی را خدشه دار کرده و در صورتی که این رویه ادامه یافته و اصلاح نشود، انتظار می‌رود در آینده لطمات بیشتری بر جایگاه و اعتبار سازمان وارد کنند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار