تدوین ۹ پرونده میراث ناملموس خراسان شمالی در ثبت فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از تدوین پرونده ۹ میراث ناملموس استان برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد ، حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه میراث معنوی و ناملموس شامل ارزش‌های اجتماعی ، سنت‌ها ، آداب و رسوم و روش‌ها ، باور‌های زیبایی شناسانه و معنوی ، بیان هنری ، زبان و دیگر جنبه‌های کارکرد‌های انسانی است ، گفت: پرونده این ۹ اثر ناملموس استان در شورای فنی و کمیته ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور ارائه و پس از تأیید ثبت ملی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی ناملموس پلی است که گذشته را به حال و حال را به آینده پیوند می‌دهد ، گفت: میراث معنوی و ناملموس در مقابل یکسان‌سازی فرهنگی در جهان می‌تواند مقاومت کند و با حمایت از فرهنگ‌های گوناگون و توجه به آن‌ها می‌توان از هویت فرهنگی منطقه خود حفاظت کرد.

یزدان پناه بیان کرد: آیین‌های باران خواهی ، فنون و مهارت نساجی سنتی ، ساخت تنور محلی پخت نان ، بندبافی ، گویش کرمانجی دوخن ، آیین حلیم پزان ، جارو بافی روستای ملاحسن ، پالاس بافی ، آیین شب چله کوچک ، مسگری و سفیدکاری مس از جمله پرونده‌های تدوین شده استان برای ثبت در فهرست آثار ملی است.

وی گفت: در حال حاضر ۶۱۲ اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی از خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام / ب 

ثبت ۶۱۲ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.