استاندار خراسان رضوی:

دانشگاه های خراسان رضوی به رشته های بین رشته ای نیاز دارند

استاندار خراسان رضوی گفت:دانشگاه های استان نیازمند رشته‌های بین رشته‌ای که می‌تواند گره‌های کاری و اجرایی کشور را باز کند، هستند.

نیاز  دانشگاههای استان به رشته های بین رشته ایبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در بیست و هفتمین جلسه شبکه علمی دانشگاه‌های استان که در محل دانشگاه غیر انتفاعی خیام مشهد برگزار شد، گفت: شکل گیری شبکه علمی دانشگاه‌های خراسان رضوی یکی از افتخاراتی است که با همت رؤسای دانشگاه‌ها شکل و قوت گرفت.

وی با بیان اینکه نیازمند استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه‌های مختلف برای تقویت بخش‌های ضعیف و تجمیع توان آزمایشگاهی و پژوهشی آن‌ها هستیم، افزود: با توجه به ظرفیت‌های نخبگی و درخشان خراسان رضوی باید فضایی فراهم شود که از این ظرفیت‌های علمی، آزمایشگاهی و فناوری بهره بیشتری گرفته شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه بحث پژوهش باید محور تعامل و همکاری‌ها قرار گیرد، ادامه داد: هفته پژوهش که هر سال با محوریت یکی از دانشگاه‌ها و همکاری سایرین و حضور بخش خصوصی و بانک‌ها برگزار می‌شد اقدامی بسیار ارزشمند می باشد که هر سال طی دوره‌های برگزاری ارتقا یافته است.

رشیدیان گفت: دراین دوره که بعد از اعمال مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه ملت ماست، نمایشگاه پژوهش می تواند راهکاری برای عبور از تحریم در کمک به صنعت و اقتصاد باشد.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه‌های هفته پژوهش باید عملیاتی و کاربردی باشد، نه علم برای علم، گفت: باید از صنعتگران و تولید کننده‌ها و بخش‌های آب و برق و گاز و نفت بخواهیم در این نمایشگاه‌ها حضور یافته و گره‌ها و چالش‌های را با حوزه پژوهش و تحقیقات خراسان رضوی طرح کنند تا برای آن‌ها راهکار ارائه شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: هر آنچه برای حوزه پژوهش و مباحث علمی و تحقیقاتی هزینه شود کم است و نه تنها هزینه محسوب نمی‌شود که به نوعی سرمایه گذاری است.

رشیدیان با اشاره به جشنواره علمی رضوی، گفت: در ایام دهه فجر برای مباحث و موضوعات مختلف اعم از ورزش و موسیقی  برنامه‌های متعددی وجود، اما برای موضوع علمی که از بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است با خلأ جدی مواجه بودیم.

وی با تاکید بر ارتقا کیفیت علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و موضوع نظارت و ارزیابی کیفی آن‌ها، افزود: باید این احساس برای تمامی دانشگاه‌ها ایجاد شود که در پی ایرادگیری نیستیم بلکه در راستای تجمیع و استفاده هدفمند و متمرکز از ظرفیت‌های آن‌ها تلاش می‌شود تا مراکز مختلف ما به دور از پراکنده کاری در یک تعامل و هماهنگی مطلوب به سطح مناسبی از کیفیت آموزشی برسند.

استاندار خراسان رضوی ظرفیت‌های ورزشی و فضا‌های ورزشی موجود در دانشگاه‌ها را بسیار خوب دانست و ادامه داد: برای برپایی جشنواره‌های ورزشی و استانی و نیز ایجاد فضای نشاط و پویایی در بین دانشجویان از این فضا‌ها بهره گرفته شود.
 
رشیدیان در ادامه با اشاره به موضوع وقف علمی گفت: این بحث زمانی مطرح شد، اما به عللی پیش نرفت و امروز ضرورت آن است که از وقف در توسعه زیرساخت‌های علمی استفاده کرد.

وی با اشاره به راهبرد علم و فناوری ۵۰ سال آینده کشور که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده است، افزود: باید سهم خراسان رضوی و نقش خود را بر اساس آن تعیین کنیم  وبر اساس آمایش سرزمینی باید پیش بینی نیاز‌های توسعه خراسان رضوی بتوانیم موضوع ماموریت گرایی دانشگاه‌ها و تامین نیرو‌های انسانی مرتبط با این طرح‌های توسعه‌ای را از الان فکر کنیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: باید به سمتی برویم که آموزش دانشجویان ما متناسب با نیاز‌های توسعه‌ای تولیدی، اجتماعی، اقتصادی و درمانی  برای آینده باشد.

رشیدیان گفت: باید در نهایت به سمت دانشگاه‌های غیر دولتی برویم که جزو سیاست‌های کلانی است که در بحث توسعه یافتگی در کشور دنبال می‌شود.

وی افزود: مشابه دانشگاه غیر دولتی خیام را که نخستین دانشگاه غیر دولتی دارای سطح یک رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است در کل خراسان رضوی وکشور داشته باشیم.
 

یکی از بزرگترین مشکلات نبود طرح های اقتصادی است


استاندار خراسان رضوی با اشاره به صندوق پژوهش و فناوری استان ادامه داد: ما در هماهنگی دچار ضعف هستیم چنانکه مشابه این صندوق را در حوزه سلامت و سایر بخش‌ها داریم، اما زنجیره و هماهنگ کردن و ماموریت محور نمودن این صندوق‌ها و اتصال و ارتباط آن‌ها با سایر بخش‌ها مثل تسهیلات اشتغالزایی که گاه جذب هم نمی‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد که موردتوجه قرار نگرفته است.

رشیدیان با بیان اینکه گاه تسهیلات به استان می‌آید، اما جذب نمی‌شود، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات نبود طرح‌های اقتصادی بویژه در حوزه تسهیلات روستایی برای تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی است.
 
وی افزود: این صندوق‌ها اگربه این عرصه وارد شوند می‌توانند در پر کردن خلأ های زنجیره تولید عملکرد و نقش موثری داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امروز به شدت نیازمند به رجوع به ارزش‌های دینی و انقلابی مان هستیم با اشاره به ایام اربعین حسینی و دهه آخر صفر ادامه داد: این زمان فرصت مغتنمی است که به ارزش‌های اصیل دین رجوع کرده و از برخی مباحث و بداخلاقی‌ها که که برخی به اسم دین و انقلاب تلاش برالقای آن دارند، دوری کرده و این مسئولیت به عهده علما، فرهیختگان و دانشمندان است.

رشیدیان با تاکید بر اینکه هیچ نگاه جناحی و خطی در این امر ندارم، گفت: جامعه ما نیازمند است به ارزش‌های اصیل دینی، انقلابی و انسانی مان رجوع کند.
 
انتهای پیام // ف. ک
برچسب ها: دانشگاه ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.