حال و هوای مشهد در روز شهادت امام رضا(ع)/شهادت امام مهربانی ها، فرصتی برای خدمت

حال و رنگ و بوی شهر مشهد امروز فرق دارد، چرا که مشهد در سوگ شهادت امام رضا(ع) میزبان عاشقان بارگاه رضوی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ این روز‌ها مشهد است که می‌درخشد در آسمان ایران، و منور شده به نور چشمان زائرانی که خود را برای قرار عاشقی به پابوسی رضا (ع) رسانده اند و ایستاده و پیاده، سینه زنان به سمت حرم مطهر با دستانی خالی و چشمانی گریان می‌روند.
 
مشهد در ماتم صاحب خانه/ حال و هوای مشهد در روز شهادت امام رضا علیه السلام/ شهادت امام رضا، فرصتی برای خدمت

گویی امروز هزاران عاشق، خالصانه گرد هم آمدند که از درد فراق خود با معشوق بگویند. همه آمده اند تا گرهه‌ای بگشایند و در دل زبانی از زبان وجود گویند.


اگر عاشق باشی، پای پیاده شوق دارد


مرتضوی یکی از زائران پیاده است که از بجنورد تا به بارگاه نورانی شمس الشموس با پای دل آمده و از حال و هوای این روزهایش می‌گوید: واقعا غیر قابل وصف هستش که بخواهم برای شما حال پیاده آمدنم را شرح دهم، فقط می‌دانم که انگار روی ابر‌ها می‌آمدم و همین باعث شده بود که سرما و سختی مسیر طولانی را حس نکنم.

وی می‌افزاید: تنها دعای من آرزوی سربلندی و موفقیت جوانان ایران است و برای خود چیزی نمی‌خواهم، همین که امروز اینجا هستم یعنی حاجت روا هستم.

آری، این عاشقان حاجت روا می‌شوند با دیدنت یا رضا علیه السلام، این عاشقان راضی اند به مسیر سخت عشق و سالیان درازی است که برکت عشق تو، نان و نمک سفره هایشان شده و آرامش دیدنت مایه‌ی آسایش شان.
 
مشهد در ماتم صاحب خانه/ حال و هوای مشهد در روز شهادت امام رضا علیه السلام/ شهادت امام رضا، فرصتی برای خدمت

در روز شهادت امام رضا(ع)، گویی همه خادم اند، هرکسی در حد توان خود دم از معرفت خویش می‌زند؛ یکی به زائران چای و آش نذری می‌دهد و دیگری زباله‌ها را جمع می‌کند، آن یکی کفش زائران را واکس می‌زند و خاک پای آن‌ها را سرمه‌ی چشم خود می‌داند.


من هم یک پاکبانم


یکی از این خادمان، سید رضا نصری دبیر تبلیغات و روابط عمومی پویش من هم یک پاکبانم است که می‌گوید: کاش می‌شد هر روز و هرشب به زائران خدمت کنیم. همیشه با خود می‌گویم خوشا به حال خادمان حرم، کاش ما هم بتوانیم گره‌ای از کار زائران باز کنیم.

وی می گوید: جمع کردن زباله‌ها در این روز و شب‌های عزیز، لطفی است که شامل حال ما شده و با افتخار این کار را در هشت مسیر منتهی به حرم امام رضا علیه السلام در مناسبت‌های مختلف، چند سال است که انجام می‌دهیم.

نصری می‌افزاید: در طرح من هم یک پاکبانم، ۲۵۰ انسان عاشق که هرکدام از جوانان محصل و دانشجو و حتی کسانی که جایگاه، پست‌ها و مدارج عالی نیز دارند در این روز‌ها افتخار پاکبانی قطعه‌ای از بهشت روی زمین که مشهد حضرت رضا (ع) است را پیدا می‌کنند.
 
حال و هوای مشهد در روز شهادت امام رضا(ع)/شهادت امام رضا ، فرصتی برای خدمت

وی تصریح می‌کند: این طرح کاملا به صورت مردمی است و حضور هرکسی در این جا داوطلبانه است که پیش بینی می‌شود تعداد این داوطلبانان عاشق به ۶۰۰ نفر برسد.

دبیر تبلیغات و روابط عمومی پویش من هم یک پاکبانم می‌گوید: اعتقاد ما این است که هر زباله که از زمین بر می‌داریم، گویی برکت و نعمت و روزی ماست که آن‌ها را در کیسه‌ی جان، جمع می‌کنیم.

همه نمک پرورده‌ی خوان نعمت تو هستند و سر این سفره آداب ادب و انسانیت را آموخته اند. امروز شیعیان زیادی از سراسر جهان در مشهدالرضا در حال عرض ارادت به بارگاه منور امام هشتم علیه السلام هستند.

صد‌ها هیئت و دسته امروز خیابان‌های مشهد را به حرم امام رضا (ع) وصل می‌کنند تا پا روی بال فرشتگان بگذارند و مشهدالرضا را در اندوه و ماتم شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت همراهی کنند.‌
 

ای دوست زیارت رضا خوش باشد، لطفش به دل خسته‌ی ما خوش باشد


محمدیان یکی از هزاران زائر امروز امام مهربانی هاست و از کرم کسی ضمانت می‌دهد که آهویی را پناه می‌شود و می‌گوید: ریش سپید کردیم در این راه که جز عطوفت و لطف بی حد چیزی ندیدیم.

وی می‌افزاید: ما کودک بودیم که هرسال از تهران برای مراسم شهادت امام رضا به مشهد می‌آمدیم و این راه ادامه دار شد تا الان که با نوه‌های خود آمدم.

محمدیان تصریح می‌کند: بار‌ها شده که از لحاظ مالی در مضیقه بودم و فکر می‌کردم که امسال نمی‌شود به مشهد بروم، اما هرسال خود حضرت ثامن الحجج (ع)مرا دعوت می‌کند و اگر او بخواهد ناممکن ها، ممکن می‌شوند.
 
حال و هوای مشهد در روز شهادت امام رضا(ع)/شهادت امام رضا ، فرصتی برای خدمت

وی اظهار می‌دارد: همیشه وقت برگشت از مشهد حال عجیبی دارم، می‌گویند زیارت امام رضا(ع) حج فقراست، اما من هرسال حجی باشکوه و عظمت را تجربه میکنم و این حال خوش را برای همه‌ی دوستداران امام رضا علیه السلام آرزو می‌کنم.

امروز در جمع این همه عاشق اگر بودی، رنگی از مهر را می‌دیدی که آسمان مشهد را آبی پر مهری کرده است؛ همیشه جمعیت و شلوغی با آرامش در تضاد است، اما در لابه لای این جمعیت حسی پر از راحتی و آسایش را حس می‌کردی.

دیدن هیئت‌ها و دسته‌های ماتم، ویلچر نشبنان و عصا به دستان، زنجیر زنان و مداحان، هارمونی زیبایی از لطف و کرم را با ارادت و تواضعی که با دسته‌های گل در دست زائران آمیخته و گویی همه‌ی آسمان‌ها و زمین به تماشای این زیبایی نشسته اند.

اما در میان تمام دعاها، دعایی بین همه‌ی زائران مشترک است و آن هم این است که به حق کرم و معرفتت یا علی بن موسی الرضا، سال دیگر هم توفیق خدمت و زیارت حرمت را به ما عطا فرما؛ آمین یا رب العالمین.

انتهای پیام//آ. ف


گزارشگر: آریا فکور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.