۱۳ شهر استان کرمان در وضعیت قرمز قرار دارند

مدیر عامل شرکت آبفای کرمان گفت:۱۳ شهر استان کرمان در وضعیت قرمز و بحرانی آب قرار دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمد طاهری؛ مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در نشست با مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: ما سال آبی بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و تابستان ۹۷ نیز سخت‎ترین تابستان ما بود، ۴۰ سال است که منابع آبی استان به خوبی مدیریت نشده است و تا پنج سال گذشته حتی یک برنامه جامع برای تأمین آب نداشتیم و این کار برای نخستین بار توسط ما صورت گرفت که طرح‎های کوتاه، میان و بلندمدت برای آن پیش‎بینی کردیم.

وی با تأکید بر اینکه تمام مدیران در این زمینه مقصر هستند و نمی‎توان، انگشت اتهام را تنها به سوی یک نفر گرفت، بیان داشت: دشت‎های استان کرمان اکنون آخرین نفس‎های خود را می‎کشند، بنابراین برای اجرای پروژه‎های بزرگ آب شرب که متولی آن آب منطقه‎ای است، نیازمند همکاری مجمع نمایندگان هستیم.

طاهری تصریح کرد: ساماندهی شرایط آب استان یک اراده جمعی را می‎طلبد، از ۷۱ شهر و ۲۰۰ روستا که زیر پوشش حوزه ما قرا دارند، ۱۳ شهر که ۶۱ درصد جمعیت را تشکیل می‎دهند در وضعیت قرمز قرار دارند و ۵۳ شهر که ۳۵ درصد جمعیت را شامل می‎شوند از وضعیت نسبتاً پایدار آبی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۴۱ حلقه چاه در سطح استان وجود دارد که ۹۵ درصد آب شرب آن از حوزه این چاه‎ها تأمین می‎شود، افزود: ۹ هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی سال ۹۸ است و حدود ۲ میلیون متر مکعب آب برای تابستان سال آینده کم داریم.

طاهری عنوان کرد: طول شبکه‎های توزیع آب استان کرمان ۱۰ هزار کیلومتر است که با توجه جمعیت پایین و پراکندگی شهر‌ها هزینه خدمات‎رسانی در آن‎ها بسیار زیاد است، حدود ۲ هزار کیلومتر نیز طول خطوط انتقال آب است و منابع آبی روز به روز از شهر‌ها فاصله گرفته و هرینه‎های سنگینی به ما تحمیل می‎کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان با بیان اینکه در چهار شهر کرمان، ماهان، کهنوج و سیرجان ۷۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده است، ادامه داد: مجموع اعتبارات استان کرمان در سال جاری حدود ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که با آن هیچ طرحی نمی‎توان، اجرا کرد.

وی ابراز داشت: شهر کرمان به یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز دارد، بار‌ها از نمایندگان درخواست کردیم تا سهم استان کرمان از سرجمع اعتبارات فاضلاب کشور را اخذ کنند که این سهم اندک موجود عقب‎ماندگی محسوب می‎شود.

طاهری تصریح کرد: در بخش سرمایه‎گذاری کشور از استان کرمان الگو گرفت که نخستین قرارداد در سیرجان به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان منعقد شد و ۲۰ کیلومتر خط انتقال فاضلاب اجرا شده است و پروژه فاضلاب زرند نیز تا دهه فجر امسال اجرایی می‎شود و اجرای پروژه فاضلاب کرمان نیز به زودی از سر گرفته می‎شود.

انتهای پیام/ی

شهر کرمان به یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز دارد

برچسب ها: وزارت نیرو ، آب وهوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار