۳۰ مقام ارشد دولت سابق آمریکا در نامه‌ای به دولت ترامپ ضمن اذعان به نقش خود در آغاز مداخله آمریکا در جنگ یمن، خواستار توقف فوری دخالت واشنگتن در این جنگ ویرانگر شدند.

اذعان ۳۰ مقام ارشد دولت اوباما به نقش خود در آغاز مداخله آمریکا در جنگ ویرانگر یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از واشنگتن پست، مقامات ارشد دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در نامه ای خطاب به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی این کشور، ضمن اذعان به مسئولیت خود در قبال آغاز مداخله آمریکا در جنگ ویرانگر یمن از دولت ترامپ خواستند دخالت آمریکا در این مناقشه را بی درنگ متوقف کند.

این 30 مقام سابق آمریکا از جمله سوزان ای. رایس، مشاور امنیت ملی دولت اوباما و جان برنان، رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) در این نامه اعلام کردند دولت اوباما سال 2015 میلادی تصمیم گرفت از ائتلاف نظامی متجاوز به یمن به سرکردگی عربستان سعودی به صورت محدودی پشتیبانی کند.

در بخشی از این نامه ادعا شده است: قصد ما این نبود که حمایت آمریکا از ائتلاف (سعودی) به منزله چک سفیدامضا باشد. اما امروز، با افزایش تلفات غیرنظامیان و با توجه به اینکه نمی توان در حال حاضر پایانی برای این مناقشه متصور شد، واضح است که این همان چیزی است که اتفاق افتاده است (حمایت بی چون و چرای آمریکا از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن).

امضاکنندگان نامه در ادامه نوشته اند: این در حالی است که دولت ترامپ به جای درس گرفتن از این شکست، با برداشتن موانعی که ما (مقامات دولت سابق آمریکا) ایجاد کرده بودیم، حمایت از ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی را در این جنگ چندبرابر کرده است. زمان آن فرا رسیده است که مداخله آمریکا در جنگ فاجعه بار یمن متوقف شود.

این نامه که پیش تر علنی نشده بود، دو روز پس از آن منتشر می شود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد برخی از کمک های خود به ائتلاف سعودی از جمله سوخت رسانیِ هوایی به جنگنده های این ائتلاف را متوقف می کند.

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده حملات هوایی ائتلاف سعودی بارها غیرنظامیان در یمن را مورد هدف قرار داده است. از سوی دیگر، عربستان سعودی و متحدانش به دلیل مانع تراشی بر سر کمک رسانی و ارسال مواد غذایی به یمن و تشدید فاجعه انسانی در این کشور مورد انتقاد گروه های حقوق بشر قرار گرفته اند.

این گزارش همچنین اذعان می کند آمریکا از اعضای ائتلاف به سرکردگی عربستان که شامل امارات و چند کشور دیگر می شود، حمایت اطلاعاتی می کند.

نگارنده مطلب در ادامه می افزاید به نظر می آید تصمیم پنتاگون برای توقف سوخت رسانیِ هوایی به جنگنده های ائتلاف متجاوز به یمن –که عربستان سعودی می گوید به دلیل افزایش قابلیت ریاض در این زمینه اتخاذ شده است– مقدمه ای بر اقدامات آتی کنگره برای وادار کردن دولت ترامپ به خارج کردن آمریکا از این جنگ باشد.

قانونگذران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بارها از اقدامات عربستان در جنگ علیه یمن انتقاد کرده اند و به تازگی نیز ماجرای قتل جمال خاشقجی، ستون نویس عربستانی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست که از منتقدان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بود، تشدید اینگونه انتقادها را از سوی اعضای کنگره به دنبال داشته است. پیش بینی می شود پس از انتخابات میان دوره ای کنگره در چند روز پیش که باعث شد کنترل مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دموکرات های این کشور قرار گیرد، فشارها بر دولت ترامپ برای توقف مداخله آمریکا در جنگ یمن افزایش یابد.

ترامپ از زمان راهیابی به کاخ سفید با انتخاب ریاض به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی اش در سمت ریاست جمهوری آمریکا، جایگاه عربستان سعودی را به متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه ارتقا و میزان صادرات تسلیحاتی واشنگتن به این کشور را افزایش داد. او همچنین محدودیت هایی را که در اواخر دوران ریاست جمهوری اوباما بر فروش تسلیحات به عربستان سعودی وضع شده بود، لغو کرد.

در این نامه از دولت ترامپ خواسته شده است علاوه بر درخواست برای برقراری آتش بس فوری در یمن و افزایش تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ، کمک های آمریکا را به عربستان سعودی به حال تعلیق درآورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۲:۳۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
ایکاش راهی بود برای کمک خدایا خودت کمک کن به این انسانهای وحشی قرن ۲۱ امیدی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
محاکم قضائی ما الآن موقعش هست که بنفع یمن مظلوم علیه این یانکیها پیگیر قضائی و رسیدگی به موضوع نسل کشی از اهالی مظلوم یمن باشد چرا کاری نمیکنید
آخرین اخبار