عضو کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی ایران؛

شرایط ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری ریلی فراهم شود

عضو کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش ریلی اهتمام خوبی دارد اما متولیان باید شرایطی لازم را فراهم کنند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران جواد سمساریلر افزود: سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری دولت در زیرساخت های صنعت حمل و نقل ریلی نشان دهنده توجه دولت به توسعه این بخش است تا سهم این بخش در جابجایی بار و مسافر در کشور افزایش یابد.

وی یادآوری کرد: وسعت جغرافیایی کشور و گسترش شبکه ریلی، فضای کار در این زمینه را بیشتر کرده است.

سمساریلر ادامه داد: مسوولان برای توسعه حمل ونقل چند وجهی و ترکیبی باید به کاهش زمان انتقال کالا از طریق شبکه ریلی بیش از پیش توجه کنند.

وی گفت: کاهش زمان سیر قطارهای باری برای بهره گیری بیشتر بازرگانان و صاحبان کالا از حمل و نقل ریلی مهمترین عامل موفقیت این بخش است.

بر اساس این گزارش در قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده است برای تقویت اقتصاد حمل ونقل ریلی و ترغیب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این زمینه، «سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در ساخت و بهره‌برداری از حمل ونقل ریلی درون شهری و برون‌شهری، همانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته تلقی شده و مشمول قوانین و مقررات مرتبط با سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته شود.

همچنین مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی علاوه بر معافیت های مشمول بند ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه می شود.

همچنین در بند الحاقی آمده: وزارت راه و شهرسازی موظف است شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه ای را با هدف ساماندهی حاشیه شهرها و توسعه امور حمل و نقل ریلی حومه ای و ساخت خطوط مستقل حومه ای در زیرمجموعه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد.

گفتنی است همایش فرصت های سرما یه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل ونقل ریلی روز ۱۱ آذرماه اسال جاری با حضور تمام دست اندرکاران صنعت حمل و نقل ریلی در حوزه های بار و مسافر در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: حمل و نقل ، شبکه ریلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار