در پی افزایش تلفات جاده ای:

لزوم بهبود کیفیت نامناسب جاده‌های شمال اردبیل؛ سهم عامل انسانی در تصادفات 58 درصد است

آمارهای منتشر شده در روزها و ماه های اخیر نشان از افزایش تصادفات جاده ای و میزان متوفیان این تصادفات دارد.

 به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ وضعیت حمل و نقل در استان اردبیل وابستگی به راه داشته چرا که زیر ساخت های حمل و نقل از جمله راههای ریلی و تاخیرهای دنباله دار پروازهای فرودگاه اردبیل در این استان توسعه نیافته است و این امر باعث شده تا راه بیشترین سهم را در صنعت حمل و نقل استان داشته باشد.

اما سوال اینجاست جاده های استان چقدر در بروز سوانح جاده ای و افزایش تلفات موثر است؟ سهم عوامل دیگر به چه میزان است؟

بنابر آماری که از سوی مسئولان پلیس راه استان ارائه گردیده است تنها در نیمه اول سالجاری 72 نفر جان خود را در جاده های شمالی استان از دست داده اند که این جدای از آمار تلفات جانی در جاده های درون شهری استان است.

بنابر این آمار 60 درصد سوانح و تصادفات فوتی استان در جاده های شمالی استان روی داده است و اردبیل _مغان، اردبیل _مشگین شهر(سربند به مشگین) و اردبیل به سرچم به ترتیب بیشترین سهم را از این آمار دارند و البته وضعیت سایر محورهای مواصلاتی نیز چندان مطلوب نبوده و کماکان در افزایش این آمار نقش ایفا می کنند.

توجه به موقعیت محورهای شمالی برای استان اردبیل به جهات مختلف از جمله افزایش ظرفیتهای گردشگری وجود کشت و صنعت و دامپروری مغان همجواری با کشور آذربایجان و افزایش تردد اتباع آذری به مرکز استان برای امور درمانی و خرید اجرای پروژه عظیم سد خداآفرین و محور جنوبی یعنی محور اردبیل سرچم که به عنوان راه میان بر برای سفر به مرکز کشور بوده این محورها را به یکی از پرترددترین محورهای استان تبدیل کرده است.

به عقیده کارشناسان وجود تونل هایی که در اغلب موارد تاریک هستند و قوس و پیچ های متعدد در جاده اردبیل سرچم و نیز جاده کم عرض و دوبانده محور شمالی استان یکی از عوامل بروز تصادفات رانندگی در این محور ها است.

به دنبال افزایش آمار تلفات انسانی سوانح رانندگی مسئولان استانی در جلسات و صحبت های خود کمبود بزرگراه را از جمله دلایل اصلی افزایش این آمار عنوان می کنند به طوری که این استان در بخش توسعه بزرگراهی از استان های محروم کشور به شمار می رود.

چند سالی است که عملیات اجرایی چهار بانده کردن محور شمالی که حادثه خیزترین محور استان نیز به شمار میرود شروع شده است اما تخصیص قطره چکانی اعتبارات باعث شده تا اجرای این پروژه ها حرکت لاک پشتی داشته باشد پروژه هایی که ارتباط مستقیمی با جان و مال همشهریان و هموطنانمان داشته و تلاش بیشتر نمایندگان و مسئولان استان برای جذب اعتبار بیشتر و تکمیل هرچه سریعتر آن را می طلبد.

روند افزایشی میزان متوفیان جاده های استان در سال 97

 فرمانده پلیس راه استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با اشاره به روند کاهشی میزان تصادفات رانندگی در طی سالهای گذشته در محورهای مواصلاتی استان از رشد ۴۵ درصدی میزان متوفیان تصادفات رانندگی در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: مؤلفه های مختلفی از قبیل انسان ایمنی جاده و وسیله نقلیه  عملیات پیش بیمارستانی زمان رسیدن بیمار به مراکز درمانی و زمان رسیدن نیروهای امدادی به صحنه وقوع تصادف در افزایش یا کاهش میزان تلفات جاده ای تاثیر دارد.

سید حجت فتاحی اظهار داشت: استان اردبیل در طی چهار سال گذشته در بحث کاهش تصادفات جاده ای فوتی و جرحی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده بود که متاسفانه به رغم تلاش دستگاه های ذیربط در این امر شاهد روند افزایشی در میزان متوفیان سوانح رانندگی بودیم به طوری که این میزان از ۸۲ نفر در سال ۹۶ به یک ۱۱۲ نفر در شش ماهه نخست سال ۹۷ رسیده است.

وی بر لزوم تبدیل راه های مواصلاتی استان به بزرگراه بویژه در محورهای شمالی استان تاکید کرد و اظهار داشت: محورهای شمالی استان به لحاظ شرایط توپوگرافی مسطح بوده و این عامل در کنار عرض کم جاده شیب های تند قوس های متعدد و نیز از بین رفتن خط کشی ها و نبود روشنایی این جاده را مستعد بروز تصادف قرار داده است که در صورت چهار بانده کردن این محور از میزان تلفات سوانح رانندگی کاسته خواهد شد.

 فرمانده پلیس راه استان اردبیل به آمار متوفیان سوانح رانندگی در محورهای استان نیز اشاره کرد و بیان داشت: در شش ماهه اول سالجاری یک صد و 12 نفر در محورهای استان جان خود را از دست داده اند که تنها 60 درصد فوتی ها در محور شمالی استان بوده است که نسبت به سالهای گذشته 27 درصد رشد در آمار متوفیان را داشته است.

فتاحی از محور سربند_مشگین شهر به عنوان نقطه ای که بیشترین تصادفات محور شمال در آن روی داده است یاد کرد و گفت: به رغم تمام تذکرهای پلیس راه استان نسبت به ایمن سازی این محور اما همچنان این نقطه در حال قربانی گرفتن است به طوری 30 نفر از ابتدای سال جان خود را در این محور از رست داده اند.

وی از افزایش برخورد پلیس راه استان با رانندگان متخلّف در سطح جاده های استان خبر داد و تصریح کرد: سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از عوامل تشدید کننده بروز تصادفات منجر به فوت در بحث عامل انسانی است که در بحث سبقت غیرمجاز 40 درصد  سرعت غیر مجاز 8 درصد افزایش برخورد با رانندگان خاطی نسبت به سال گذشته صورت گرفته است.

فرمانده پلیس راه استان اردبیل اعمال جریمه به تنهایی نمی تواند در وقوع تصادفات بازدارنده باشد بر فرهنگ سازی رانندگی صحیح در کنار ایمن سازی جاده ها تاکید کرد و اظهار داشت: پلیس راه استان با بهره گیری از 37 دستگاه دوربین نظارت تصویری و 28 دستگاه دوربین ثبت تخلفات رانندگی و به کارگیری 68 دستگاه خودروی مجهز به دوربین ثبت تخلفات به صورت محسوس و نامحسوس به کنترل و شناسایی و اعمال قانون رانندگان متخلّف در سطح جاده ها اقدام می کند.

فتاحی به افزایش 16 درصدی میزان ترددها در نیمه اول سالجاری اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش میزان تردد در  شهریور ماه سالجاری در محورهای استان، از آمار تصادفات نسبت به ماههای گذشته کاسته شده است.

وی خاطر نشان کرد: پلیس در کنار سایر دستگاهها از تمام توان و ظرفیت خود برای ایجاد امنیت و آسایش در جاده های استان استفاده می کند تا نقش کنترل و نظارتی خود را در امر کاهش تخلفات رانندگی یه نحو شایسته ای ایفا نماید.


بیشتر بخوانید: افزایش 50 درصدی تصادفات جاده‌ای در استان اردبیل


عامل انسانی عامل وقوع 58 درصد تصادفات شمال استان اردبیل است

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عامل انسانی را در بروز حوادث رانندگی پررنگ تر از سایر عوامل دانست و گفت: طبق بررسی و تحلیل آمار تصادفات به وقوع پیوسته در جاده های استان در ۵۸ درصد موارد سرعت و سبقت غیرمجاز عامل اصلی وقوع تصادفات فوتی و جرحی در جاده های استان است که این مهم نظارت و کنترل جدی پلیس راه استان را بیش از پیش نمایان می کند.

علی صبحی با اشاره به اینکه هرگونه توسعه و تبدیل راه اصلی به بزرگراه جزء وظایف اداره کل راه و شهرسازی استان بوده و این اداره کل صرفا نگهداری محورها را برعهده دارد اظهار داشت: متاسفانه علیرغم تلاشهای صورت گرفته در زمینه ارتقای ایمنی جاده ها و صرف هزینه های کلان در این حوزه، همچنان شاهد رفتارهای هیجانی و پرخطر رانتدگان در سطح جاده ها هستیم.

وی به اقدامات انجام گرفته از سوی این اداره کل در جهت ارتقای ایمنی جاده های استان اشاره کرد و بیان داشت: انجام ۱۴۰ کیلومتر خط کشی مفید در محورهای اصلی و فرعی نصب بیش از ۲۴۰۰ عدد چشم گربه ای استاندارد در محل مناطق مسکونی حاشیه راهها، مدیریت سرعت با نصب تابلو و علائم و بیش از ۱۵۰ متر طول سرعت گیر پلاستیکی از جمله این اقدامات است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: نصب بیش از هزار و 340 عدد تابلو و علائم عمودی و رفع نواقصات جاده‌ها نصب و مرمت بیش از ۹۰ شاخه گاردریل و حفاظ در حوزه شهرستان اردبیل لکه گیری و آسفالت و رفع افتادگی شانه راه ایجاد شیب شیروانی در حاشیه راه آزادسازی حریم و ایمن سازی فضای بازیابی و محیط اطراف راه ها با استفاده از تسطیح آن ایمن سازی نصب تابلو و علایم در محل لاین کندروی روستای بران از دیگر اقدامات مهم این اداره کل در بحث ایمن‌سازی محورهای شهرستان پارس آباد است که بیشترین تصادفات در آن روی می‌دهد.

صبحی با بیان اینکه محور سه راهی مشکین شهر به پارس آباد از محورهای اصلی استان بوده و تردد در این محور به صورت دو طرفه انجام می‌گیرد یادآور شد: طبق آیین نامه طرح هندسی راه های ایران حداکثر سرعت مجاز در این محور در روز ۹۵ و در شب ۸۵ کیلومتر در ساعت است و در اکثر مقاطع مشخصات فنی راه از قبیل شیب طولی و عرضی راه، عرض راه، شعاع قوس و ...رعایت شده است.

نبود بزرگراه دلیل تصادفات نیست

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل از افزایش 300 درصدی اعتبارات ملی و استانی حوزه راه استان خبر داد و گفت: استان اردبیل رتیه 27 کشور را در برخورداری از بزرگراه در بین استان های کشور دارد که تلاش می کنیم با جذب اعتبارات و تکمیل پروره های موجود خود را به آمار میانگین کشوری نزدیک کنیم.

محبوب حیدری با تاکید بر اینکه نبود بزرگراه دلیل بیشتر تصادفات نبوده و عوامل دیگری در این امر دخیل هستند اظهار داشت: وزارت راه و شهر سازی براساس میزان تردد در محورها مجوز توسعه بزرگراه ها را صادر می کند که استان اردبیل در تردد بزرگراه ها رتبه 24 کشوری را دارا است.

وی افزود: دلیل بیشتر تصادفات در استان نبود بزرگراه نیست که در اینصورت باید در محور اردبیل_آستارا با بیشترین تردد باید کمترین تصادف را داشته باشیم که اینگونه نیست.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل ضمن خاطر نشان کردن این مطلب که در محور شمالی استان آمار تردد ها افزایش یافته است و این افزایش تردد متناسب با وضعیت جاده نیست خاطر نشان کرد: لازم است مسئولان و کارشناسان استان در حوزه های مختلف راه و راهنمایی و رانندگی به بررسی دقیق تر علل افزایش میزان سوانح و تصادفات جاده ای پرداخته و نظرات کارشناسی شده خود را برای کاهش آمار تصادفات ارائه نمایند.

حیدری از افزایش اعتبار حوزه راه استان نیز خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری با وجود ممانعت وزارت راه و شهر سازی از تعریف پروژه های جدید و کمبود اعتبار پروژه های راهی کشور بودجه 16 میلیارد تومانی که در سال 96 برای پروژه های راه استان تخصیص یافته بود به 70 میلیارد تومان افزایش یافت که امیدواریم با این افزایش بودجه شاهد پیشرفت در اجرای پروژه های راه استان باشیم.

وی تاکید کرد: مطالعه احداث تمام بزرگراههای استان به اتمام رسیده و به جز محور سربند به مشگین شهر که بیشترین تلفات در این محور روی می دهد سایر مخور های استان در ردیف بودجه اعتبار ملی مصوب مجلس دارای ردیف اعتباری هستند که تلاش می شود تمام این اعتبارات در سال جاری به استان تخصیص یابد.

مقام راه و شهر سازی استان در مورد محور سربند به مشگین شهر نیز گفت: بیشتر تصادفات و تلفات جانی روی داده در شمال استان در 30 کیلومتری سه راهی سربند به مشگین شهر روی می دهد که برای ایمن سازی این محور 30 میلیارد تومان و برای چهار بانده کردن آن نیز یک هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و در تلاش هستیم با قرار دادن این محور در ردیف اعتبارات بودجه زمینه تامین و اجرایی شدن این پروژه نیز فراهم شود.

حیدری بیان داشت: برای احداث 450 کیلومتر بزرگراه در شمال استان 900 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که عدم تخصیص به موقع اعتبارات و محدودیت منابع استانی باعث کندی اجرای پروژه های راه استان شده است

وی افزود: بهسازی و تعریض محور پارس آباد _سربند و اتصال به مشگین شهر جزء اولویت های این اداره کل است و در کنار آن توسعه کمر بندی بیله سوار و بهسازی محور پارس آباد _ بیله سوار نیز در دستور کار قرار دارد.

افزایش 200 درصدی جذب اعتبارات پروژه های راه استان

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ ضمن تشریح وضعیت استان در حوزه راه و بزرگراه گفت: در استان اردبیل 152 کیلومتر بزرگراه، 716 کیلومتر راه اصلی، 702 کیلومتر راه فرعی، دو هزار و 709 کیلومتر راه روستایی آسفالته و هزار و 77 کیلومتر راه شوسه وجود دارد.

علی یوسف زاده با اشاره به اینکه محل تامین اعتبار راه های ارتباطی شریانی کشور از محل اعتبارات پیوست بودجه ای بوده و برای سال 97 ردیف بودجه جدیدی تعریف نشده است اظهار داشت:پروژه های رضی تا امیر کتدی، 50 کیلومتر از محور جلفا_اصلاندوز_پارس آباد و محور اردبیل_مشگین شهر_اهر ، محور نیر_سراب و محور کلور_درام پروژه های مهم راه و شهرسازی استان در سال 96 هستند که محل تامین اعتبار آنها از پیوست بودجه بوده و پروژه های جدید در سال 97 به آنها الحاق یافته است.

وی با بیان اینکه اعتبارات حوزه راه استان در مقایسه با سایر پروژه های راهی و بزرگراهی کشور که با کمبود اعتبار مواجه اند افزایش 200 درصدی را داشته ایم گفت: با افزایش چهار برابری بودجه های تخصیص یافته به بخش راهسازی استان شاهد پیشرفت پروژه های اجرا شده در این بخش هستیم.

مقام مسئول اداره کل راه و شهرسازی استان اولویت این اداره کل را ادامه و تکمیل پروژه های سال 96 اعلام کرد و بیان داشت: استان اردبیل در حال تبدیل شدن به یک کلان شهر می باشد و توسعه بزرگراه برای توسعه این کلان شهر یک ضرورت بوده که اولویت این اداره کل نیز توسعه بزرگراهها در استان است.

تخصیص 500 میلیارد ریال اعتبار به پروژه های راه استان

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل  به اعتبارات تخصیص یافته به استان جهت اجرای عملیات چهار خطه کردن محور های استان اشاره کرد و بیان داشت: از ابتدای سال 97 حدود 34 میلیارد تومن اعتبار برای پروژه های بزرگراهی استان تخصیص یافته و با در نظر گرفتن برخی هزینه های متفرقه ، کل اعتبار جذب شده ملی 50 میلیارد تومان است که حدود 70 درصد آن تخصیص یافته است.

یوسف زاده در مورد آخرین وضعیت عملیات دوبانده کردن محورهای استان بویژه در جاده اردبیل به مغان گفت: با در نظر گرفتن شرایط فعلی در حال حاضر ده کیلومتر از مسیر رضی _امیر کندی و با حذف برگ چای در این محور که یکی از نقاط حادثه خیز این محور بود و تعریف پروژه حدید در حال فعالیت بوده و با 80 درصد پیشرفت در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا دوماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: در ورودی شهرستان گرمی و در محدوده شهرک ولیعصر نیز کار دوبانده کردن محور ادامه داشته ضمن اینکه مراحل اخذ مجوز برگزاری مناقصه و مشخص شدن پیمانکار هشت و نیم کیلومتر از محور بیله سوار_گوتپه نیز به اتمام رسیده و مرحله برگزاری مناقصه را طی می کند.

معاون مهندسی و ساخت اداره راه و شهرسازی استان اردبیل از سه راهی سربند به مشگین شهر به عنوان حادثه خیزترین نقطه محور شمالی استان یاد کرد و افزود: برای تمام محورهای مواصلاتی استان به جز سه راهی سربند به مشگین شهر در پیوست قانون بودجه ردیف اعتباری تعریف گردید که برای احداث بزرگراه در این محور یک هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین آن در آینده ای نزدیک بعید به نظر می رسد.

یوسف زاده  در باره آخرین وضعیت جاده اردبیل سرچم نیز گفت: در حال حاضر 15 کیلومتر از این مسیر بهره برداری رسید و تا کیلومتر 35 نیز به پیمانکار واگذار گردیده است.

وی با بیان اینکه براساس تقسیمات کشوری حوزه استحفاظی استان در محور شرق تا تونل حیران بوده و بعد از تونل این استان مسئولیتی در حوزه راه ندارد افزود: به لحاظ اهمیت فنی و شریانی این محور برای استان اردبیل و بدون در نظر گرفتن مباحث سیاسی و انتخاباتی مطرح بر سر این محور اداره کل راه و شهرسازی استان قرار دادی به ارزش 822 میلیون تومان از انتهای حوزه استحفاظی تا ورودی شهر آستارا منعقد و اعتبار در اختیار مشاور قرار گرفته است.

معاون مهندسی و ساخت اداره راه و شهرسازی استان اردبیل به تخصیص قطره ای اعتبار جهت بهسازی و آسفالت جاده های روستایی استان اشاره کرد و اظهار داشت: اعتبار راه های روستایی  از محل اعتبارات استانی است که کمبود اعتبارات محدودیت عملیاتی را برای پروژه های راه روستایی ایجاد کرده است و با وجود کمبود اعتبارات، 150 کیلومتر راه روستایی در دست احداث است.

وی پروژه کلور_ درام و شال_ماجولان_ماسوله را از پروژه های شاخص راه روستایی استان عنوان کرد و گفت: احداث و بهسازی این محور ها به دلیل اهمیت شریانی و گردشگری که برای استان اردبیل دارد با قوت ادامه داشته و در سال 98 به بهره برداری خواهد رسید.

در آخر اینکه

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت معرفی قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری استان به عنوان قطب گردشگری و توریستی کشور سیل مسافران و گردشگران را از شمال و جنوب و شرق و غرب روانه این استان کرد که برای استفاده از این ظرفیت ها به این استان سفر می کنند در حالی که توسعه زیرساختهای  استان در حوزه راه همسو با توسعه گردشگری نیست و به نظر کارشناسان امر یکی از دلایل افزایش تصادفات در سالجاری همین موضوع می باشد که باید مسئولان بلند پایه و نمایندگان استان توجه ویژه ای به این امر داشته باشند.

استان اردبیل در حال تبدیل شدن به کلان شهر است و ارتقای وضعیت راههای استان به بزرگراه به یقین می تواند در توسعه این کلان شهر موثر باشد و در کنار آن به طور چشمگیری از میزان تلفات جانی سوانح جاده ای بکاهد ضمن اینکه باید تکمیل زیرساخت ریلی استان با جدیت دنبال شده و نواقصات موجود در بخش حمل و نقل هوایی تیز برطرف گردد بخش حمل و نقل در استان اتکای بیشتری به راه نداشته باشد.

جدال مرگ و زندگی در جاده های استان همچنان ادامه دارد...

انتهای پیام/س

برچسب ها: حوادث ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
به نظر من تابلوها و علائم راهنمایی ورانندگی در این استان ایراد دارد یا جای مناسبی قرار نگرفته که دیده شود ،یا اصلا نیست. من خودم به شهر اردبیل سفر داشتم ورودی شهر که وارد شدیم متاسفانه یه جاهایی سرعت گیر قرار دادند که اصلا طرف دید ندارد یا علامتی ندارد که نشان دهد. با اون سرعت وقتی وارد میشی یکهو به اون سرعت گیر برخورد میکنی اصلا نمیدونی چه طور کنترل کنی ماشینتو .