معاون وزیر راه وشهرسازی:

حمل ونقل ۹۰ درصدی بار و مسافر از طریق جاده/ ایران در بخش ترانزیت جزو ۵ کشور اول منطقه و اروپاست

حسن نیا گفت:درحالی ۹۰ درصد از حمل و نقل بار و مسافر از طریق جاده صورت می‌گیرد که باید تمایل به بخش ریلی در اولویت باشد.

90 درصد از حمل و نقل بار و مسافر از طریق جاده صورت می‌گیرد / ایران در بخش ترانزیت جزو 5 کشور اول منطقه و اروپاستبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ؛ عبدالهاشم حسن‌نیا مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بمنظور تبیین جایگاه صنعت حمل و نقل در اقتصاد ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه  که در رادیو گفتگو برگزار شد ، اظهار کرد: در کشور ایران 90 درصد از حمل و نقل بار و مسافر از طریق جاده صورت می‌گیرد، اسکان جمعیت بسیار زیاد در دامنه‌های البرز و زاگرس شرایط خاصی را برای کشور ایجاد کرده و همین موضوع باعث افزایش سهم حمل و نقل از طریق جاده شده  است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از مسافران جاده از طریق 15 هزار دستگاه اتوبوس، 30 دستگاه مینی‌بوس و 30 هزار دستگاه سواری جا به جا می‌شوند و 600 میلیون تن بار نیز از طریق 340 هزار دستگاه کامیون حمل می‌شود.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تدوین یک اصل اساسی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و افزود: در بخش ایمنی با توجه به حجم تصادفاتی که در کشور وجود دارد، سعی کرده‌ایم اقدام مؤثری به ویژه در ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا فراهم کنیم.

حسن‌نیا گفت: در حمل و نقل بار نیز سعی کرده‌ایم بین شرکت و راننده یک نظمی ایجاد کنیم .هم اکنون در حق 3 عضو از جمله راننده کامیون و راننده اتوبوس اجحاف می‌شود و ما باید بتوانیم با ایجاد نظم در این بخش ضعف‌ها را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش حمل کالا بین عرضه و تقاضا رابطه خوبی وجود ندارد، افزود: هم اکنون راحت‌ترین شغل برای جوانان گرفتن یک ماشین و وارد شدن به بخش حمل بار است؛ این در حالی است که  در چند سال گذشته در نوسازی ناوگان اتفاق چندانی رخ نداده است  و اکثر رانندگان با کامیون‌هایی با عمر بیش از 50 سال بار جا به جا می‌کنند.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: هم اکنون بین جا به جایی بار و کامیون هم خوانی وجود ندارد؛ به طور مثال یک کامیون در کشورهای خارجی 150 هزار کیلوتن بار در طول یک سال جا به جا می‌کند اما در کشور ایران در طول یک ماه تنها 8 بارنامه آن هم با یک سر خالی صورت می گیرد.

از 8 هزار میلیارد تومان اعتبار تنها 4 هزار میلیار تومان تخصیص یافته است

حسن‌نیا گفت: بین قیمت تمام شده کامیون و سرمایه گذاری صورت گرفته در این حوزه هیچ توجیه اقتصادی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در راستای رفع این مشکل اقداماتی جهت نوسازی ایجاد شده است، افزود: سعی کرده‌ایم 150 هزار کامیون را که سن فرسودگی آنها گذشته از رده خارج کنیم و زمینه را برای ورود کامیون‌های نو به کشور فراهم کنیم.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: 75 تا 80 دسته جریان ترافیک بار و مسافر در کشور وجود دارد که باید از طریق توسعه حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد زیرساخت‌های لازم این مشکل را برطرف کنیم.

حسن‌نیا تأکید کرد: هم اکنون 80 درصد از جریان ترافیک تنها در 40 هزار کیلومتر از جاده‌ها ایجاد می‌شود و در مراکز استان‌ها این میزان از تردد به 20 هزار کیلومتر می‌رسد.

وی بیان کرد: طی 3 تا 5 سال آینده باید 10 هزار کیلومتر شبکه جاده‌ای به صورت آزادراهی و بزرگراهی اضافه شود و 81 درصد از محورهای اساسی کشور نگهداری و بازسازی شوند.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه به حمل و نقل ترکیبی و در دستور کار گرفتن آن در شورای عالی ترابری اشاره کرد و افزود: در کشور بخش عمده‌ای از جا به جایی‌ها باید از طریق ریل و راه آهن صورت گیرد اما با توجه به گستردگی کشور در حوزه جاده هم اکنون گرایش به بخش جاده‌ای بیشتر شده است.

وی توضیح داد: در کشور ایران بر اساس استانداردها سالانه 8 هزار میلیارد تومان جهت نوسازی ناوگان‌ها باید تخصیص داده شود اما اعتبارات ارائه شده در این بخش تنها 4 هزار میلیارد تومان است و ما این میزان اعتبارات را برای اولویت‌های دیگر قرار داده‌ایم.

استفاده از حمل و نقل عمومی نیاز به فرهنگ سازی دارد

حسن‌نیا بیان کرد: براساس آخرین اطلاعات فدراسیون بین‌المللی، ایران جزو 5 کشور اول منطقه و اروپا در حوزه ترانزیت به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ایران در بخش برون مرزی استعدادهای خوبی دارد اما متأسفانه قوانین و مقررات در این بخش دستخوش تغییرات قرار گرفته اند.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: سالانه طبق آمارهای بدست آمده 340 هزار دستگاه کامیون از ایران خارج می‌شود که الزاما تمامی این کامیون‌ها ایرانی نبوده و ممکن است برخی از آنها از کشورهای خارجی وارد و از ایران به مرزهای دیگر تردد کرده باشند.

حسن‌نیا تأکید کرد: در حمل و نقل جاده‌ای الزامات برای نوسازی ناوگان‌ها وجود دارد و باید با تولید بیشتر میزان بهره وری در این بخش افزایش یابد.

وی با بیان اینکه متأسفانه مشکل فرهنگی در این بخش وجود دارد، گفت: ما باید با فرهنگ سازی در بین مردم استفاده از حمل و نقل عمومی را ترویج دهیم.

ایران در 27 پایانه مرزی سرمایه گذاری کرده است

حسن نیا در ادامه به بخش ترانزیت جاده‌های کشور اشاره کرد و افزود: ما برای تسریع در ترانزیت کشور در 27 پایانه مرزی سرمایه گذاری کرده‌ایم و ما هم اکنون با 15 کشور همسایه خود در ارتباط هستیم و هر کدام از آنها با انگیزه‌های سیاسی و رفتار خودشان با کشور ایران تبادل دارد.

حسن‌نیا توضیح داد: کشور ایران در ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه نسبت به کشورهای پیشرفته چیزی کم ندارد به طور مثال ما در مرز خسروی امسال 60 تا 70 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآوری کرد: هم اکنون روند بهبود کیفیت راه‌ها نسبت به سال‌های گذشته روند رو به رشدی است و برای داشتن منابع پایدار سعی کرده‌ایم از هزینه‌های تمام شده  صرفه جویی سوخت  در جهت توسعه آزادراه‌ها و شبکه‌های بزرگراهی استفاده کنیم.

حسن‌نیا بیان کرد: استفاده از توان بخش خصوصی در این بخش نقش بسیار مؤثری دارد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات مؤثری در جهت بهبود کیفیت جاده‌ها انجام داده‌ایم، افزود: استفاده از منابع درون سیستمی و همچنین انجام اقدامات کم هزینه را در این بخش در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: هم اکنون 14 هزار اتوبوس در کشور وجود دارد که 5 هزار دستگاه از این تعداد نوسازی شده‌اند اما ضریب اشکال این صندلی‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است.

حسن‌نیا یادآوری کرد: کشور پتانسیل زیرساختی برای استفاده از حمل و نقل جاده‌ای به ویژه در بخش اتوبوسرانی را دارد به طور مثال ما در ایام اربعین از تمامی ظرفیت و پتانسیل خود برای جا به جایی مسافران استفاده کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه به کاهش کیفیت آسفالت‌های جاده‌ای اشاره کرد و افزود: ما در نگهداری از آسفالت‌های بخش جاده‌ای دچار ضعف هستیم و صد درصد از رعایت استانداردها را انجام نمی‌دهیم.

خود مالکی اصلی‌ترین اشکل در بخش حمل و نقل بار است

حسن‌نیا گفت: خرابی آسفالت‌های جاده‌ها دو دلیل اصلی دارد که یک دلیل آن مربوط به اضافه بار کامیون‌هاست به طوری که اگر یک کامیون 10 هزار تن ظرفیت جا به جایی بار را دارد، 3 هزار تن اضافه بار می‌زند و همین موضوع باعث وارد شدن آسیب به آسفالت‌ها می‌شود.

وی تنوع آب و هوایی و وضعیت جغرافیایی کشور را دلیل دیگر کاهش کیفیت آسفالت‌ها دانست و گفت: در سازمان راهداری، مراکز آموزشی  جهت افزایش کیفیت آسفالت‌ها راه اندازی کرده‌ایم و 44 هزار کیلومتر از کل مسیر جاده‌های کشور را در سیستم نگهداری و کیفیت جاده‌ها وارد کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: اگر کشور ایران را با کشور ترکیه مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که آنها پتانسیل‌های لازم را برای سرمایه گذاری و حمایت تمامی کشورهای اطراف را دارد اما آیا ایران همچین اجازه و یا فرصتی را دارد؟

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یکی از اشکالات حمل و نقل بار را خودمالکی بودن بارها دانست و گفت: متأسفانه شرکت‌توانمند در ایران کم است در حالی که در کشور ترکیه سرمایه گذاری جهت تشکیل شرکت‌های توانمند بسیار زیاد است.

حسن‌نیا تأکید کرد: در کشور ترکیه اگر یک کامیون بار جا به جا نکند و بخوابد از آن مالیات گرفته می‌شود و این مربوط به بالا بودن توانمندی این شرکت‌هاست اما متأسفانه در ایران چنین شرکت‌هایی وجود ندارند.

وی ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به دنبال تقویت شرکت‌های توانمند هستند و اگر این موضوع اصلاح نشود، ما شاهد کاهش بهره وری در حوزه حمل و نقل جاده‌ای هستیم.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: افزایش بهره وری با کاهش تعداد رانندگان و توانمند شدن شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای ایجاد می‌شود و اگر ما شرکت‌های توانمند داشته باشیم می‌توانیم در سطح کشور رقابت بین آنها ایجاد کنیم.

حسن‌نیا گفت: با تشکیل شرکت‌های توانمند نظارت ما در توزیع بار افزایش می‌یابد و از سوی دیگر افزایش قیمت سوخت و ارزان شدن خودروها نقش مهمی در افزایش بهره وری دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تأثیرگذاری قیمت ارز بر حوزه ترانزیت، گفت: در کوتاه مدت رانندگان کامیون‌های ترانزیتی با مشکلاتی مواجه شدند و ما سعی کردیم با ایجاد مذاکرات با بانک مرکزی این مشکل را برطرف کنیم.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه بیشترین حجم ترانزیت ما در مرز بازرگان بوده است، گفت: خوشبختانه در این مرز هیچ رکودی ایجاد نشده البته افزایش قیمت ارز در جا به جایی برخی از کالاها مشکلاتی ایجاد کرده است.

حسن‌نیا درباره وضعیت سوخت کامیون‌های ترانزیتی نیز، گفت: سوخت گازوئیل در بسیاری از کشورها با قیمت‌های مختلفی تامین می شود بنابراین تحریم‌ها در این بخش از لحاظ سوخت برای کامیون‌ها مشکلی ایجاد نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار