ان‌بی‌سی گزارش داد:

آمریکا برای کمک به عربستان در ماجرای خاشقجی، فتح‌الله گولن را تحویل اردوغان می‌دهد

چند منبع در دولت آمریکا می‌گویند کاخ سفید تلاش دارد برای کاهش انتقادهای اردوغان از عربستان به علت قتل خاشقجی، گولن را تحویل آنکارا دهد.

آمریکا برای کمک به عربستان فتح‌الله گولن را تحویل اردوغان می‌دهدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  دولت دونالد ترامپ از چند سازمان دولتی این کشور خواسته است تا ابزارهای قانونی استرداد فتح‌الله گولن، واعظ منتقد رجب طیب اردوغان را به ترکیه فراهم کنند.

پایگاه شبکه خبری «ان‌بی‌سی» به نقل از منابعی آگاه گزارش داد دولت ترامپ به منظور ترغیب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به کاهش فشارها علیه حکومت عربستان درباره قتل جمال خاشقجی، به برخی از نهادهای این کشور دستور داده است راه‌های قانونی اخراج فتح‌الله گولن و تحویل او به ترکیه را بررسی کنند.

فتح‌الله گولن، واعظ منتقد اردوغان است که هم‌اکنون در آمریکا اقامت دارد. دولت ترکیه او را طراح اصلی کودتای نافرجام 2016 در این کشور می‌داند و بارها خواستار استرداد آن به آنکارا شده  اما واشنگتن تاکنون این درخواست دولت اردوغان را رد کرده است.

به گفته این منابع آگاه مقامات کاخ سفید اخیراً از اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌ای)، وزارت دادگستری و وزارت امنیت داخلی خواسته‌اند تا راه‌های قانونی را جستجو کنند که بتوان از طریق آنها فتح‌الله گولن را به آنکارا تحویل داد.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا از اف‌‎بی‌آی و وزارت دادگستری خواسته است تا درخواستهای ترکیه برای استرداد فتح‌الله را بررسی کنند و همچنین وزارت امنیت داخلی نیز اطلاعاتی درباره وضعیت اقامت وی در آمریکا را ارائه دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به «ان‌بی‌سی» گفته است مقامات سازمانهای مذکور نخست این درخواست کاخ سفید را نادیده گرفتند اما هنگامی که دریافتند که این درخواست جدی است بسیار خشمگین شدند.

 هیچ کدام از وزارت‌خانه‌های مذکور درباره این درخواست کاخ سفید اظهار نظر نکردند اما یک مقام دولت ترکیه در گفتگو با «ان‌بی‌سی» مدعی شد دولت ترکیه موضوع استرداد فتح‌الله گولن را به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار کشته‌شده سعودی، مرتبط نمی‌داند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه 10 مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.


بیشتر بخوانید: واکنش‌ها به تلاش عربستان برای لاپوشانی قتل خاشقجی


پس از انتشار اخبار ناپدیدشدن جمال خاشقجی و سپس خبر قتل او در کنسولگری عربستان، انگشت‌ اتهام‌ به سمت ولیعهد عربستان به عنوان متهم ردیف اول این ترور سازماندهی‌شده نشانه رفت. در پی فشارهای رسانه‌ای و بین‌المللی، عربستان سعودی سرانجام پس از 18 روز سکوت به قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد، اما مدعی شد وی بر اثر «مشاجره و درگیری» بین او و کسانی که برای ترغیبش به بازگشت به عربستان به ترکیه رفته بودند، به قتل رسیده است. به گفته دادستانی عربستان 18 تبعه سعودی در رابطه با این جنایت بازداشت شده‌اند که بیشتر آنها از مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی این کشور هستند.

«رجب طیب اردوغان»، هفته گذشته با انتشار یادداشتی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» اعلام کرد قتل خاشقجی با دستور بالاترین سطوح قدرت در عربستان انجام شده است اما او ملک سلمان نیست!

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه ، عربستان ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
البته ،شاید این هم پیشنهاد آمریکایی ها باشه ، به خاطر نقشه های مخربشون درآینده. آخه تاریخ مصرف ، همه مهره های آمریکا یه روزی تموم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۳:۲۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
امریکا دلال خبیث
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۳:۲۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
امریکا دلال خبیث
Iran (Islamic Republic of)
کاسب
۱۱:۰۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
چ کاسبی میکنی این اردوغـــــــــــــــــــــــــــــــــــــان
آقــــــــــــــــا کلاسی جزوه ای چیزی ندارین ماهم یاد بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۰۷:۵۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
بدون اغراق باید گفت امروز جهانخواران که بر آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای غربی حکومت می کنند در هستة مرکزی جریان تروریسم قرار دارند و آن را هدایت می کنند و بعضی از کشورهای دیگر مثل حاکمان کودک کش عربستان و حکومت ترکیه و ووو در این پروژه خیانتبار آنها را همراهی و کمک می کنند مثل حوادث سوریه که نمونه و مصداق و دلیل این ادعا ست . و نمونة دیگر ، جنایات وحشیانه علیه مردم مظلوم یمن است و جریان قتل خاشقچی منتقد سیاست های عربستان که خود از مشاوران دربار سعودی بوده است اقدام مشکوکی است که معلوم نیست پشت پردة این قضیه چه برنامه ای هست البته نمی توان حماقت بن سلمان را در این قضیه نادیده گرفت که یکی از سنت های الهی در مفتضح کردن دشمنان حق بدست خودشان است و لذا بای منتظر بود پشت پرده های قضیه روشن شود و انشا الله پیروزی دیگری برای جبهه حق رقم بخورد علی رغم شیطنت و به زعم خود زرنگی مثلث شیطانی آمریکا و اسرائیل و آل سعود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
اردوغان عین انگلیسی ها حسابی داره از آب گل آلود ماهی می گیره
آخرین اخبار