چرا خاک پاکستان برای تروریست‌ها امن است؟

از ابتدای امسال حداقل هشت حمله تروریستی ازخاک پاکستان علیه پاسگاههای مرزی ما انجام شده و دیروز نیز در اقدامی دیگر تعدادی مرزبان در مرز میرجاوه ربوده و به پاکستان منتقل شدند.

چرا خاک پاکستان برای تروریست ها امن استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از ابتدای امسال افزون بر 10 نفر از نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مرزهای سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند که از این تعداد هشت شهید در مرز میرجاوه در درگیری با اشرار به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

علاوه بر این در این مدت پنج حمله گروهک تروریستی که قصد ورود به خاک ایران از نقطه مرزی سراوان را داشتند، توسط نیروهای قرارگاه قدس سپاه پاسداران ناکام ماند که در آخرین درگیری 6 مهر سالجاری خبر هلاکت «ملاهاشم نکری» شخص دوم گروهک تروریستی جیش الظلم مخابره شد و ضرب شصتی اساسی به تروریست ها وارد کرد.

اما اکنون که اعضای این گروهک توان مقابله نظامی و رو در رو با نیروهای جان برکف جمهوری اسلامی را ندارند شامگاه گذشته (دوشنبه 23 مهر) با استفاده از عوامل نفوذی در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی لولکدان میرجاوه تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی را ربودند.

نکته قابل توجه فعالیت آزادانه این گروهک تروریستی در خاک کشور پاکستان است که در طول 6 ماهه گذشته چندین بار به خود اجازه تجاوز به مرز جمهوری اسلامی ایران را داده و بعد از هر درگیری اعضای باقیمانده این گروهک به خاک پاکستان متواری شدند و این بار نیز با ربودن تعدادی از مرزبانان ایران مجددا به لانه خود در گوشه ای از خاک آن کشور بازگشتند.

پاکستان باید مسئولیت پذیرتر باشد

پس از حادثه دیروز و ربوده شدن تعدادی از نیروهای نظامی ایران در نقطه صفر مرزی میرجاوه سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران که خود در منطقه حضور داشت با انتشار ویدئویی برای آزادی گروگان ها از دست تروریست ها طی عملیاتی مشترک با ارتش پاکستان اعلام آمادگی کرد.

وی اظهار داشت: تماس های مختلفی با ارتش پاکستان گرفتیم و از آنان خواستیم نسبت به تحویل اشرار و سلامتی ربوده شدگان تضمین دهد.

سردار پاکپور با بیان اینکه پاکستان باید نسبت به مرزهای خود مسئولیت پذیرتر باشد، تصریح کرد: از ابتدای امسال تعداد زیادی از پاسگاه های ما از داخل خاک پاکستان مورد حمله قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همین اتفاق حدود 15 روز پیش در میل مرزی 164 اتفاق افتاد که نفر دوم این گروهک به نام «هاشم نکری» به درک واصل شد.


بیشتر بخوانید:پاکستان اقدامات لازم برای آزادی نیروهای مرزی ایران را انجام دهد 


فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران تصریح کرد: این تروریست ها در پاکستان پایگاه و مقر دارند و در این خاک زندگی می کنند که جمهوری اسلامی برای هرگونه عملیات مشترک با ارتش پاکستان علیه آنان و آزادی ربوده شدگان آمادگی دارد.

بی نتیجه ماندن قول های مقامات سیاسی پاکستان

شاید تلخ ترین حادثه مرزی دو سال اخیر مربوط به حمله گروهک تروریستی جیش الظلم به 11 مرزبان ایرانی در اردیبهشت 1396 در مرز میرجاوه باشد که هر 11 نفر به شهادت رسیدند. این شرارت ها با استفاده از خاک سرزمینی پاکستان ادامه یافت و مشابه سایر فعالیت های تروریستی، باز هم در فروردین امسال رخ داد و چهار مرزبان و بسیجی در همین مرز و به وسیله همین گروهک به شهادت رسیدند.

اما این پایان تحرکات تروریست ها از سمت خاک پاکستان به مرزهای ایران نبود چراکه این گروهک اقدامات خرابکارانه خود را همزمان با بازی های تیم ملی ایران در جام جهانی ادامه داد و چهار نیروی نظامی در میرجاوه را به شهادت رساند.

بعد از این حادثه که پنجم تیرماه امسال در مرز میرجاوه اتفاق افتاد، سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه ایران احضار شد و تذکری جدی نسبت به این موضوع دریافت کرد.

همچنین قبل از آن در پایان خرداد ماه سالجاری نیز پنجمین نشست کمیته دائمی مشترک مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان در زاهدان برگزار شده بود که مذاکره بر سر امنیت مرزها و حوادث مرزی بخش مهم این نشست را به خود اختصاص داد اما گویا هیچکدام از این نشست ها فایده ای در بر نداشت چرا که همچنان شرارت ها در مرز پاکستان و ایران ادامه دارد.

این درحالی است که بارها جمهوری اسلامی ایران بر همکاری و اقدام مشترک با ارتش پاکستان در مقابله با تروریست ها اعلام آمادگی کرده است و مسئولان ایرانی همچنان خواهان حل این مشکلات با مشارکت کشور پاکستان هستند اما تاکنون عملکرد قابل قبولی از سوی طرف پاکستانی دیده نمی شود.

پاکستان از جمله کشورهایی است که تاکنون صدمات بسیاری از جانب فعالیت های تروریستی متحمل شده است اما این انفعال در برابر حضور گروهک های تروریستی مانند جیش الظلم در خاک این کشور سوال برانگیز است.

شاید همین آرامش مقامات پاکستانی در برخورد با تروریست ها سبب شده تا خاک این کشور به مکانی امن برای زندگی، ایجاد پایگاه و انجام فعالیت های خرابکارانه تبدیل شود.

شدت عمل و اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران بر گروهکهای تروریستی و مقابله با دسیسه های دشمنان به ویژه سازمانهای جاسوسی وابسته به سرویس های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و عربستان تاکنون از ورود عوامل گروهک های تروریستی به داخل خاک ایران اسلامی جلوگیری کرده است.

در صورت همکاری شایسته پاکستان با نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ایران با وجود این اشراف اطلاعاتی می تواند خاک پاکستان را برای تروریست ها به جد ناامن کند.

بنا به اظهار برخی منابع، ورود به خاک ایران و انجام اقدامات خرابکارانه و جنایت علیه مردم این منطقه از اهداف مهم گروهکهای تروریستی به ویژه جیش الظلم است اما هر تلاش آنان در نقطه صفر مرزی با اقتدار نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و بسیج مردمی و سپاه پاسداران خنثی شده و با تحمل تلفات و خساراتی به ناچار به داخل خاک پاکستان باز گشتند.

پس از متلاشی شدن گروهک تروریستی جندالله و معدوم شدن عبدالمالک ریگی و تعدادی از سرکردگان این گروهک، برادر عبدالمالک و تعدادی دیگر از اشرار تروریست در تلاش برای ساماندهی باقیمانده گروهک برآمدند که به علت اختلافات درون گروهی و تسویه حسابهای داخلی با یکدیگر درگیر و به 2 شاخه تقسیم شدند و در نهایت گروهی به نام جیش العدل راه انداختند.

این گروهک از زمان تشکیل تاکنون برای اعلام موجودیت و کسب رضایت اربابان خود هر ازگاهی به پاسگاهها و پایگاههای مرزی ایران حمله می کند یا از داخل خاک پاکستان پاسگاههای ما را مورد حملات سلاح های نیمه سنگین قرار می دهند.

عمل به تعهدات مصوبات کمیسیون مشترک مرزی دو کشور از سوی پاکستان و همکاریهای مشترک مرزی می تواند منجر به قلع و قمع این گروهک های تروریستی شود.

حاکم بودن گرایشات قومی و قبیله ای در ایالت بلوچستان پاکستان و اشراف اندک دولت مرکزی آن کشور بر مناطق مرزی موجب شده تا گروهک های تروریستی به راحتی در این ایالت لانه کنند و از همین منطقه نیروها و پاسگاههای ما را هدف قرار دهند.

تلاش های دیپلماتیک هر چند موثر است اما تاکنون به عینه مشاهده شده است که طرف پاکستانی یا توان عمل به تعهدات کمیسیون های مشترک مرزی را ندارد یا تمایلی به انجام آنها نشان نمی دهد.

برای این منظور لازم است مسئولان سیاسی امنیتی در شورای امنیت ملی و شورای تامین سیستان و بلوچستان برای حل این مشکلات چاره اندیشی اساسی بکنند و همانگونه که تاکنون بارها مسئولان خطاب به دولت پاکستان اعلام کرده اند: اگر توان مقابله با این اشرار و تروریست ها را ندارد، ایران حق خود می داند که آنان را در داخل خاک پاکستان هدف قرار دهد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

چرا خاک پاکستان برای تروریست ها امن است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۲:۰۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
ما چقدر کم شانسیم که پاکستان و افغانستان همسایگان ما هستند.
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۹:۴۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
همه می دانند پاکستان کشور فقیری است میشه گروهی از مزدوران مسلح رو به روش غیر مستقیم و بدون هیچ رد پایی تبدیل به بلای جان اونها کرد که برای دریافت جایزه حاضرن تک تک اون افراد رو از بین ببرن
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۹:۴۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
به نظر من راه حل روشنه
دوم. با حمله های چریکی ناشناس به قبایل محلی و ارایه اسناد دست داشتن این گروهک در انجام اون کار میشه قبایل رو بر علیه اونها شوراند
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۹:۴۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
به نظر من راه حل روشنه
باید هزینه پناه دادن به تروریستها رو برای دولت پاکستان بالا برد
روش اول . با تحریک قبایل محلی پاکستان بر علیه این گروهک که می‌تونه با عملیات ایضایی قتل رییس یک قبیله و ارایه اسناد دست داشتن این گروهک در اون کار باشه . اینطوری دولت برای تامین نظر قبایل محلی مجبور به عکس العمل میشه
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۹:۳۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
به نظر من راه حل روشنه
اگه دولت پاکستان به دلیل روابط گرمش با عربستان و آمریکا عمدا لانه تروریستها شده میشه با اقدامات زیر مشکل رو حل کرد
اول. حمایت مالی و تسلیحاتی از مخالفین رژیم پاکستان که طبیعتاً موجب توازن عملکرد منفی دولتها خواهد شد
دوم. شکار تروریستها توسط گروههای مسلح پاکستانی با هزینه غیر مستقیم یا حتی مستقیم ایران
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۹:۳۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
به نظر من راه حل روشنه
اگه واقعا پاکستان اشراف اطلاعاتی لازم رو برای مهار تروریستها نداره پس عملیات ضدتروریستی برون مرزی بصورت مخفی توسط نیروهای ماهر امنیتی که الحمدلله در کشور کم نیستند بسیار کارسازه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۱۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
تنها راهش مین گذاری تو مرز پاکستانه
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۳:۰۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
تنها راه مقابله ایحاد اشراف اطلاعاتی بیشتر و هدف قراردادن پایگاه های آنها به وسیله موشک میباشد
United States of America
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
چرا کل مرز با پاکستان را دیوار نمی کشیم که دیگر این مشکلات بوجود نیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
بهترین راه فرستادن نیروهای مخفی برای ترور آنهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
پاکستان هم از تروریست ها پول نصیبش میشه وهم از گروگانها درآمد بهتر از این نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
پاکستان ی کشور بی در و پیکره، چیزی به نام نظم و اداره و قانون نداره،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
باید از پاکستان در مجامع بین المللی شکایت بشه و پاکستان بابت این موضوع که سالهاست تداوم داره تحت فشار قرار بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
الان خونواده این عزیزان حسابی ناراحتن وخون جگرمیخورن... یبار دوبار نیست که بشینیم وبازم عکس العملی نشون ندیم... سردارجعفری به حرفی که امروز زدی عمل کن وجواب سختی بهشون بدین... سپاس سپااااااه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
مثل،روز روشنه پاکستان به خاطر پولای عربستان ساکت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
ایا گوش مالی دیگری در راه هست قطعا میمونه واسه بعد ازادی عزیزان ربوده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
ایا گوش مالی دیگری در راه هست قطعا میمونه واسه بعد ازادی عزیزان ربوده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
چرا خاک پاکستان برای تروریست‌ها امن است؟
Iran (Islamic Republic of)
Allianz
۱۶:۵۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
مرگ یبار شیون یبار
مثل داعش بزن داغونش کن شنا که ادعا نی کنید اطلاعتتون خیلی قویه عمل کنید فقط حرف نزنید
Iran (Islamic Republic of)
Allianz
۱۶:۵۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
مرگ یبار شیون یبار
مثل داعش بزن داغونش کن شنا که ادعا نی کنید اطلاعتتون خیلی قویه عمل کنید فقط حرف نزنید
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۶:۴۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
باید ارتباطمان با هند بیشتر شود تا پاکستان خاطرش از پشت جبهه اش خیلی هم گرم نباشد
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی
۱۶:۳۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
بزن بزن بزن طعم نقطه زن به پاکستان هم نشون بده تاحواسش جمع بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
پاکستان بمب اتم داره
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۳:۵۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
البته باید بگم که دولت پاکستان بسیار تابع رژیم عربستان هست و متاسفانه بمب اتم هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
چون هنوز یه موشک داخلش نخورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
چون هنوز یه موشک داخلش نخورده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۵۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
این ناامنی ها باعث گریزان شدن سرمایه گذاران از این مناطق میشن و مردم منطقه همچنان در فقر می مانند.
باید سریع بر خورد بشه و امنیت مردم و شرایط اقتصادی مردم احیا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
این گروهک راهم مانند گروهکی که درسوریه بود ،موشکباران کرده ونابودکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
این گروهک راهم مانند گروهکی که درسوریه بود ،موشکباران کرده ونابودکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
این گروهک راهم مانند گروهکی که درسوریه بود ،موشکباران کرده ونابودکنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی خادمیان
۱۵:۳۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
تردیدی نیست که ادامه موارد فوق نتیجه مماشات و عدم برخورد قاطع با دولت پاکستان است جا دارد با ضرب العجل فوری به دولت پاکستان طی عملیات داخل خاک پاکستان راسا" به این قائله برای همیشه خاتمه داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
فقط بزن موشکو
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۴۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
پاکستان از جمله کشورهایی هست که توان کنترل و اداره ی مردم خودشان را هم ندارد. فقط من باب هماهنگی و احترام باید با مسئولین پاکستانی رایزنی کرد و در نهایت منتظر اقدامات آن ها نماند و خودمان در فکر خودمان باشیم و با آمادگی و تعقیب تروریست ها حتی در خاک پاکستان ضربات سختی بر آن ها وارد نماییم.
Iran (Islamic Republic of)
زنده باد ایران زمین
۱۳:۴۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
سلام ما اگر بنیه دفاعی تو مرزمونم محکمتر کنیم بد نیست مثلا دوربین قرار دادن دور دیوار پاسگاه با محافظ دادن هلی شات ب پاسگاهای مرزی و اموزش ب پرسنل جهت استفاده در شرایط سخت جهت پیدا کردن نیرو دشمن در اختیار گذاشتن سلاحهای سنگین ساخت دیوار چند لایه با فاصله و پوشاندن فاصله دیوار با سیم خاردار حالا ما ک مبتدی بیش نیستیم اما میشه بیشتر مراقب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
اشرار به نیرو های پاکستانی پول میدن راحت وارد خاک ما میشن اونجا قانون نداره اینو یکی از دوستام که پاکستان زندگی میکنه گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
ما باید خودمان دست بکار شویم نمیشود صبر کرد .اگر این تروریستها عوامل امریکا واسراییل باشند هرگز پاکستان با ما هم کاری نمی کند جلسات وقت تلف کردن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
از ابتدای امسال حداقل هشت حمله تروریستی ازخاک پاکستان علیه پاسگاههای مرزی ما انجام شده/ چون پاسخی داده نشده پررررر ررررررو شدن جواب این گستاخیاشونو بده سپاه عزیز بعد مثل بچه آدم میشینن سره جاشون
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۲:۳۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
چرا باتروریست های مرزهای شرقی ؛ با قاطعیت برخورد نمی شود که گستاخیشان را تکرار نکنند ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
باید ریشه تروریست خشک شود اینم با غیور مردان سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
یکبار برای همیشه باید با ورود به خاک پاکستان با تمام قوا وارد شد و از دم همه تروریست ها را با تمام قوا منهدم کرد و دستگاه دیپلماسی باید اقدامات لازم را انجام دهد دیگر قابل تحمل نیست!!!