نیویورک تایمز گزارش داد؛

علاقه ترامپ به تحریم‌ در نهایت همچون پُتک بر سر آمریکا کوبیده خواهد شد

روزنامه نیویورک تایمز نوشت تکیه بیش از حد دونالد ترامپ به تحریم‌ها در نهایت قدرت و اقتصاد خود آمریکا را هدف خواهد گرفت.

علاقه ترامپ به تحریم‌ در نهایت هچون پُتک بر سر اقتصاد آمریکا کوبیده خواهد شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: تکیه بیش از حد ترامپ به تحریم در نهایت قدرت و اقتصاد خود آمریکا را هدف خواهد گرفت.

پایگاه اینترنتی این روزنامه در تحلیلی نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. این تحریم‌ها که در پی تصمیم ماه مه ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران اعمال شدند، نفت، بانکداری، کشتیرانی، کشتی‌سازی و بیمه این کشور را هدف قرار داده است.

البته این نمایش با حملات متقابلی مواجه می شود و دولت ترامپ در حال حاضر با واکنش‌های سیاسی این تصمیمش مواجه است. دیپلمات های اروپایی تاکید دارند در روزها و هفته های آینده همکاری نزدیکی را برای یافتن نظام پرداخت جایگزین با ایران ادامه می‌دهند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. چین، هند، روسیه و عراق نیز احتمالا با تحریم های جدید مخالفت می‌کنند و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز این هفته گفت این تحریم‌ها را نادیده می‌گیرد.

مدت ها است که مقامات دولت آمریکا گفته‌اند راهبردهای آنها سرانجام نتایج خوبی را همراه خواهد داشت. اما دو سال پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ دیگر هیچ بهانه‌ای موثر نخواهد بود. وقتی در ماه سپتامبر، سران دنیا در سازمان ملل به ترامپ خندیدند، این خنده نشانه اهانت آنها به شیوه‌های ترامپ بود که بیشتر به جای تکیه بر امتیازدهی، سرمایه‌گذاری و گفتگو، بر تحریم ها و اعمال تعرفه ها تکیه دارد.

هر چند در دهه‌های گذشته استفاده آمریکا از نظام تحریم ها به تدریج افزایش یافته است، ترامپ این رویکرد را هسته اصلی سیاست خارجی‌اش قرار داده است. از ایران تا کره شمالی و روسیه تا ونزوئلا، از قاچاقچیان مواد مخدر کلمبیا تا حماس. نخستین و شاید تنها ابزار دولت کنونی آمریکا برای شکل دادن به رویدادهای جهانی، مجازات رقبا و دفع کردن چالش‌های جدی برای قدرت آمریکا، استفاده از تحریم‌ها بوده است.

براساس ارزیابی های شرکت حقوقی چندملیتی گیبسون دان، سال گذشته دولت ترامپ نهصد و چهل و چهار شخصیت و نهاد را تحریم کرده است. به گفته آدام اسمیت –که یکی از مقامات ارشد تحریم ها در دولت اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا بود- امسال انتظار می رود این رقم از هزار فراتر رود. بیشترین میزان اعمال تحریم در گذشته به باراک اوباما تعلق دارد که در 2016 ششصد و نود و پنج شخصیت و نهاد را تحریم کرد.

حتی قبل از انتخاب ترامپ در 2016، جک لو، وزیر خزانه‌داری دولت اوباما درباره استفاده بیش از حد از تحریم ها که ممکن است واکنش‌های خطرناکی را در پی داشته باشد، هشدار داد. وی هشدار داد: "اگر شرکت های خارجی احساس کنند ما بدون بهانه‌های کافی یا به دلایل واهی از تحریم‌ها استفاده می کنیم، واکنش های خطرناکی به تحریم ها خواهند داشت."

اکنون تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای و تهدید متحدانی که در این توافق مانده‌اند با واکنش شدیدی مواجه شده است. دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند با وجود چالش های جدی مصمم هستند به وعده خود برای ایجاد یک کانال مالی مستقل از دلار برای ادامه روابط تجاری با ایران عمل کنند. سال‌ها است که مقامات روسی و چینی تلاش کرده‌اند اروپا را متقاعد کنند یک کانال تجاری مستقل از دلار و آمریکا ایجاد کنند. البته تا کنون این تلاش‌ها نتیجه‌ای در پی نداشته است. البته این اوضاع می تواند تغییر کند.

منتقدان دولت ترامپ نگرانند این گفته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که گفته بود تحریم‌های جدید به جای ایران، آمریکا را منزوی کرده است، درست گفته باشد. آنها همچنین نگرانند هرچند اقتصاد ایران در کوتاه مدت آسیب ببیند، اما تحریم‌های جدید در نهایت به شکل‌گیری یک سازوکار مالی جدید منجر شود که آمریکا در آن گنجانده نشده باشد؛ اقدامی که قدرت و اقتصاد آمریکا را هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
فقط یک کمی زمان میبره و دولت باید تنها کاری که میکنه ثبات ارز باشه و قول بده حمایتش از تولید بلند مدت خواهد بود در اینصورت ارز بالا موجب رشد تولید و صادرات خواهد شد.بهر حال شرکتهای بزرگ دنیا هم خودشان از کوچکترها میخرند و کل سیستم را میفروشند و در ایران هم خوشبختانه شرکتهای بزرگ که کل کار را بگیرند زیاد داریم.تنها دلیل پیشرفت ما در صنایع نظامی تحریم طولانی مدت از اول انقلاب بوده است.سرمایه بشرطی بطرف تولید میرود که مطمئن باشد در طولانی مدت هم از ان حمایت میشود که تابحال در ایران اینطور نبوده وفتی پول نداریم میگوییم تولید بشود و بمحض پولدار شدن هر چه لازم داریم وارد میکنیم و تولید کننده را بخاک سیاه مینشانیم.دیگر اینکه بهتر است سریعا دولت حسابها را کنترل شدید کند تا خرید و فروش ارز کنترل شود و ارز بالا نرود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
یه ضرب المثل داریم که میگه
صد دوست کم است و یک دشمن بسیار
حالا ترامپ و دار ودسته اش هر روز با این کاراشون چندین کشور از دوستان امریکا رو به دشمن تبدیل میکنن.
روش خوبیه همین سیاستها و تحریمها رو ادامه بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
دیگه واقعا کلمه تحریم خیلی بی معنا شده طرف کاری غیر از حرف مفت زدن نداره ۱۵ تریلیون دلار بدهی خارجی امریکا و ۸۰۰ میلیون کسر بودجه ۲۰۱۸ این کشور نشان از سیاستهای پوسیده ونخ نمای ایالت متحده (که به زودی به سرنوشت شوروی دچار خواهد شد ) داره و هر روز باتلاق خودشون رو عمیق تر از قبل می بینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
پتکشم خیلی سنگینه و آمریکا رو خورد و خاکشیر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
چرا حرف توی گوشت نمیره؟ یا اینکه میخوای به دنیا ثابت کنی که جمهوری اسلامی ایران ابر قدرت نوظهور است
آخرین اخبار