مدیرکل دفتر پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

مشهورترین محصولات تراریخته دنیا و ایران/ شرط درج برچسب تراریخته روی محصولات غذایى

خیراندیش شرط درج برچسب تراریخته روی محصولات غذایى را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهرناز خیراندیش به عنوان مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در حاشيه كارگاه تخصصى در زمينه محصولات تراريخته كه در سازمان غذا و دارو برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: قوانين ملى و بين المللى در زمينه محصولات تراريخته وجود دارد و محصولات تراريخته بر اساس تمام دستورالعمل ها ، قوانين و اسناد بالادستى مجوز ورود به كشور دريافت مى‌كنند.

تمام محصولات غذايى تراريخته دار در ورود به كشور آزمايش مى‌شوند

وى ادامه داد: براساس اسناد بالادستى و ضوابط و قوانين ملى كار بررسى و كارشناسى محصولات تراريخته انجام مى شود، همچنين در دستورالعمل هاى تدوين شده تمام مراحل ارزيابى محصولات تراريخته عنوان شده است و محصولات تراريخته در نهايت بر اساس قوانين، ضوابط و دستورالعمل ها مجوز ورود به كشور مى‌گيرند.

وى با اشاره به مشههورترين محصولات تراريخته در دنيا و ايران گفت: ذرت، كلزا، سويا و پنبه دانه مشهورترين محصولات تراريخته هستند و اين دانه ها و محصولات فرآورى شده حاصله از آنها بر اساس قوانين و دستورالعمل ها راستى آزمايى مى شوند و مخاطرات احتمالى آنها بررسى مى شود.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو ادامه داد: البته محصولات ديگرى نيز از جمله پاپايا، گوجه فرنگى ، سيب زمينى. و بادنجان نوع تراريخته دارند و در صورتى كه بخواهند وارد كشور بشوند بررسى تراريختگى روى آنها انجام مى شود.

چه محصولاتی باید برچسب تراریخته داشته باشند؟

خيرانديش با اشاره به برچسب گذارى محصولات تراريخته در كشور بيان كرد: برچسب گذارى محصولات تراريخته طبق ضابطه اداره كل غذا بر اساس حدآستانه آئين نامه مصوب هيئت دولت ٢ درصد تعيين شده است و طبق آن ارزيابى آزمايشگاهى و شناسايى كمى محصولات انجام و محصولات كه ژنومشان بيشتر از ٢ درصد تغير ژنتيكى يافته باشد، بايد برچسب تراريخته روى آنها درج شود.

وى تصريح كرد: برنامه پايش و ارزيابى محصولات تراريخته در كشور براساس قوانين و ساماندهى شده پيش مى‌رود و مشكلى با سازمان محيط زيست نداريم و رويكرد سازمان عذا و دارو بر اساس قانون و بررسى هاى علمى و كارشناسى است و بر طبق آنها عمل مى شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۴ تير ۱۳۹۷
تراریخته = سرطان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
مصرف روزانه تراریخته ها = شیوع سرطان و مرگ زودرس هزاران ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۲ تير ۱۳۹۷
چند سال پیش که ورود اینجور محصول ها رو به کشور تکذیب میکردید
Germany
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
لطفا ورود تراریخته ها را متوقف کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۲ تير ۱۳۹۷
ای کاش می شد خودمون مواد غذایی مون رو تولید کنیم مثل روستایی ها و مردم قدیم. اینجوری می فهمیدیم که چی رو پرورش دادیم و داریم چی می خوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
گوجه و بادمجون که مزه مزخرفی پیدا کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۲ تير ۱۳۹۷
این جور پیش بریم نسل آینده با مشکلات خیلی زیاد و وحشتناکی روبرو میشه خدایا خودت کمک کن