شرفی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

معامله زعفران در بورس، بین المللی شود/افزايش توليد و بهره ورى از مسیر بورس کالا

یک مقام مسئول گفت: مسوولان باید شرایطی را مهیا کنند که خریداران خارجی زعفران ایران به مسیر بورس کالا هدایت شوند.

معامله زعفران در بورس، بین المللی شد/افزايش توليد و بهره ورى از مسیر بورس کالاسهراب شرفى،عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به عرضه زعفران و سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: مسوولان باید شرایطی را مهیا کنند که یا خریداران خارجی زعفران ایران به مسیر بورس کالا هدایت شوند و یا زعفران با نرخ های درج شده بر تابلوی بورس به خارجی ها فروخته شود، چراکه با این اتفاق ایران به مرجع قیمت زعفران دنیا تبدیل می شود دیگر شاهد ارزان خری زعفران از کشاورزان و سود بردن عده ای واسطه نخواهیم بود.


بیشتر بخوانید: رشد 40 درصدی صادرات زعفران در سال جاری/حداقل و حداکثر نرخ طلای سرخ اعلام شد 


وی ادامه داد: ساختار بازار محصولات کشاورزی با مشکلات زیادی روبه روست که بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا به منظور اصلاح این مشکلات از راهکارهای اساسی به شمار می رود.

شرفى افزود: با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، علاوه بر اینکه قیمت ها براساس واقعیت ها کشف می شود، تولیدکنندگان از نظر بازاریابی نیز شرایط بهتری پیدا می کنند که در نتیجه امروز شاهد رونق معاملات زعفران در بورس کالا هستیم.

وی معتقد است، بورس های كالایی يک ساختار مطلوبى است كه دنيا از آن استفاده و به خوبى امتحان خود را پس داده بنابراين ايران هم در زمينه عرضه تمامى كالاها بايد به سمت بورس كالا پيش رود.

میدان داری بورس کالا برای شفافیت حداکثری

رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس در ادامه بر لزوم عرضه کلیه محصولات در بورس کالا تاکید کرد و گفت: وزارت جهاد كشاورزى نه تنها زعفران بلكه بايد كليه محصولات كشاورزى را از طريق بورس كالا مورد معامله قرار دهد که ظرف مدت کوتاهی تمام فعالان بازار به دليل آنكه اين اقدام، منطقى ترین شیوه برای مبادلات است از آن استقبال خواهند كرد، بنابراين بورس كالا بايد ميدان دار معاملات تمامى كالاها باشد تا شاهد شفافیت حداکثری از بازار کالای کشور باشیم.

وی ادامه داد: در بازار محصولات کشاورزی همواره به دلیل سواستفاده دلالان از نبود نظارت ها، ضررهاى بسيارى متوجه حال كشاورزان مى شود. در این بین بورس كالا تنها گزینه ای است كه مى تواند ضمن سازماندهى بازار، نقش به سزايى را در كوتاه كردن دست واسطه ها، ایجاد شفافیت در معاملات و نيز افزايش سود كشاورزان ايفا كند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز با تاكيد بر اينكه زمان خروج از روش های سنتى و ناکارآمد و پيش روى فعاليت ها براساس اصول و ضوابط اقتصادی رسیده است، گفت: با تمرکز معاملات در بستر شفاف بورس، هزینه تولیدکنندگان کاهش می یابد و نیاز به بازاریابی نیز به حداقل می رسد؛ از طرفی مصرف کنندگان نیز با نرخی واقعی و به دور از نوسانات کاذب مواد مورد نیازشان را تامین می کنند که از این رو بورس كالا مى تواند تاثیر مستقیمی در افزايش توليد و بهره ورى كشور داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار