قائم مقام سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

تراز تجاری کشور مثبت یک میلیارد دلار شد

مودودی گفت: در هفت ماه ابتدایی سال جاری تراز تجاری کشور مثبت یک میلیارد دلار شد و عراق همچنان رتبه اول صادرات از ایران را داراست.

تراز تجاری کشور مثبت یک میلیارد دلار شد به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مجید تکبیری مدیرعامل نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ایده برگزاری نمایشگاه ایران اکسپور به سال 90 برمی‌گردد و هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه فراهم سازی زمینه لازم برای توسعه صادرات کشور بود.

وی افزود: با توجه به فضای تحریم‌ها در آن سال، نمایشگاه توانست دستاوردهای درخشانی از خود به جای بگذارد و دستاورد این نمایشگاه ورود 411 تاجر و بازرگان به کشور و انعقاد 70 قرارداد و تفاهم نامه بود.

تکبیری ادامه داد: دور دوم نمایشگاه که در آبان سال 96 برگزار شد منجر به ورود 573 تاجر و بازرگان از 48 کشور دنیا و انعقاد بیش از 100 تفاهم نامه و قرارداد تجاری شد.

مدیرعامل نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران همچنین برگزاری نشست‌های B2B را یکی دیگر از دستاوردهای ایران اکسپور 2017 برشمرد و گفت: ارزش دلاری تبادلات تجاری صورت گرفته در دوره قبلی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به 200 میلیون دلار رسید و این عدد نشان دهنده تأثیر این نمایشگاه در توسعه صادرات کشور است.

وی تأکید کرد: با وجود شرایط تحریمی جدید، ما استراتژی‌ها و برنامه‌های جدیدی برای ایران اکسپو 2018 تعریف کردیم و در این نمایشگاه برای حضور12 گروه کالایی بسترسازی شده است.هدف اصلیاین نمایشگاه، تقویت  صادرات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط است تا بتوانند بازارهای صادراتی برای خود ایجاد کرده و یا بازارهای صادراتی گذشته خود را توسعه دهند.

تکبیری پیش بینی کرد: در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در آذر ماه 97، 600 تا 700 تاجر و بازرگان از 60 کشور دنیا شرکت کرده و 250 نشست B2B و در کنار آن بازدیدهای صنعتی از مجموعه‌های صادراتی صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران تأکید کرد: در نمایشگاه امسال گروه مترجمان در 5 زبان دنیا شکل گرفته و همچنین معاونت حقوقی تشکیل شده است که هدف اصلی آن رصد قراردادهای نمایشگاه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط تحریم‌ مانع ورود تجار خارجی به ایران نشده است، تصریح کرد: استقبال خوبی تاکنون از سمت تجار و شرکت‌های خارجی صورت گرفته و با کمک وزارت امور خارجه و برخی نهادهای دیگر این امر تسهیل شده است. همچنین با توجه به اینکه تصمیم گرفته شد بر روی پاسپورت افرادی که به کشور وارد می‌شوند مهر نخورد،  خارجی‌ها برای شرکت در این نمایشگاه  به راحتی به کشور وارد می‌شوند.

45 درصد از سبد صادراتی ایران به کشورهای همسایه اختصاص دارد

در ادامه این نشست محمدرضا مودودی قائم مقام سازمان توسعه تجارت و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات در چند ماه ابتدایی سال 97 روند رو به رشد خود را حفظ کرده و توانستیم نرخ رشد 13 درصدی را در هفت ماه ابتدایی سال تجربه کنیم.

وی یادآوری کرد: صادرات غیرنفتی به 27 میلیارد دلار رسیده و با وجود کاهش وزنی صادرات،‌ افزایش ارزش صادراتی نشان می‌دهد که ارزش افزوده صادرات کشور بهبود یافته است.

مودودی تأکید کرد: بخش صنعت با 21 درصد رشد، صادرات خود را از مرز 12 میلیارد دلار گذراند و به رقم 12 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید و این موضوع نشان دهنده آن است که صنعت کشور توانسته جایگاه خوبی را در صادرات کسب کند.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بخش کشاورزی نیز با 2 میلیارد دلار صادرات توانست رشد 22 درصدی را تجربه کند و همچنین تراز تجاری کشور مثبت یک میلیارد دلار  شد.

وی در رابطه با کشورهایی که هدف صادراتی ایران هستند، گفت: عراق با 55 درصد رشد به لحاظ ارزشی همچنان رتبه اول صادراتی ما محسوب می‌شود و چین نیز با وجود مشکلات به وجود آمده در چند ماه گذشته، 11 درصد افزایش صادرات از ایران داشته است.

مودودی افزود: کشورهای همسایه با واردات 1000 میلیارد دلار پتانسیل بالایی برای  صادرات ما دارند هرچند که تلاش خود را برای ورود به بازارهای کشورهای دیگر دنیا خواهیم کرد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد: 45 درصد از سبد صادراتی ایران به کشورهای همسایه اختصاص داده شد و این نشان می‌دهد ما تقریبا نیمی از صادرات خود را به کشورهای همسایه انجام داده‌ایم و این موضوع نوید بخش توسعه روابط با همسایه‌هاست.

وی تأکید کرد: تبلیغاتی برای تخریب ایران در جهان صورت گرفته اما کارنامه رشد صادراتی در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که دشمنان نتوانسته‌اند به اهداف شوم خود دست یابند و برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون ایران اکسپو2018 موقعیت مناسبی برای به تصویرکشیدن چهره مناسبی از ایران محسوب می‌شود.

مودودی اضافه کرد: تمامی تاجران دعوت شده در این نمایشگاه می‌توانند به عنوان سفیران ما به کشورهای دیگر رفته و سطح توانایی ایران را به دنیا انتقال دهند.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت یادآوری کرد: در صورتی که بخواهیم استراتژی مناسبی در شرایط تحریم تعریف کنیم باید واقعیت‌ها را ببینیم؛ اهداف اصلی تحریم کاهش درآمدهای ارزی است و تبعات آن در تجارت خارجی از نقاط دیگر اقتصاد مشخص‌تر خواهد بود اما اگر بخواهیم از دیدگاه مثبت به تحریم‌ها بنگریم، شرایط فعلی فرصت مناسبی برای تولید کننده داخلی است تا بتواند تولید خود را تعمیق دهد.

وی توضیح داد: همواره در شرایط تحریم فرصت مناسبی برای تولید کننده داخلی فراهم می‌شود که در نبود حریفان خارجی، ساخت و تولید خود را توسعه دهد.

مودودی تأکید کرد: افزایش صادرات در کشور نشان می‌دهد که چرخ‌های صنعتی به خوبی در حال چرخش است و ما امیدواریم بتوانیم با تطبیق سیاست‌های ارزی با سیاست‌های تجاری، به نتایج بهتری در حوزه صادرات دست یابیم و ارزش و بهره وری را بالاتر ببریم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه افزود: در هفت ماهه ابتدایی امسال تقاضای ثبت سفارش 61.5 میلیارد یورو بوده است و با برآوردهای بانک مرکزی از بودجه کشور برای واردات، به نظر می‌رسد در حوزه تأمین مایحتاج ضروری کشور به مشکلی برنخوریم.

انتهای پیام/

برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران(ایران اکسپو2018)

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار