معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کردستان گفت: در راستای کنترل و پیشگیری از ابتلای دام‌های استان به بیماری تب مالت در سال جاری ۳۴۴ هزار راس دام علیه این بیماری مایه کوبی شدند.

۳۴۴ هزار راس دام مایه کوبی شدند/کاهش ۵۵ درصدی مبتلایان به تب مالتبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کردستان ناصر مخدوم، اظهار داشت: در راستای کنترل و پیشگیری از ابتلای دام‌های استان کردستان انجام مرتب طرح واکسیناسیون دامی انجام شده که در سال جاری ۳۴۴ هزار راس دام علیه این بیماری مایه کوبی شدند و همین مسئله باعث کاهش ۵۵ درصدی مبتلایان به تب مالت در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

وی افزود: این میزان دام شامل ۳۲۰ هزار راس دام سبک و ۱۵۰ هزار راس دام سنگین است که در مایه کوبی دام‌های سبک ۱۰۷ درصد و دام‌های سنگین نیز ۷۵ درصد محقق شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری تبک برفکی از محل اعتبارات دولتی و رایگان با استفاده از توان بخش دولتی در قالب حدود ۳۰ اکیپ شامل ۱۰ گروه نظارتی و ۲۰ گروه اجرایی انجام می‌شود.

مخدوم یادآور شد: در طرحی دیگر نیز ۳۳ هزار راس دام بالغ در مناطق پرخطر و شش هزار راس دیگر نیز به صورت تکراری (نوبت دوم واکسیناسیون) و برای پیشگیری بیشتر مجددا مایه کوبی شده اند.

وی با بیان اینکه در شش ماهه اول سال ۹۷ مبتلایان به بیماری تب مالت در این استان ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، بیان کرد: بنابر آمار‌های موجود دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تعداد بیماران مبتلا به بیماری مشترک بین انسان و دام، تب مالت از ۸۱۹ نفر به ۳۶۳ نفر طی شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ کاهش یافته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کردستان گفت: بیشترین میزان کاهش بیماری تب مالت انسانی در شهرستان بیجار بوده که در این مدت با حدود ۸۵ درصد کاهش از ۳۳۸ مورد ابتلا به بیماری مشترک میان انسان و دام به ۴۲ مورد رسیده است.

مخدوم اظهار داشت: آموزش چهره به چهره دامداران از دیگر برنامه‌های این اداره کل برای کاهش ابتلای موارد دامی به بیماری تب مالت است که در این راستا نیز به صورت تراکم خطر با دوره‌های آموزشی برگزار شده به صورتی که در مجموع انجام عملیات مایه کوبی و دوره‌های آموزشی دامپزشکان این اداره کل در یک هزار و ۵۰۰ روستای استان کردستان حضوری مستمر داشته اند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.