خطر هوش مصنوعی برای امنیت کاربران؛ اثر انگشت شما به راحتی جعل می‌شود

نوعی الگوریتم برپایه هوش مصنوعی به کارشناسان امکان تقلید و جعل اصلی‌ترین شاخص بیومتریک، اثرانگشت افراد را داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان با بهره‌گیری از قابلیت هوش مصنوعی توانسته‌اند اثرانگشت جعلی ایجاد کنند که شباهتی فوق العاده‌ به نمونه اصلی داشته و حتی سبب رد شدن از اسکنر‌های بیومتریک می‌شود.

محققان این کار را با استفاده از طراحی نوعی شبکه عصبی به نام (Network Generic Adversarial) انجام داده و توانسته‌اند درحدود ۵ اثرانگشت جعلی بسیار واقعی تولید کنند.


به گفته کارشناسان امکان‌پذیری جعل اثرانگشت سبب کاهش امنیت استفاده از این شاخص بیومتریک برای حفاظت از داده ها، اطلاعات و ورود افراد به مراکز مختلف می‌شود.

به دلیل ماهیت استثنایی و یکتای اثرانگشت، از این معیاربیومتریک برای شناسایی افراد استفاده می‌شود که دربسیاری از کار‌ها مانند بازکردن قفل تلفن همراه یا پرداخت‌های مالی شاخص شناسایی افراد اثرانگشت کاربرد خواهد داشت.

ساخت اثرانگشت جعلی با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی به نام (DeepMasterPrints) انجام شده است و می‌تواند تصاویری واقعی مشابه اثرانگشت فرد بسازد.


شاخصه‌های بیومتریک، به مواردی، چون اثرانگشت، سیستم تشخیص چهره و اسکن شبکیه چشم گفته می‌شود که امروزه دردنیا برای هدف‌های امنیتی و شناسایی هویت افراد به کار می‌روند.

 به تازگی امضای دیجیتال و سیستم تشخیص صدا نیز جزو شاخصه‌های بیومتریک به حساب می‌آید.

کارشناسان اعتقاد دارند حتی مدل راه رفتن افراد نیز منحصربه فرد و مخصوص خود آنهاست، بنابراین دانشمندان دانشگاه منچستر برای شناسایی هویت افراد نوعی سیستم تایید بیومتریک مبتنی برهوش مصنوعی با بررسی الگوی حرکت آن‌ها طراحی کرده‌اند.

پس از توانایی هوش مصنوعی به تقلید اثرانگشت افراد، دانشمندان اعلام کرده‌اند باید شاخصه‌های بیومتریکی جدید برای حفاظت از اطلاعات و به طور کلی هویت افراد ایجاد شود که امنیتی بیشتر داشته باشد.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

قابلیت جعل اثرانگشت به وسیله هوش مصنوعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.