طرح جمع‌آوری پیت‎های نفتی منطقه خارگ اجرا شد

طرح زیست‎محیطی جمع‎آوری پیت‎های نفتی با هدف تصفیه پساب‎های صنعتی در جزیره خارگ به بهره‎برداری رسید.

طرح جمع‌آوری پیت‎های نفتی منطقه خارگ اجرا شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس منطقه نفتی خارگ، گفت: به این منظور، یک مخزن بدون استفاده از منطقه لاوان به خارگ منتقل شد و با توجه به تیغه‎هایی که در آن ایجاد شده، امکان جداسازی نفت و آب از پساب‎ها فراهم شد.

عباس رجب‎خانی افزود: با این جداسازی و سرازیر شدن آب خالص به دریا، نفت موجود در پیت، جمع‎آوری می‌شود و سلج‎های نفتی (Sludge) باقی‎مانده که قابل استفاده در فرآورده‎هایی مانند قیر و ایزوگام است، برای فروش به مزایده گذاشته خواهد شد.

وی بیان کرد: چاه‎هایی نیز به منظور نگهداری آب‎های ایجاد‌شده روی سکو‌ها در لایه‎های زیرزمینی حفاری شده است تا دورریز آبی روی سکو نداشته باشیم و آب را به مخزن برگردانیم.

رئیس منطقه نفتی خارگ ادامه داد: نخستین چاه در میدان ابوذر حفاری شده و قرار است دو تا سه سال آینده چاه‎های دیگری در این میدان و میدان‌های دیگر به منظور جمع‎آوری آب روی سکو‌ها حفاری شود.

رجب‎خانی همچنین با اشاره به امضای قراردادی بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نفت فلات قاره ایران با هدف پاک‌سازی خاک آلوده به ترکیبات نفتی حوضچه‎های پساب گفت: بر اساس این قرارداد که تا پایان سال اجرا می‌شود، خاک موجود در پیت نفتی احیا و پیت به فضای سبز در این منطقه تبدیل می‎شود.

وی ادامه داد: خاک این منطقه به روش کشت باکتری زیر و رو و با تابش آفتاب احیا می‎شود که البته دو تا سه سال زمان نیاز است تا خاک این منطقه احیا و به فضای سبز تبدیل شود.

رئیس منطقه نفتی خارگ طرح حمایت از آهوان را یکی دیگر از کار‌های زیست محیطی این منطقه عنوان و بیان کرد: برای حفظ و تکثیر این گونه حیوانی افزون بر تامین علوفه، ایجاد آبخور‌ها و همچنین کمک‎های مالی و کار‎های فرهنگی، امکانات دامپزشکی، رفاهی و خدماتی نیز در اختیار محیط زیست قرار گرفته است.

رجب خانی یادآور شد: طبق سرشماری صورت گرفته، ۸۵۰ رأس آهو در جزیره خارگ وجود دارد که نشان‌دهنده افزایش ۱۳۰ رأسی نسبت به مدت مشابه پارسال است.

انتهای پیام/ک

تلاش نفتی‌ها برای بهبود شرایط زیست محیطی خارگ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.