موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

چرا برای مرتضی پاشایی مراسم سالگرد برگزار نشد؟ / هیراد عذرخواهی کرد

مهمترین اخبار و رویداد‌های موسیقی از ۱۹ تا ۲۵ آبان ماه را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، موسیقی ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد رویداد‌هایی بود که در ادامه به مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

چرا برای مرتضی پاشایی سالگرد نگرفتند؟

خانواده مرتضی پاشایی خواننده فقید موسیقی پاپ، که آبان ۹۳ به دیار باقی شتافت، چهارشنبه ۲۳ آبان ماه با انتشار بیانیه‌ای از برگزار نشدن مراسم چهارمین سالروز درگذشت این هنرمند و صرف هزینه‌های این برنامه به امور خیریه خبر دادند.

چرا برای مرتضی پاشایی مراسم سالگرد برگزار نشد؟ / تغییر رویکرد 180 درجه ای هیراد در تلویزیون!

در بیانیه خانواده مرحوم مرتضی پاشایی آمده است: «آبان ماه سالروز پرواز آسمانی مرتضی پاشایی هنرمند، آهنگساز، نوازنده و خواننده محبوب کشورمان را از عرصه تیره خاک به عالم تابناک افلاک گرامی می‌داریم.

چرا برای مرتضی پاشایی مراسم سالگرد برگزار نشد؟ / تغییر رویکرد 180 درجه ای هیراد در تلویزیون!

با توجه به صلاحدیدی که در نظر گرفته شده، مراسم چهارمین سالگرد درگذشت زنده یاد مرتضی پاشایی برگزار نمی‌شود و تمامی هزینه‌های این مراسم چند برابر بیشتر به خیریه اهدا می‌شود.

گفتنی است؛ زنده یاد مرتضی پاشایی ۲۳ آبان سال ۹۳ پس از چندین ماه مبارزه با سرطان معده در بیمارستان بهمن تهران درگذشت. خواندن تیتراژ ابتدایی برنامه ماه عسل سال ۹۳ از ماندگار‌ترین آثار این هنرمند جوان بود.

اجرای ارکستر مجلسی در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه

ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی روز سه شنبه ۲۲ آبان ماه در مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، چهار اثر کوتاه از یوهان اشتراوس شامل «پیتزیکاتوپولکا» و «مارش رادیسکی»، دیمیتری شوستاکوویچ شامل «والس از سوئیت جاز شماره‌ی دو» و بخشی از سوئیت «بیژن و منیژه»، اثر حسین دهلوی را اجرا کرد.

چرا برای مرتضی پاشایی مراسم سالگرد برگزار نشد؟ / تغییر رویکرد 180 درجه ای هیراد در تلویزیون!


مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی کوتاه تهران سه شنبه ۲۲ آبان ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی فروردین ماه سال ۹۶ با هدف ارائه موسیقی کلاسیک جهانی و ارتقای فرهنگ شنیداری اعلام موجودیت کرد. این مجموعه موسیقایی به منظور ارائه رپرتوار موسیقی ایرانی و جهانی تشکیل شده و هدف آن اجرای موسیقی مجلسی در سطح نزدیک به استاندارد جهانی است.

توضیحات حمید هیراد درباره اجرای پلی بک و سرقت ادبی

حمید هیراد با حضور در یک برنامه‌ تلویزیونی برای نخستین بار توضیحاتی را در خصوص حواشی مربوط به کنسرت پلی بک شیراز و سرقت ادبی از شاعران مختلف ارائه کرد. حمید هیراد در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «این روز‌ها واقعا دلیل این همه حاشیه را نمی‌دانم؛ زیرا من از حاشیه خوشم نمی‌آید و طرفداران عزیزم می‌دانند که به هیچ عنوان دنبال حاشیه نیستم. در همه جا پیچیده شد که من ترانه یک فردی را خواندم، در صورتی که این بخشی از ترانه بود یعنی همان تک بیت از شاعر دیگر خوانده شد. به عبارتی در همان چهار تا پنج قطعه‌ای که پخش شد همین اتفاق افتاد، یعنی یک تک بیت یا یک تک مصرع استفاده شده بود. می‌توان گفت که کلیت شعر به من مربوط بود.»

وی افزود:ببینید خیلی‌ها می‌گفتند که من شعر و ترانه می‌نویسم، اما من باید بگویم که من نه شاعرم و نه ترانه نویس؛ من فقط دلنوشته هایم را به مضمون شعر در می‌آورم و دوست دارم حسی که در درون قلبم به وجود می‌آید، به مردم عزیزم ارائه دهم. وقتی شما می‌خواهید آلبومی را ارائه کنید، تمامی اشعار باید با نام شاعر، مجوز رسمی، کتبی و حقوق مادی و معنوی شاعر ذکر شود. از سوی دیگر نوع کارکرد من در اشعار تغییر وزن‌های مختلف با استفاده از اشعار شاعران مختلف است. یعنی ممکن است در یک اثر، شعری از یک شاعر معاصر همراه با شعری از یک شاعر کلاسیک همچون حضرت مولانا باشد و حالا اگر اسمی از من برده شده به عنوان دستوری بوده که باید انجام می‌دادم.

چرا برای مرتضی پاشایی مراسم سالگرد برگزار نشد؟ / تغییر رویکرد 180 درجه ای هیراد در تلویزیون!


هیراد درباره ویدئوی منتشر شده درباره اجرای پلی بک در کنسرت شیراز نیز گفت:این پلی بک فقط به بخشی از یک آهنگ از یک قطعه اختصاص داشت... قبل از اجرای برنامه با کسالت شدیدی مواجه شدم، به همین منظور برای خوانش قطعه «یار» که هم قطعه‌ای شاد و هم دارای اوج بالایی است مجبور شدم، یک لاینی را به عنوان «بک وّکال» روی اجرای خودم بگذارم که این بخش خالی بتواند به من کمک کند. حال از شانس بد من آهنگ تمام شد، اما همچنان این صدا روی بلندگو‌های سالن پخش شد. این در حالی است که من با توجه به اینکه در گوشی خودم آهنگ تمام شده بود روی مردم تعظیم کردم، اما بعد دیدم آهنگ همچنان در بلندگو‌ها پخش می‌شود.

هیراد در بخشی دیگر از صحبت هایش اظهار کرد: من از اول فروردین ماه سال جاری تا قبل از ماه محرم بیش از ۹۵ نوبت کنسرت ۲ نوبته برگزار کردم همانطور که شما خودتان می‌دانید خواندن کار ساده‌ای نیست اما من فقط به علت کسالت بسیار شدیدی که در کنسرت شیراز داشتم، برای خوانش بخشی از یک قطعه این کار را انجام دادم که شانس بد من این اتفاق افتاد. ماجرا به سمتی کشیده شد که من اصلا به معذرت خواهی نرسیدم. چون من را در رینگ بوکس گذاشته بودند و دائم به من ضربه می‌زدند و این ضربه‌ها به حدی بود که من می‌خواستم بگویم اجازه بدهید، بیایم حرف هایم را بزنم و بعد دوباره من را بزنید که متاسفانه این اتفاق نیفتاد من واقعا ترسیدم و نمی‌دانستم باید چه بگویم.»

این ادعا‌های هیراد در حالی بیان شد که او پیش از این در صفحه شخصیش در فضای مجازی مدعی شده بود پلی بک نخوانده است، اما حالا با رویکردی ۱۸۰ درجه‌ای در برنامه تلویزیونی از مردم عذر خواهی کرد.

فیلمبرداری مستند نادر مشایخی به نیمه راه رسید

تصویربرداری فیلم مستند «تنهایی نادر» به کارگردانی محمود توسلیان و تهیه‌کنندگی رحمان حاصلی به نیمه راه رسیده است. این مستند درباره نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر کشور است. او درباره‌ ساخت این فیلم گفت: پیشنهاد ساخت این فیلم از سوی محمود توسلیان اواخر سال ۹۶ به من داده شد و من هم از اردیبهشت ماه سال ۹۷ موافقتم را اعلام کردم. فیلمساز وقت زیادی در قسمت پژوهش صرف کرده است. همان‌طور که می‌دانید در ساخت مستند، بخش تحقیق و پژوهش بسیار حائز اهمیت است و به نظرم توسلیان در روند گفتگو با من و هنگام ساخت سایر بخش‌ها طوری عمل کرد که معلوم بود، وقت بسیاری برای شناخت زندگی، آثار و شخصیت من گذاشته است.»

چرا برای مرتضی پاشایی مراسم سالگرد برگزار نشد؟ / تغییر رویکرد 180 درجه ای هیراد در تلویزیون!

گروه سازنده پس از اتمام مراحل تصویربرداری در ایران، راهی اتریش خواهند شد تا بخش‌های مربوط به زندگی مشایخی در پاریس را فیلمبرداری کنند. تا کنون علاوه بر خانواده‌ نادر مشایخی، استاد حسین علیزاده، بازیگران تئاتر بزرگ «شاه لیر» و چند هنرمند دیگر هم در این فیلم حضور یافته‌اند.

نمایشگاه «سازخانه» در چهار روز در خانه هنرمندان برگزار شد

مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه سازِ خانه موسیقی با عنوان نمایشگاه «سازخانه»، ۲۱ آبان ماه در سالن استاد جلیل شهناز در خانه هنرمندان برگزار شد و این نمایشگاه تا جمعه ۲۵ آبان ماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. نخستین دوره نمایشگاه اردیبهشت ۸۸ برگزار شد؛ در این دوره به ساز‌های ابداعی توجه بیشتری شد.

در مراسم افتتاحیه بسیاری از پیشکسوتان موسیقی، نوازندگان و سازندگان ساز حاضر بودند. پیش از آغاز مراسم بروشور ساز‌های ابداعی در اختیار حضار قرار گرفت.

این مراسم با سخنرانی مسئولان خانه موسیقی کشور، مسئولان نمایشگاه و همچنین اجرای موسیقی به دست چند تن از موزیسین‌ها همراه بود.

چرا برای مرتضی پاشایی مراسم سالگرد برگزار نشد؟ / تغییر رویکرد 180 درجه ای هیراد در تلویزیون!

حمیدرضا نوربخش مدیر خانه موسیقی گفت: بهتر است این کار ادامه پیدا کند. جوانان با انگیزه فراوانی در گوشه و کنار کشور در حوزه تولید ساز فعالیت می‌کنند که نوازندگان و استادان موسیقی باید به این سازندگان توجه کنند و جا دارد که بیش از این به این قشر توجه شود.

محمد سریر نیز در ادامه مراسم گفت: ما جایگاه ساز در موسیقی را نشناختیم. ساز اگر نباشد موسیقی هم حذف می‌شود. اهمیت ساز سبب شد که یکی از بخش‌های مهم موسیقی کانون سازندگان ساز باشد. تحول ساز‌ها در همه جای دنیا موضوعیت دارد و در ایران هم در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است؛ دو سالن مخصوص ساز‌های ایرانی و دو سالن ویژه ساز‌های غربی و ابداعی در این نمایشگاه است و در حاشیه این نمایشگاه امکان ارتباط با تولید کنندگان ساز و خریداری آن ساز‌ها نیز میسر است.

قره‌باغی: تا به حال آمریکا را از نزدیک ندیدم

در هفته گذشته در فضای مجازی، خبری مبنی بر سکونت اسفندیار قره‌باغی خواننده سرود‌های انقلابی در آمریکا دست به دست می‌شود. این خبر پس از صحبت‌های معصومه ابتکار مشاور رئیس جمهور در امور بانوان، درباره تحصیل فرزندش در آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد.

اما اسفندیار قره‌باغی در پاسخ به سوالی مبنی بر محل سکونتش به خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر من در آمریکا زندگی می‌کردم، چگونه شما با خط داخلی با من صحبت می‌کردید؟! این‌ها یک مشت حرف‌های بی سر و ته است که هر روز در فضای مجازی دست به دست می‌شود. آدم نمی‌داند چگونه جواب این شایعات را بدهد.

چرا برای مرتضی پاشایی مراسم سالگرد برگزار نشد؟ / تغییر رویکرد 180 درجه ای هیراد در تلویزیون!

وی افزود: البته این شایعه نشأت گرفته از مصاحبه معصومه ابتکار است. وی برای اینکه خودش را از انتقادی مبنی بر تحصیل فرزندش در آمریکا تبرئه کند، پای من را وسط کشید و مرا متهم کرد. گفت که الان دیگر وقت این حرف‌ها نیست؛ چراکه اسفندیار قره باغی خواننده سرود‌های انقلابی هم این روز‌ها ساکن آمریکاست.

این خواننده سرود‌های انقلابی اضافه کرد: من نه آمریکا زندگی می‌کنم نه تا به حال به این کشور سفر کرده ام. الان در شهر تبریز ساکنم و در اداره کل ارشاد این شهر فعالیت می‌کنم.

انتهای پیام/

آخرین اخبار از موسیقی ایران و جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
خدابیامرزه
آخرین اخبار