واکنش‌های جهانی به تایید خبر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان

اعتراف عربستان به کشته شدن جمال خاشقجی در سفارت این کشور در استانبول با موجی از واکنش‌های جهانی همراه شده است.

واکنش‌های جهانی به تایید خبر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اعتراف دیرهنگام عربستان به کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی، در سفارت این کشور در استانبول، واکنش‌های جهانی گسترده‌ای را به همراه داشته است.

تلویزیون دولتی عربستان بامداد امروز (شنبه) با تایید خبر قتل جمال خاشُقجی ادعا کرد که وی بر اثر درگیری در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است! این در حالیست که کلیه شواهدی که تاکنون توسط مقامات ترکیه‌ای ارائه شده، حاکی از قتل وحشتناک و سازماندهی‌شده وی به دست عوامل مرتبط با ریاض است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تقریبا تنها کسی بود که روایت جعلی عربستان از این حادثه را "باورپذیر" توصیف کرد. او پس از تایید خبر کشته شدن جمال خاشقجی از سوی ریاض گفت به تفسیر سعودی‌ها از این ماجرا (کشته شدن بر اثر درگیری) اعتماد دارد و گمان نمی‌کند رهبران عربستان به او دروغ گفته باشند!

اما بر خلاف ترامپ که هدفش از تلاش برای تبرئه حاکمیت عربستان در پرونده خاشقجی، ادامه قراردادهای میلیاردی فروش سلاح به این کشور است، سایر رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی شناخته‌شده به ادعای عربستان درباره دلیل کشته شدن روزنامه‌نگار مخالف سعودی واکنش منفی نشان داده‌اند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، روایت عربستان از این حادثه را مشکوک توصیف کرده است. وی در این باره گفته: اگر بگویم که به روایت سعودی درباره آقای خاشقچی شک دارم، حق مطلب را ادا نکرده‌ام. ابتدا به ما گفته شد که خاشقچی کنسولگری عربستان در استانبول را ترک کرده و حالا گفته می‌شود که نزاعی درگرفته و او بدون اطلاع ولیعهد داخل کنسولگری کشته شده است. دشوار است بتوان این توجیه جدید را موثق دانست.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نیز اعلام کرده است که نمی‌توان اظهارات سعودی‌ها در قضیه خاشُقجی را به راحتی پذیرفت و واشنگتن باید تحقیقات مستقلی را برای روشن شدن این پرونده آغاز کند.

تیم کین، سناتور دموکرات آمریکایی، هم توضیح عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقجی را یک "توهین" قلمداد کرده و خواستار مقابله با "وحشی‌گری" هیات حاکمه عربستان شده است.

باب منندز، دیگر سناتور دموکرات آمریکایی، نیز تاکید کرده حتی اگر خاشقجی در جریان مشاجره و درگیری فیزیکی هم کشته شده باشد، این مساله مانع از اجرای قانون ماگنیتسکی (قانون پاسخگویی حقوق بشری جهانی که در سال ۲۰۱۶ کنگره آمریکا به تصویب رسید) نمی‌شود.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هم با توجه به اعتراف عربستان از دولت ترامپ خواست فروش تسلیحات نظامی را به این کشور متوقف کند.

سناتور کریس مورفی هم در حساب توییتر خود نوشته است: عربستان سعودی به مدت دو هفته به همه جهان دروغ گفت و در حالیکه می‌دانست جمال خاشقجی مرده است، این حقیقت را از ما کتمان می‌کرد.

الیزابت وارن، سناتور دموکرات آمریکایی، نیز در این خصوص گفت: سرنوشت خاشقجی یک حمله به دموکراسی در سراسر جهان بود. نه تنها آمریکا بلکه کل جهان باید به آن واکنش نشان دهند. در غیر این صورت ما به دیکتاتور‌ها این قدرت را می‌دهیم که خبرنگارانی که پرسش‌های پیچیده می‌پرسند را به قتل برسانند. 

واکنش‌های جهانی به تایید خبر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان

مهدی حسن، مجری معروف شبکه تلویزیونی الجزیره، هم در توییت خود در واکنش به ابراز تاسف ساده سخنگوی کاخ سفید نوشته است:  تصور کنید، فقط تصور کنید اگر ایران خاشقچی را اینطور بی‌رحمانه در داخل کنسولگری‌اش به قتل می‌رساند، دو هفته آن را انکار می‌کرد و بعد اینقدر مضحک آن را گردن می‌گرفت، واکنش آمریکا آن موقع چگونه بود!

گزارشگر سازمان ملل نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد هیچ کس نباید توضیح حکومت عربستان درباره قتل خاشقجی را بپذیرد. ما نیاز داریم تحقیقاتی معتبر و شفاف برای شناسایی قاتلان او انجام دهیم.

سازمان عفو بین‌الملل هم اعلام کرد صحت گزارش عربستان درباره "دلیل" کشته شدن خاشُقجی، محل تردید است.

نخست‌وزیر هلند طی بیانیه‌ای اعلام کرد گرچه عربستان سعودی قتل خاشقجی را تایید کرده است، باید تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام شود.

انجمن روزنامه نگاران عرب نیز در اعتراض به روایت عربستان از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه، بیانیه‌ای صادر و با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی در برابر ساختمان کنسولگری این بیانیه را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما خواستار اجرای عدالت در پرونده قتل خاشقجی و محاکمه تمامی عوامل این پرونده هستیم.»

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد این کشور تمامی جزئیات رخ داده در ماجرای قتل روزنامه‌نگار عربستانی را افشا خواهد کرد.

آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اروپا امروز شنبه گفت به منظور بررسی شرایطی که به کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد محمد بن سلمان – ولیعهد عربستان-- منجر شده است، باید تحقیقات بین المللی صورت گیرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز امروز، شنبه در واکنش به اذعان عربستان به کشته شدن جمال خاشقجی، خواهان ادامه فشار‌ها بر ریاض تا روشن شدن همه حقایق مرتبط با این پرونده شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سخنانی گفت توضیح عربستان را در خصوص مرگ جمال خاشقجی، منتقد سعودی نمی‌پذیرد. نخست وزیر دانمارک نیز در واکنش به این حادثه اعلام کرد از توضیحات ریاض قانع نشده است.

"انجمن رسانه‌ای ترک–عرب" با صدور بیانیه ای، از سلمان، شاه عربستان سعودی خواست قاتلان و عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی را که ۱۸ روز پیش در کنسولگری سعودی در استانبول با بی رحمی تمام به قتل رسید، مجازات کند.

در حالی که انتقاد‌ها از عملکرد عربستان سعودی در پرونده مرگ جمال خاشقجی رو به افزایش است، تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس در اقدامی تامل برانگیز اعلام کرد عربستان با رهبری ملک سلمان و ولیعهد سعودی، کشور عدالت و ارزش‌ها باقی خواهد ماند!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۲:۵۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
خدا لعنت کند ال سعود که ال یعود هست .
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۲:۴۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
کشوری مثل امریکا که حامی تروریسم و پدید آورنده آن است باید هم عربستان را در قتل خاشقجی تبرئه کند
آخرین اخبار