رایحه شیشلیک شاندیز از مرز‌های خراسان فراتر می‌رود

یکی از ظرفیت‌های بالای شاندیز که باعث می‌شود پای گردشگران زیادی به این منطقه خوش آب وهوا باز شود وجود غذای محلی این خطه یعنی شیشلیک است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، وجود ظرفیت‌های بالقوه در شاندیز باعث شد تا طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۸۴ شاندیز مشهد به عنوان اولین و تنها منطقه نمونه بین المللی گردشگری ایران به مردم جهان معرفی شود.
 
اما یکی از ظرفیت‌های بالای شاندیز که باعث می‌شود پای گردشگران زیادی به این منطقه خوش آب وهوا باز شود وجود غذای محلی این خطه یعنی شیشلیک است که در شاندیز با طبخ لذیذی سرو می‌شود و تاریخچه بسیار غنی دارد.
 
رایحه شیشلیگ شاندیز از مرز‌های خراسان فراتر می‌رود/ شیشلیگ جایگاه ویژه‌ای در بین غذا‌های سنتی خراسان دارد
 
بسیاری از مردم شاندیز یادگیری طبخ این غذا را از گذشتگان خود به ارث برده اند و اکنون بیش از چند رستوران در این شهر در پخت و سرو شیشلیک با یکدیگر رقابت می‌کنند. این خوراکی لذیذ به دلیل نوع پخت و طبخ آن در سال ۱۳۹۵ به ثبت ملی رسید.

شیشلیک غذای گردشگران

برای درک بهتر موضوع به سراغ علی اکبر احمد زاده رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان طرقبه و شاندیز رفتیم تا در مورد جایگاه شیشلیک در شاندیز بهتر بدانیم.

وی درباره تعداد رستوران‌های شاندیز می‌گوید: در این منطقه ۱۵۰ رستوران وجود دارد و ۴۰ مجتمع گردشگری نیز شیشلیک را به صورت ویژه سرو می‌کنند.
 
رایحه شیشلیگ شاندیز از مرز‌های خراسان فراتر می‌رود/ شیشلیگ جایگاه ویژه‌ای در بین غذا‌های سنتی خراسان دارد

وی درباره اقدامات ثبت جهانی این غذا می‌افزاید: با همکاری پیشکسوتان پخت شیشلیک تا کنون توانستیم شیوه طبخ سنتی آن را تحت عنوان آیین محلی شاندیز در سال ۹۵ به ثبت ملی برسانیم و امیدواریم که تا پایان سال ۹۷ این خوراکی به ثبت جهانی هم برسد.

رئیس میراث فرهنگی شاندیز درباره تفاوت سرو این غذا با سایر رستوران‌ها در شهر‌های دیگر تصریح می‌کند: نوع گوشت، شیوه آماده سازی، مدت زمان روی آتش و مرحله آخر که شیوه طبخ آن است از موارد بسیار مهمی هستند وبا توجه به اینکه شیشلیک خواستگاه شاندیز بوده مسلما در این منطقه طبخ بهتر و متفاوت تری دارد.

داشتن مهارت لازم مهم‌ترین ویژگی طبخ شیشلیک شاندیز

ایزدی صاحب یکی از رستوران‌های به نام شاندیز درباره نحوه پختن شیشلیک می‌گوید: این غذا از راسته گوسفند تهیه می‌شود و کارگران باتجربه ما پوست را از راسته جدا می‌کنند و بعد از خورد کردن و قرار دادن در ادویه جات متفاوت و پیاز و همچنین برای مدتی فریز کردن با مهارت خاصی پخت می‌کنند.

وی درباره طبخ متفاوت شیشلیک در شاندیز می‌افزاید: داشتن مهارت و تجربه در سرو و پخت این غذا بسیار مهم است در شاندیز شیشلیک از دیرباز وجود داشته و به صورتی ارثی طبخ آن به دست ما رسیده است. ما روزانه شاهد گردشگران زیادی هستیم که علاوه بر بازدید از شاندیز از رستوران‌های زیادی به دلیل وجود شیشلیک  استقبال می‌کنند.

طعم شیشلیک شاندیز از نگاه گردشگران

یک گردشگر عراقی که به قصد بازدید از شاندیز وارد این شهر شده درباره شیشلیک می‌گوید: این غذای محلی بی نظیر است، طبخ عالی دارد به طوریکه من بعد از هربار مسافرت به ایران و زیارت حرم امام رضا (ع) در مشهد به شاندیز می‌آیم، چون دلم نمی‌خواهد از شیشلیک شاندیز بی نصیب بمانم، بعد از هر سفر به ایران این غذا را به دوستانم معرفی میکنم.
 
رایحه شیشلیگ شاندیز از مرز‌های خراسان فراتر می‌رود/ شیشلیگ جایگاه ویژه‌ای در بین غذا‌های سنتی خراسان دارد
 

گردشگر دیگری که از شیراز راهی شاندیز شده می‌گوید: در ایران شیشلیک شاندیز حرف اول را می‌زند. در شیراز رستوران‌های زیادی وجود دارد که شیشلیگ را سرو می‌کنند، اما هرچه قدر هم که در شهر‌های دیگر تبلیغات وجود داشته باشد مثل شاندیز نمی‌شود. طعم شیشلیک شاندیز واقعا بی نظیر است.

در پایان باید گفت: توجه به غذا‌های سنتی و خاص در جذب گردشگران کمک می‌کند و کیفیت خوب آن باعث به شهرت رسیدن آن غذا در شهر موردنظر می‌شود.
 
انتهای پیام// ن. ط

گزارشگر: نگار طاهونچی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیخ زاده
۱۲:۵۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
باسلام واحترام وعرض ادب
ممنون از مطلب زیباتون درباره شهرستان شاندیز
لطفا گزارشی تصویری از جاذبه های شهرزیبای شاندیز تهیه و پخش کنید .