روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد؛

جهان از کاخ سفید سوالی دارد: قتل آدم‌ها کی برای شما مهم می‌شود؟

پایگاه اینترنتی واشنگتن‌پست در گزارشی به تحلیل سیاست دوگانه آمریکا در واکنش به قتل جمال خاشقجی پرداخت.

جهان از کاخ سفید سوالی دارد: قتل آدم‌ها کی برای شما مهم می‌شود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: تقریباً سه هفته است که جهان نظاره‌گر واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی است. جهان هنوز هم منتظر واکنش ترامپ به این موضوع است، اما او تاکنون سعی کرده قتل خاشقجی را کم اهمیت جلوه دهد.

اظهارات محتاطانه و متناقض ترامپ در این باره سوالاتی را درمورد اعتبار آمریکا مطرح و واکنش‌های جهانی را پیچیده‌تر کرده است. برای مثال رویکرد ترامپ به قتل این روزنامه‌نگار، چین و روسیه را جسور و هم‌پیمانان قدیمی آمریکا را از نشان دادن واکنش شدید به این جنایت دلسرد کرده است.

«ولی آر. نصر» رئیس مطالعات پیشرفته بین‌المللی مدرسه جان هاپکینز در این مورد گفت: «واکنش ترامپ به قتل خاشقجی یک انحراف عظیم در رویکرد آمریکا است. این نشان دهنده نوعی سیاست خارجی کاملاً متفاوت است که دولت را برای کار‌های غیراخلاقی یا غیرقانونی که انجام می‌دهد مسئول نمی‌داند. در نتیجه آمریکا در حال تعیین استاندارد جدیدی برای خودش و جهان است».

کاخ سفید از اظهارنظر در این باره امتناع کرد و ترامپ گفت: «می خواهم بفهمم چه اتفاقی افتاده و مشکل کجاست و احتمالاً تا پایان هفته این‌ها را می‌فهمیم».

خاشقجی در عربستان متولد شده بود و در ایالت ویرجینیا زندگی می‌کرد. او در روزنامه واشنگتن پست مطالبی ضد دولت عربستان می‌نوشت. او در دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و پس از آن دیگر دیده نشد. نیرو‌های اطلاعاتی ترکیه باور دارند ماموران سعودی خاشقجی را به قتل رسانده‌اند و بدنش را تکه تکه کرده‌اند. عربستان سعودی پس از دو هفته رد هر گونه اتهامی در رابطه با دست داشتن در قتل خاشقجی، روز شنبه ادعا کرد او در پی درگیری در کنسولگری کشته شده است.

«نیکلاس برنز» استاد دانشگاه هاروارد می‌گوید: «ما در شرایط حساسی هستیم. عربستان به وحشیانه‌ترین شکل خاشقجی را ترور کرده است. الان آمریکا باید پیامی بدهد و بگوید ما چنین چیزی را تحمل نمی‌کنیم، اما در دو هفته گذشته چنین کاری انجام نداده است». این در حالیست که روسیه در تلاش است تا از این موقعیت استفاده کند و بر دورویی واشنگتن تاکید کند و از شرایط پیچیده ژئوپولیتیک خاورمیانه به نفع خودش استفاده کند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در کنفرانس سیاست خارجی در سوچی گفت: واکنش محتاطانه دولت ترامپ به ناپدید شدن خاشقجی استاندارد‌های دوگانه آمریکا را پررنگ‌تر می‌کند.

پوتین گفت غرب زمانیکه «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس مسموم شد به سرعت مسکو را تنبیه کرد، اما حالا در رابطه با قتل خاشقجی متفاوت عمل می‌کند. با اینکه روسیه دست داشتن در پرونده اسکریپال را انکار می‌کند غربی‌ها این کشور را تحریم و دیپلمات‌های روس را اخراج کردند. پوتین گفت: «هیچ مدرکی برای محکوم کردن روسیه وجود نداشت، اما آن‌ها برای تنبیه مسکو گام برداشتند. حالا که قتلی در استانبول صورت گرفته آن‌ها هیچ کاری نمی‌کنند. برای برخورد با این گونه مشکلات باید یک رویکرد واحد داشته باشیم».

فرانسه، انگلیس و آلمان در هفته جاری از مقامات عربستان و ترکیه خواستند تحقیقات معتبری را برای بررسی پرونده قتل خاشقجی انجام دهند. با اینکه این کشور‌ها گفته اند این مسئله برایشان جدی است هنوز اقدام ملموسی انجام نداده‌اند.

«هولی داگرس» یکی از اعضای شورای آتلانتیک می‌گوید: «ترامپ دو اولویت در خاورمیانه دارد. نخست، طرح صلح فلسطین- اسرائیل و دوم، کنترل ایران. عربستان نه تنها به دلیل خرید میلیارد‌ها دلار سلاح از آمریکا برای ترامپ حائز اهمیت است؛ بلکه به دلیل نقشی که می‌تواند در اجرای اولویت‌های اصلی او در خاورمیانه ایفا کند هم مهم است».

«ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی در توییتر نوشت: «روزی سیاست آمریکا این بود: اعتماد کن، اما صحت امر را مشخص کن؛ اما حالا سیاست آمریکا این است: اعتماد کن و خودت را به آن راه بزن».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
از انجمن نویسندگان آمریکا( پن )باید پرسید: در حال حاضر یک خبرنگار و نویسنده عربستانی الاصل که در آمریکا ستون نویس یک روزنامه مشهور آمریکائی بوده و شهروندی که پناهنده محسوب میشده به قتل رسیده و تکه تکه شده....اگر یک آمریکائی الاصل برایش در یک نقطه از جهان در یک سفارتخانه ای همین اتفاق برایش می افتاد کنگره - سنا - و رئیس جمهور آمریکا چه مواضعی اتخاذ می کردند؟شاید هیئت حاکمه آمریکا قصد دارند بسیار آرام آرام قتل و نابودی مخالفان را در سفارتخانه های سراسر دنیا تلویحاً به امری رایج تبدیل کنند......
آخرین اخبار