عضو وابسته به فرهنگستان علوم پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

شرط واردات محصولات غذایی تراریخته/ کاری نکنیم مسئله تراریخته همچون خون‌های آلوده شود

باقری لنکرانی گفت: باید درمورد محصولات تراریخته به صورت علمی و مستند برخورد کرد تا مشکلی مانند خون‌های آلوده به وجود نیاید.

/////////////////کامران باقری لنکرانی عضو وابسته به فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص محصولات فراریخته، اظهار کرد: در بحث محصولات تراریخته ما شاهد نظرات افراطی و تفریطی هستیم، برخی افراد بسیار افراطی موافق و برخی افراطی مخالف هستند در حالی که باید به این موضوع به صورت علمی و مستند برخورد کرد.

لنکرانی بیان کرد: باید بررسی شود که محصول تراریخته مورد نظر چه مقدار و برای چه هدفی مورد دستکاری ژنتیکی قرار گرفته است.

وی گفت: البته  باید با مواد غذایی تراریخته‌ای که در کشورهای تولیدکننده آن مصرف نمی‌شود با احتیاط برخورد کرد، البته در قانون وزارت بهداشت یکی از شروط برای صدور اجازه واردات محصولات غذایی تراریخته این است که در کشور تولیدکننده در بازار وجود داشته باشد و به مصرف شهروندان آن کشور برسد.

عضو وابسته به فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: بیشترین نگرانی در خصوص اثر طولانی مدت محصولات تراریخته بد است برای مثال عوارض برخی مواد غذایی تراریخته پس از مدت‌های طولانی مشخص می‌شود یا پروتئین‌هایی را به مواد غذایی اضافه می‌کنند که در طولانی مدت روی سیستم غدد درون‌ریز اثر می‌گذارد.

نمی‌توان نگاه سطحی به تراریخته‌ها داشت

وی تصریح کرد: باید به مسئله تراریخته با دید علمی نگاه کرد و نمی توان سطحی از آن گذشت، آثار سوء برخی از این محصولات مختص به چند روز نیست و باید مطالعات طولانی مدت بر روی آنان انجام شود و برای ورود این محصولات به بازار باید مطالعات حیوانی و انسانی انجام تا مشخص شود هیچ ضرری برای مصرف نداشته باشد.

لنکرانی در ادامه گفت: مشابه این مسئله را سال‌ها قبل در مورد خون‌های آلوده شاهد بودیم که به دلیل عدم نظارت دقیق، هنوز به طور قطعی  مقصر اصلی  در مجامع بین المللی مشخص نشده است پس باید در خصوص محصولات تراریخته نهایت دقت را به خرج داد.

تولید برنج تراریخته داخلی!

وی در مورد محصولات تراریخته داخلی تصریح کرد: سال‌هاست برخی گونه‌های برنج در شمال کشور به صورت تراریخته کشت و وارد بازار می‌شود،  بذر‌های اصلاح شده  موادی پر محصول و در برابر آفات، مقاوم  و بسیار سودده هستند.

عضو وابسته به فرهنگستان علوم پزشکی در مورد دستگاه‌های نظارتی محصولات تراریخته گفت: جهاد کشاورزی،  سازمان استاندارد،  سازمان حفاظت محیط زیست و  وزارت بهداشت ادعاهایی در خصوص نظارت بر محصولات تراریخته دارند.

لنکرانی ادامه داد: در قوانین وزارت بهداشت قانونی آمده است که در مورد هر محصول وارداتی که مورد استفاده انسانی قرار می‌گیرد، این وزارتخانه باید تصمیم‌گیری کند، زمینه نظارت بر محصولات تراریخته در قانون پیش‌بینی شده است که برای عملی شدن آن باید یک نوع هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد.

کنترل دقیقی بر قاچاق مواد غذایی نداریم

وی در پایان یادآوری کرد: یکی از اشکالات ما این است که در زمینه قاچاق مواد غذایی نتوانسته‌ایم کنترل دقیقی داشته باشیم و بهترین کنترل در سطح عرضه بستن مرزهاست اما در این میان فروشنده یا پخش‌کننده  باید در قبال فروش محصولات قاچاق  پاسخگو باشد.


انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
چرا خود اقایون از این محصولات استفاده نمی کنند
آخرین اخبار