آیا «خمس‌» خرج شهریه طلاب می شود؟

یک کارشناس مذهبی از حقیقت این تصور که تمام "سهم امام" به طلاب اختصاص می‌یابد، پرده برداری کرد.

آیا به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حجت الاسلام رضا محمدی  کارشناس مذهبی عنوان کرد: مسئله "خمس" همچنان که در آیه 41 سوره مبارکه انفال آمده است، شامل دو بخش "سهم امام" و "سهم سادات فقیر" می شود؛ به این معنا که هر شخص پس از آنکه اموال باقی مانده خود را طی یک سال حساب می کند یک پنجم آن را باید در دو بخش "سهم سادات فقیر" و "سهم امام" مصرف کند.

اجباری در پرداخت خمس به دفتر مراجع نیست

وی تاکید کرد: شخصی که می خواهد خمس مال خود را پرداخت کند، اجباری برای او وجود ندارد تا این مال را فقط به دفتر مراجع بدهد، بلکه پس از محاسبه خمس اموال خود، با کسب اجازه از مرجع تقلید، خودش می تواند در همان دو بخشی که ذکر شد، خمس مال خود را پرداخت کند.

محمدی با بیان اینکه، "سهم امام" یک بخش از خمس است که باید در راه اسلام و برای تبلیغ دین و در جامعه اسلامی خرج شود، گفت: بخشی از بیمارستان ها، مساجد، مدارس و حتی خوابگاه های دانشجویی از "سهم امام" خمس های پرداخت شده، تاسیس و ایجاد شده است.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: برخی افراد، به جای پرداخت خمس مال خود، مقداری از اموال خود را به نیت خمس به فقرا داده و تصور می کنند که این امر، جایگزین پرداخت خمس اموالشان می شود، در صورتی که این کار، تنها صدقه و یا زکاتی است که فرد به فقیر می دهد و طبق آیات قرآن روایات و به طور کلی قوانین اسلام، پرداخت "خمس" و مصرف آن باید به همان شکلی که در اسلام بیان شده، باشد.

مالی که خمس آن پرداخت نشود، غصبی است

وی تصریح کرد: روایات بسیاری در رابطه با حرمت عدم پرداخت خمس و تاثیر آن در زندگی انسان وجود دارد که وجوب پرداخت خمس و اهمیت آن را مشخص می کند، از جمله آنکه " کسی که خمس مال خود را پرداخت کند، غسل کردن و وضو گرفتن با آبی که خمس آن داده نشده، باطل است" چراکه مالی که خمس آن پرداخت نشده است، حکم مال غصبی را پیدا می کند؛ نماز خواندن با لباسی که خمس آن داده نشده نیز، جایز نیست.

محمدی ضمن تاکید براهمیت پرداخت خمس، به بیان روایتی از امام رضا(ع) پرداخت و تاکید کرد: شخصی از امام رضا(ع) در خواست کرد که شما به من اجازه دهید تا خمس مال خود را پرداخت نکنم و امام(ع) در پاسخ به او فرمودند "چرا می خواهید خود را از دعای ما محروم کنید؟"؛ اگر افراد خمس مال خود را پرداخت نکنند پس ما از چه راهی، در راه تبلیغ اسلام و تکالیف خود، خرج کنیم؟!

عدم پرداخت خمس، غصب مال ایتام آل محمد(ص) است

این کارشناس مذهبی گفت: روایات بسیار زیادی از امامان معصوم در اهمیت پرداخت خمس وجود دارد از جمله آنکه " شخصی از امام باقر(ع)، پرسیدند کمترین چیزی که ما را به جهنم می برد چیست؟ امام فرمودند "مال یتیم است، چنانکه شخصی درهمی از مال یتیم را غصب کند، او را جهنمی می کند و کسی که خمس مال خود را پرداخت نکند، در واقع مال ایتام آل محمد(ص) را غصب کرده و جای او در جهنم است(وسائل الشیعه).


بیشتر بخوانید:حکم خمس و حق امام از کجا آمده است؟


وی در رابطه با اموالی که به آن خمس تعلق نمی گیرد، تصریح کرد: هدیه و پولی که در طول سال برای خرید جهیزیه مصرف می شود، نگهداری زیور آلات با ارزش بانوان(با رعایت شرایط خاص)، از جمله اموالی است که خمس به آن تعلق نمی گیرد.

محمدی تاکید کرد: مراجع " سهم امام" را که بخشی از مصارف خمس است در جایی مصرف می کنند که در پیشبرد اسلام موثر باشد و این تصور که تمام "سهم امام" به طلاب اختصاص می یابد و صرف پرداخت شهریه آنان می شود اشتباه است، در ضمن "شهریه" نیز تنها به طلبه هایی داده می شود که نیازمند آن مال باشند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، احادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار