دیابت به عنوان پنجمین علت مرگ و میر و بیشترین علل قطع عضو شناخته شده است.

دیابت پنجمین علت مرگ و میربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، هفته ملی دیابت هرسال از ۱۹ تا ۲۵ آبان برگزار می‌شود که امسال با شعار جهانی دیابت و خانواده به اهمیت راه‌های پیشگیری و اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرداخته می‌شود.

سید کاظم فرهمند قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه وظیفه‌ی ما داشتن طول عمر با کیفیت برای جامعه است، گفت: در جهان ۵۰۰ میلیون نفر به دیابت‌های نوع یک و دو مبتلا هستند که حدود ۵۰۰ هزار نفر زیر ۱۹ سال سن دارند.

وی افزود: باید به کیفیت زندگی دیابتی‌ها برای افزایش کیفیت زندگی جامعه اقدام و عمل نمائیم تا بار‌های اقتصادی، روانی و اجتماعی روی دوش افراد مبتلا به دیابت را بکاهیم.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعه ملی step حدود ۱۱ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت هستند و میزان شیوع دیابت در خراسان رضوی ۹ درصد برآورد شده که شیوع آن در شهر‌ها بیشتر از روستاهاست.

فرهمند گفت: دیابت را در کل پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت کنترل می‌کنیم، پایش قند خون به صورت رایگان انجام می‌شود و برنامه‌های مستمری به صورت فردی برای تست دوره‌ای افراد وجود دارد.
 

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اهداف روز جهانی ملی دیابت حساس سازی و حمایت طلبی از مبتلایان به دیابت و نیز حساس سازی همه جانبه مسئولان و مردم به دیابت و اقدامات کنترل کننده و پیشگیرانه است.

وی گفت: اگر سبک زندگی متناسب داشته باشیم حتی در موارد خانوادگی نیز امکان ابتلا کمتر می شود چرا که همیشه پیشگیری بهترین راه حل خواهد بود.

وی افزود: امیدوارم به سمت سبک زندگی پیش بریم که با تغذیه و فعالیت بدنی متناسب، کیفیت زندگی را بالا ببریم و اگر پرونده الکترونیک برای هر فرد مبتلا به دیابت داشته باشیم در کنترل بیماری ها بهتر می توانیم عمل کنیم.


انتهای پیام// آ. ف
 

اهداف روز جهانی ملی دیابت حساس سازی و حمایت طلبی از مبتلایان به دیابت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.