شافعی:

مشکلات کشور باید سطح‌بندی شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز باید بتوان مشکلات کشور را براساس اهمیت سطح‌بندی کرد.

مشکلات کشور باید سطح‌بندی شودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در چهل و یکمین جلسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: سالهاست که در کشور کارشناسان و فعالان اقتصادی به بیان انواع مشکلات اقتصادی می پردازند و با ارائه راهکار خواهان حل مشکلات اقتصادی هستند.

وی تأکید کرد:‌ با این شیوه مطرح کردن مشکلات، ما نمی توانیم راه به جای مطلوبی ببریم و اگر بخواهیم برای حل مشکلات اقتصادی کشور روش گذشته را دنبال کنیم، نه تنها قادر به حل مشکلات نیستیم،‌ بلکه با گذر زمان بر عمق مشکلات افزوده می‌شود.

شافعی ادامه داد: حجم عظیمی از مشکلات و راه حل‌هایی که برای برون رفت از وضعیت فعلی از جمله کاهش سهم نفت در بودجه، کاهش فساد، اصلاح نظام بانکی، بهبود محیط کسب و کار ارائه شده است.

وی تصریح کرد: در یک بازه زمانی مشخص فعالان اقتصادی به طور دائم بر این مشکلات و راه حل‌ها تاکید کردند ولی شاهد حل و فصل نهایی این مشکلات نیستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران دلیل و ریشه اصلی ناتوانی حل مشکلات را عدم ارائه صورت بندی از مشکلات بیان کرد و گفت:وقتی نتوانیم درجه اهمیت مشکلات را در این صورت‌بندی ایجاد کنیم، با عدم حل مشکلات روبه‌رو می‌شویم و ما دائما معلول‌ها را می‌گوییم بدون آنکه به علت اصلی بپردازیم.

شافعی گفت: با این روش فعلی قادر به حل مشکلات متعدد اقتصادی نیستیم و باید مشکلات را سطح بندی کنیم.

وی افزود: امروز باید بتوان مشکلات کشور را براساس اهمیت سطح‌بندی کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور از سه سطح برخوردار است،‌گفت:‌ ابتدا سطح اولیه و قواعد حاکم بر اقتصاد است، سطح دوم، سطح مشکلات اقتصادی که در اقتصاد کلان قرار می‌گیرد و سطح سوم، اقتصاد خرد را تشکیل می‌دهد.

عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد: سیاست‌های اقتصادی با سیاست خارجی ما همسو نبوده اند و راه حل بازگشت به قواعد ترسیم شده در اقتصاد کشور است.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره تدوین لایحه بودجه اظهار بیان کرد: برای اولین بار نمایندگانی از اتاق بازرگانی در کمیسیون‌های تدوین بودجه حضور دارند که این موضوع قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی لایحه بودجه را پیگیری کنند و در بهترین روش باید در این زمینه تعادل برقرار شود و هزینه‌ها براساس منابع قابل وصول، تدوین شود.

شافعی گفت: قرار بود تصدی گری دولت کاهش یافته و دولت کوچک شود، اما شواهد اندکی در زمینه عمل به این مسائل بوده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: قرار بود بخشی از منابع حاصل از فروش نفت برای آیندگان به حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی واریز شود ولی دست اندازی‌های دولت باعث شد امروز اندوخته مناسبی در زمان تحریم نداشته باشیم.

وی گفت: بودجه و اندازه دولت باید تناسبی با ساختار اقتصاد کشور و تولید داشته باشد و باید از فعالیت سازمان‌های غیر تولیدی و فعالیت‌های موازی در دولت جلوگیری شود. از دولت می‌خواهیم با قدرت از موازی کاری بپرهیزد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار