وزیر بهداشت:

نباید رشد کاریکاتوری داشته باشیم/ نبود آمار یا آمارهای نادرست باعث گرفتاری ماست

هاشمی گفت: هر جا گرفتار می شویم، به دلیل نداشتن آمار یا آمارهای نادرست است و نمی توانید تصور کنید که ما به همین دلیل در تصمیمات، دچار مشکل می شویم.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در اولین همایش ملی استفاده از آمار در نظام سلامت با تاکید بر این که نباید در حوزه آمار و فناوری اطلاعات، بین مناطق محروم و برخوردار تفاوتی وجود داشته باشد، اظهار کرد: هر آمار و عددی برای ما به یک نسبت ارزش دارد و تفاوتی ندارد که این آمار مربوط به پایتخت یا هیرمند سیستان و بلوچستان باشد.

عملکرد نادرست مرکز ملی آمار ایران، به گمراهی و بیراه می‌انجامد

هاشمی گفت: در اولین ماه مسئولیتم در دولت یازدهم در مورد حساسیت مرکز ملی آمار ایران دوبار با رئیس جمهور صحبت کردم چون دولت ها از این بخش، بیشترین آسیب را دیدند. اگر این بخش، درست عمل کند، می تواند برای دولت چراغ هدایت باشد و اگر بد عمل کند حتما به گمراهی و بیراهه خواهیم رفت.

وزیر بهداشت افزود: فکر می کردم که اگر مرکز ملی آمار، اعتمادآفرین ترین دستگاه در دولت معرفی نشود، نمی توانیم شاهد همراهی مردم باشیم و بلاتشبیه فکر می کنم که رئیس مرکز ملی آمار ایران و داده و اطلاعات این مرکز باید برای کشور مانند آیات محکمات قرآن باشند و هیچ تردیدی در آن وجود نداشته باشد.

هاشمی گفت: فرض کنید که مردم ایران به داده‌ها و آماری که رئیس مرکز ملی آمار به رئیس جمهور ارائه می دهد، اعتماد نداشته باشند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این کاری که برخی افراد گاهی ندانسته و از روی خامی انجام می دهند؛ کسی نمی گوید نقص وجود ندارد. ممکن است نقص وجود داشته باشد، اما وقتی گروه های مرجع را تخریب و نابود می کنید و ادعاهای آنها را با عملکرد فرد، دستگاه و مسئول و یا با بهانه تراشی، زیرسوال می برید، عرصه برای بازار شایعات باز می شود و مردم هم مجبور می شوند اطلاعات درست یا دروغ را از هر رکنی بپذیرند.

همیشه در حال تخریب گروه‌ها و کانون‌های مرجع هستیم

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما دائم در حال تخریب کردن گروه ها و کانون های مرجع هستیم. نتیجه این کار این است که سرمایه اجتماعی از دست می رود و فرصت برای فرصت طلبان داخلی و خارجی و رونق بازار شایعات، فراهم می شود

هاشمی در ادامه به ذکر خاطراتی از دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: حدودا ۲۱ ساله بودم که تازه انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده بود و من هم جایی کار می کردم که باید 60 هزار نفر را در سطح کشور مدیریت می کردم و هیچ سابقه مدیریتی نداشتم چون سه سال از قبولی ام در رشته پزشکی گذشته بود و ما هم فکر می کردیم که باید ایران و جهان را اداره کنیم و هر وقت می خواستم برای بازدید یا سرکشی به جایی بروم، اولین کاری که می کردم، اخذ پرونده پرسنلی افراد آن محل بود.

وزیر بهداشت افزود: قبل از انجام بازدیدها ابتدا عکس افراد شاغل در آن مجموعه، نام، وضعیت تاهل و تعداد فرزندان آنها را مطالعه می کردم. در آن زمان تیرهای چراغ برق و مخابرات چوبی بودند و قصد داشتند آنها را سیمانی کنند. ما مسئول بخشی از این کارگاه ها بودیم که این کار در آنجا انجام می گرفت. در زمان حضور در این کارگاه ها اینکه آمار و اطلاعات پرسنل آنها را داشتم برایشان جالب و بسیار اثرگذار بود.

هاشمی تاکید کرد: در دولت مکرر دیده ام که هر جا گرفتار می شویم، به دلیل نداشتن آمار یا آمارهای نادرست است و نمی توانید تصور کنید که ما به همین دلیل در تصمیمات، دچار مشکل می شویم.

پس از اجرای چند ساله هدفمندی یارانه‌ها هنوز نمی‌دانیم چه افردای محتاج نیستند

وزیر بهداشت افزود: چند سال است که طرح هدفمندی یارانه ها در کشور اجرا شده است، اما مجلس و دولت نمی دانند که چه افرادی محتاج هستند و چه افرادی محتاج نیستند. البته نظام مالیاتی کشور شاید درست نباشد و در راستگویی در دستگاه های مختلف، مشکلات فرهنگی، قضایی و قانونی داریم.

هاشمی گفت: چند وقت پیش در هیئت دولت، در دو سه جلسه در خصوص افزایش قیمت کالاها بحث شد که دولت برای اقشار آسیب پذیر، افرادی که حقوق ثابت دارند و کارمندان، این مسئله را جبران کند، اما هر چه بیشتر بحث می شد، بیشتر دچار ابهام می شدیم.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: با احترام به همه تلاش هایی که در سال های گذشته و در حال حاضر انجام شده و می شود، اما چون آمارهای درستی نداریم، نمی توانیم به خوبی تصمیم گیری کنیم.

هاشمی گفت: رئیس مرکز ملی آمار ایران می گوید که قانون این مرکز با سازوکارهای امروز دنیا، سنخیت ندارد و ابزار خوبی در اختیار ما نیست و نمی شود که مرکز ملی آمار از یک دستگاه دولتی، یک آمار بخواهد و آن دستگاه، آمار و اطلاعات را به این مرکز ارائه ندهد.

وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود تصریح کرد: شبکه بهداشتی و درمانی کشور، بی نظیر است و بستر بسیار مناسبی برای برنامه ریزی است و اگر وزیر کشور، اطلاعات، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی بودم، حتما بر روی این شبکه، سرمایه گذاری می کردم چون هر اطلاعاتی که بخواهیم به ما ارائه می دهد.

به گفته هاشمی اگر پرونده الکترونیک سلامت در کشور تکمیل شود، هر اطلاعاتی را که از سبک زندگی، سبک غذایی و وضعیت معیشتی افراد جامعه بخواهیم در دسترس است.

هاشمی در عین حال اظهار داشت: نگرانی من این است که مدیران مجاهد عاشق غیر اقتدارگرای غیر مصلحت اندیش عالم و چابک در وزارت بهداشت، گرفتار حاشیه ها شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به حساسیت و ضرورت دقیق بودن مستندات گفت: از کارهایی که در دوران کاری خودم علاقه زیادی داشتم و انجام هم دادم، روش‌های نوین پیوند قرنیه بود و سه بار در این زمینه کتاب نوشتم و 5 سال گرفتار آن بودم که چاپ نشد چون فکر می کردم باید کتابی بنویسم که هیچ نقصی نداشته باشد. اولین مقاله ای که چاپ کردم هم، دو سال زمان برد چون فکر می کردم که نباید هیچ اشکالی داشته باشد.

هاشمی در ادامه با تاکید بر ضرورت داشتن اطلاعات و نیاز های لازم برای برنامه ریزی های کلان گفت: معاون آموزشی وزارت بهداشت بدون اینکه نیاز حوزه های بهداشت و درمان و خدمات را بداند، نمی تواند برای توسعه آموزش عالی کشور در حوزه سلامت، برنامه ریزی کند و در این صورت، مانند وزارت علوم که نیروی کار تولید می کند ولی این نیروها بیکار می مانند و یا اقتصاد درمان باید در حوزه معاونین توسعه و بیمه ها برنامه ریزی شود، اما این برنامه ها بدون داشتن آمار و اطلاعات درست و دقیق، بی فایده است.

باید اطلاعات درستی در اختیار مدیران قرار گیرد

وزیر بهداشت تصریح کرد: ارزش و اهمیت آمار و اطلاعات برای برنامه ریزی و سیاستگذاری در کشور مانند وابستگی زندگی ها به موبایل و کامپیوتر است و باید بدون وسواس، اطلاعات درست و دقیقی در اختیار مدیران و مسئولان قرار بگیرد.

هاشمی در ادامه با بیان این که مسئولیت داشتن پزشکان در حوزه آمار و فناوری اطلاعات یکی از اشکالات در وزارت بهداشت بود، یاد آور شد: فراموش نکنیم که اولین کامپیوترها در وزارت بهداشت بودند، اما مسئولیت داشتن پزشکان در این حوزه شاید یکی از دلایل عقب ماندگی این وزارتخانه در حوزه آمار و فناوری اطلاعات بوده است.

وزیر بهداشت افزود: اگر داده ها در اختیار بخش پژوهش قرار گیرد، محصول ما می تواند در حوزه پژوهش در سراسر دنیا افتخارآفرین باشد.

هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فن آوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: در حوزه ذخیره سازی داده ها اقدامات خوبی انجام شده است و در وزارت بهداشت نیز رصدخانه سلامت را با کیفیت مطلوب راه اندازی کردیم. بر همین اساس، داده هایی که تولید می شوند باید ذخیره سازی شوند. البته بخشی از آن برای 23 میلیون نفر ساکن روستاها و حاشیه نشین ها انجام شده است.

وزیر بهداشت در عین حال گفت: اگرچه ما نقایصی در حوزه آمار و فناوری اطلاعات داریم، اما همکاران عالم و دانشمندی نیز در وزارت بهداشت حضور دارند . مشکل ما این است افرادی که در حوزه آمار و فناوری اطلاعات برای حوزه سلامت آموزش دیده باشند، کم هستند.

هاشمی همچنین در خصوص اهمیت آمار در حوزه سلامت ابراز داشت: اگر طرح تحول سلامت از موهبت آمار و فناوری اطلاعات برخوردار باشد، می تواند با آمار و اطلاعات دقیق و قابل اتکا، برنامه های خود را پیش ببرد ومی توانیم با صرفه جویی بسیار ، رضایتمندی بالایی در بین مردم و پرسنل ایجاد کنیم. البته به طور نسبی، به بخشی از این موفقیت ها دست پیدا کرده ایم، اما باید اطلاعات دقیق و قابل اتکایی در اختیار داشته باشیم.

وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: نباید رشد ما کاریکاتوری باشد و به آمار و اطلاعات همه مناطق کشور نیاز داریم. نباید در حوزه آمار و فناوری اطلاعات، بین مناطق محروم و برخوردار تفاوتی وجود داشته باشد. هر آمار و عددی برای ما به یک نسبت ارزش دارد و تفاوتی ندارد که این آمار مربوط به پایتخت یا هیرمند سیستان و بلوچستان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار