نوسازی بیش از سه هزار واحد زلزله زده خراسان شمالی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: تا کنون سه هزار و ۷۴۲ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله اردیبهشت سال گذشته استان با دریافت تسهیلات بانکی نوسازی شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛  جواد نظری مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با اشاره به نوسازی ۳ هزار و ۷۰۰ واحد زلزله زده خراسان شمالی گفت:  از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ واحد مربوط به مناطق روستایی و ۲۴۲ واحد در مناطق شهری بازسازی شده است.

وی افزود: زمین لرزه ۵ و هفت دهم ریشتری ۲۳ اردیبهشت پارسال در استان بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را در ۷۷ نقطه روستایی و ۲ شهر خراسان شمالی دچار خسارت کرده بود.

نظری گفت: سهمیه منظور شده برای ساخت واحد‌های جایگزین برای زلزله زدگان در نقاط شهری ۲ هزار و پانصد واحد و در نواحی روستایی ۲ هزار و چهار صد و چهل و نه واحد بوده است.

وی افزود: ۷۸۱ میلیارد و هفتصد و ده میلیون ریال اعتبار در حوزه کمک‌های بلاعوض برای بازسازی واحدها، تاسیسات زیربنایی و خدمات بنیاد مسکن برای آواربرداری اختصاص یافت.

نظری اظهار کرد: ۲ هزار و هشتصد وسی و شش میلیارد و ۷۴۸ میلیون ریال تسهیلات با سود ۴ درصد برای واحد‌های روستایی و سود ۵ درصد برای واحد‌های شهری در نظر گرفته شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: برخی مالکان واحد‌های آسیب دیده از زلزله ، علی رغم شرایط خوبی که برای اعطای پروانه رایگان و تخفیف ۴۰ درصدی تعرفه‌های نظام مهندسی منظور شده ، استقبال مناسبی برای دریافت تسهیلات نکردند.

وی مشکلات شخصی ، نداشتن سند و قرار گرفتن در خارج از حریم شهری و .  .  را از علل رغبت نداشتن افراد به دریافت تسهیلات مزبور عنوان کرد.

وی افزود: البته برخی افراد نیز پروانه گرفته و شروع به ساخت کرده اند، ولی به دلیل مشکلات اقتصادی از تکمیل آن بازمانده اند.

نظری اظهار کرد: برخی هم با این تصور اشتباه که دولت تمام هزینه ساخت بنا را می‌پردازد، پروانه ساخت گرفتند، ولی به دلیل افزایش زیربنا، تسهیلات اعطایی جوابگوی نیاز آنان نبوده و کار در مرحله اسکلت باقی مانده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی افزود: با توجه به این مشکلات بتازگی استاندار خراسان شمالی درنامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خواسته تا برای ساخت واحد‌های شهری نیز در صورت امکان سیمان رایگان در نظر گرفته شود.

نظری گفت: پیگیری‌هایی شده تا سقف تسهیلات برای واحد‌های شهری از ۳۰۰ به ۴۰۰ میلیون ریال افزایش یابد تا بخشی از هزینه‌های ناشی از تورم جبران شود.

گفتنی است: زلزله ۲۳ اردیبهشت ماه پارسال علاوه بر خساراتی که در شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان برجای گذاشت منجر به مرگ ۲ نفر شد.

انتهای پیام / ب  / ایرنا

نوسازی واحدمسکونی زلزله زده خراسان شمالی

برچسب ها: استانداری ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.