دارو‌ها خطرناک‌ترین عوامل مسمومیت در منزل هستند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار داشت: عدم توجه به میزان مصرف دارو، مصرف خود سرانه، تداخلات دارویی، استفاده دارو در تاریکی و حتی خواب آلودگی از عواملی است که منجر به مسمومیت دارویی در منزل می‌شود.

دارو‌ها خطرناک‌ترین عوامل مسمومیت در منزل هستندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و ... و همچنین نداشتن اطلاعات کافی از نحوه مصرف و نگهداری آن‌ها عوارض و خطرات جبران‌ناپذیری، چون مسمومیت‌ها را به بار می‌آورد که متاسفانه شاهد افزایش مسمومیت‌ها و مرگ و میر‌های ناشی از آن در بین کودکان، جوانان و حتی سالمندان در جامعه هستیم و آگاه‌سازی و پیشگیری دو رکن مهم در کاهش مسمومیت‌ها است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم مسمومیت دارویی را شایع‌ترین و خطرناک‌ترین نوع مسمومیت در منزل دانست و اظهار داشت: عدم توجه به میزان مصرف دارو، مصرف خود سرانه، تداخلات دارویی، استفاده دارو در تاریکی و حتی خواب آلودگی از عواملی است که منجر به مسمومیت دارویی در منزل می‌شود.


بیشتر بخوانید: مواد سمی چگونه وارد بدن ما می‌شوند؟ 


ابوالفضل نیکوسیر با اشاره به مسمومیت دارویی در نیم سال اول ٩٧ در شهرستان جهرم گفت: ٨٩ مورد مسمومیت دارویی گزارش شده که در این نوع مسمومیت، زنان سهم بیشتری داشته‌اند و شامل دارو‌های مسکن غیر مخدر، چون بنزودیازپین‌ها، ضد افسردگی‌ها، آنتی بیوتیک‌ها، دارو‌های قلبی، کورتون‌ها و آمفتامین‌ها بوده است.

به گفته وی موارد شایع دیگر در مسمومیت‌ها را می‌توان، مسمومیت با مواد غذایی، موادمخدر، مسمومیت‌های تنفسی، بوتولیسم و... اشاره کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم در ادامه افزود: مسمومیت بوتولیسم ۶۰ درصد موارد منجر به مرگ می‌شود که منبع اصلی سم بوتولیسم غذای کنسرو شده تاریخ گذشته است که قبل از مصرف خوب حرارت ندیده و با توجه به گزارشات ارائه شده ٢۴ درصد از موارد مسمومیت بوتولیسم، ناشی از غذا‌های رستورانی بوده است.

وی مسمومیت با مواد شیمیایی در شش ماه اول ٩٧، ۱۰٢ مورد عنوان کرد و افزود: ٧٢ مورد آن مربوط به آقایان بوده است که استفاده از شوینده‌های خانگی، حشره کش ها، مواد نفتی، الکل، قرص برنج و مرگ موش از عوامل اصلی این نوع مسمومیت بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به مسمومیت با آلومینیوم فسفید یا همان قرص برنج گفت: از مرگ آور‌ترین مسمومیت‌ها است و مرگ حتمی بیمار را در پی دارد؛ به راحتی جذب دستگاه گوارش می‌شود و با حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده گاز خطرناک فسفین تولید می‌شود و تا کنون راه نجات برای بیماران مسموم شده با قرص برنج یافت نشده است.

نیکوسیر گفت: در شش ماه اول سال ٩٧ مسمومیت‌های ناشی از گزیدگی در شهرستان جهرم ٢٢٢ مورد گزارش شده که بیشتر مربوط به گزیدگی عقرب بوده است.

راحله قصابی کارشناس دفتر اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاه نیز با اشاره به مسمومیت‌های گوارشی گفت: از رایج‌ترین نوع مسمومیت‌ها است که ناشی از مصرف مواد غذایی فاسد، مصرف داروی اشتباه و یا زیاد از حد خوردن دارو به قصد خودکشی است.

به گفته وی مسمومیت گوارشی در کودکان به علت مواد شیمیایی خطرناک مانند نفت و مواد پاک کننده شایع‌تر است که باید دور از دسترس آنان باشد.

قصابی در ادامه افزود: باید مراقب بود تا در هنگام بیماری کودک، دوز تکراری و یا داروی بیشتر از حد تجویز شده به کودک داده نشود و دارو‌های مصرفی افراد خانواده دور از دسترس کودکان نگه داری شود.

وی تاکید کرد: بزرگسالان دارو‌های خود را در مقابل کودکان نخورند، زیرا آنان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و زمان دادن دارو به کودک از کلمات آب نبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نشود.

قصابی بیان کرد: مسمومیت‌های شیمیایی ناشی از مواد شوینده خانگی بیشتر گریبانگیر خانم‌ها است که هرگز نباید ظرف شوینده‌های خانگی را به ظرف‌های دیگر مانند بطری‌های نوشابه انتقال داد و از مخلوط کردن آن‌ها به شدت خودداری شود.

به گفته وی استفاده از دست کش‌های غیر قابل نفوذ و ماسک هنگام استفاده از مواد شوینده بسیار حیاتی است و بیشتر این مسمومیت‌ها از راه تنفس و انتقال گاز آن به ریه صورت می‌گیرد.

کارشناس دفتر اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاه گفت: هرگز فرد مسموم را تا قبل از رساندن به مرکز درمانی وادار به استفراغ نکنید، زیرا ممکن است مری مجددا آسیب دیده و یا با آسپیره شدن به داخل راه هوایی باعث تورم و انسداد راه‌های هوایی گردد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: خواندنی ، غذا و دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار