حج واجب یا کمک به فقرا ؛ کدام بهتر است؟

سفر حج مقدماتی دارد و یکی از این مقدمات پرداخت وجوهات کامل و رفع شبهات احتمالی مال با پرداخت خمس است و نباید فراموش کرد که این مبالغ هم برای مستضعفان و در راه اعتلای دین هزینه می‌شود.

حج برویم یا به فقرا کمک کنیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛حج سفری است معنوی و فریضه‌ای است الهی که طبق فرمان خداوند برای کسی که استطاعت دارد واجب است حداقل یک‌بار به این سفر رفته و مناسک آن را انجام دهد.

این درحالی است که گاهی برخی از خواص جامعه در فضای مجازی به بیان برخی شبهات مبنی بر عدم وجوب حج باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی اشاره می‌کنند و با بیان این نکته که «بهتر است به جای رفتن به این سفر پولمان را خرج فقرا کنیم» به توجیه این مطلب می‌پردازند و یا اینکه چرا ما باید به حج برویم در صورتی که مکه در دست مشرکان ظالم است و پولمان به جیب آن‌ها می‌رود.

در جواب این سؤال مبنی بر حاکمیت ظالم در عربستان باید گفت: در زمان پیامبر (ص) نیز وقتی رسول خدا یا طرفداران ایشان می‌خواستند به حج بروند و محرم شوند مکه در دست مشرکان بود. اما سفر حج تحریم یا لغو نشد.


بیشتر بخوانید:از منظر امام جواد(ع) کدام حج صحیح است؟ 


فلسفه حج تصویری از قیامت است، در زمان حج باید انسان ساده‌زیستی را مراعات کند و در زمان احرام دیگر فقر و ثروت، زیبایی و زشتی، تأهل و تجرد، خاص یا عام و... معنایی ندارد، زیرا همه یک نوع لباس می‌پوشند و همه یکسان هستند در آن‌ها فرقی ندارد که چه کسی رئیس و چه کسی کارگر است و همه یک دستورالعمل را اجرا می‌کند.همچنین در بیان این شبهات باید به چند موضوع دیگر هم توجه داشت

سفر حج مقدماتی دارد و یکی از این مقدمات پرداخت وجوهات کامل و رفع شبهات احتمالی مال با پرداخت خمس است و نباید فراموش کرد که این مبالغ هم برای مستضعفان و در راه اعتلای دین هزینه می‌شود. همچنین قربانی از دیگر واجبات حج است که این قربانی‌ها هم بین فقرا توزیع خواهد شد.

بسیار جالب است که در روایات مختلف یکی از فوائد مهم فریضه حج، رفع گرفتاری و فقر از جامعه و همچنین توانگری افراد معرفی شده که از جمله این روایات، دو روایت زیبا و شنیدنی از امام صادق علیه السلام است که می‌فرماید:«ندیده‌ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت این خانه چنان سریع توانگری بیاورد و فقر بزداید» (امالی طوسی/۶۹۴/۱۴۷۸)

همچنین امام صادق علیه‌السلام در پاسخ به عمار که عرض کرد من خودم را آماده کرده‌ام که هرساله به حج بروم یا مردی از افراد خانواده‌ام را با هزینه خود به حج بفرستم، فرمودند: آیا بر این کار مصمم هستی؟ عرض کردم آری، فرمود: اگر چنین است یقین داشته باش که ثروتت زیاد خواهد شد و تو را نوید توانگری می‌دهم» (ثواب الاعمال/۷۰/۴۰)

پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله به على علیه‌السلام فرمود: «تارک الحج و هو مستطیع کافر» هر توانمندى که حج را انکار و ترک کند، کافر است و کسى که امروز و فردا کند تا بمیرد، گویا یهودى و نصرانى از دنیا رفته است. (من لایحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۳۶۸) و (کافى، ج‏۴، ص. ۲۶۵)

همچنین امیر‌المؤمنین علی (ع) در وصیت خود به امام حسن (ع) می‌فرمایند: الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا. خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد. (اصول کافى، ج. ۷، ص. ۵۱؛) (نهج البلاغه، نامه ۴۷)

سؤال دیگری که باید از مطرح‌کنندگان این شبهه که «پول حج را به فقرا بدهید» پرسید این است که چطور می‌توان باور کرد کسی که برای سفر حج وجوهات پرداخت می‌کند و با دادن خمس شبهات احتمالی مالش را برطرف می‌کند و خود را برای این سفر مستطیع می‌داند به فکر فقرا نباشد؟ چطور می‌توان پذیرفت مسلمانی تکلیف اموالش را روشن کند، از دوستان و اقوام حلالیت بطلبد و درواقع به نوعی برای مرگ خود را آماده کند و پا به سرزمینی بگذارد که او را به یاد محشر و قیامت می‌اندازد، اما با دستگیری از نیازمندان برای آخرت خود زاد و توشه برندارد.

اصلاً چنین فردی چرا باید به سفر حج با سختی‌ها و مشقت‌های فراوان برود؟

فراموش نکنیم براساس آمار رسمی تنها در یکسال یعنی در سال ۲۰۱۱، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند و براساس این آمار ایران رتبه چهارم ورود گردشگر به ترکیه را داراست که درآمد حاصل از حضور گردشگران ایرانی برای ترکیه در سال ۲۰۱۱ رقمی معادل یک میلیارد دلار اعلام شده است.

حال سؤال اصلی این است که چرا هیچ فرد و یا گروهی خواستار تعطیلی این سفر‌ها و صرف هزینه‌های کلان آن برای رفع محرومیت از جامعه نمی‌شود؟

از بیان این نکات که بگذریم موضوع حج دستور صریح خداوند است که آن را برای افراد مستطیع واجب کرده که در ادامه به شرح آن براساس آیه ۹۷ سوره مبارکه آل‌عمران می‌پردازیم.

متن آیه

فِیهِ ءَایَتٌ بَیِّنَتٌ مَّقَامُ إِبْرَ هِیمَ وَمَنْ دَخَلَهُ کَانَ ءَامِناً وَلِلَّهِ عَلَى الْنَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِّىٌ عَنِ الْعَلَمِینَ‏ (۹۷)

ترجمه

در آن (خانه) نشانه‏‌هاى روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است و هر کس به آن درآید در امان است و براى خدا بر عهده‏ مردم است که قصد حج آن خانه را کنند، هرکه توانایى این راه را دارد؛ و هر کس کفر ورزد (و به حج نرود، بداند که) همانا خداوند از همه‏ جهانیان بى‏‌نیاز است. (۹۷)

نکات

مکّه و کعبه، نمایشگاهى از قدرت و نشانه‏‌هاى الهى و تاریخ آن مملوّ از خاطرات و سرگذشت‏ه‌ای است که توجّه به آن‌ها درس‏‌آموز و عبرت‏‌انگیز است. در ساختن آن ابراهیم علیه‌السلام بنّایى، و اسماعیل علیه‌السلام کارگرى مى‏‌کردند. سپاهیان فیل‏سوار ابرهه که به قصد ویرانى آن آمده‏‌اند، به قدرت الهى توسط پرندگان ابابیل نابود شده‏‌اند. دیوار آن به هنگام تولّد علىّ علیه السلام براى مادرش شکافته مى‏‌شود تا در داخل آن نوزادى متولد شود که در آینده‏‌اى نه چندان دور بت‏هاى داخل آن را فرو ریزد. بلال، برده سیاه‌پوست حبشى در برابر چشمان حیرت‌زده اشراف مکّه بر بالاى آن اذان مى‏‌گوید و روزى نیز مى‏‌رسد که آخرین حجّت الهى به دیوار آن تکیه زده و نداى نجات انسان‏‌ها را سر مى‏‌دهد و عالم را به اسلام دعوت مى‏‌کند.

مکّه، شهر أمن الهى است که هر کس در آن وارد شود، در امان است. حتّى اگر جنایتکار وارد مسجدالحرام شود، نمى‏‌توان متعرّض او شد، تنها مى‏‌توان او را در مضیقه قرار داد تا خود مجبور به خارج شدن شود. (کافى، ج‏۴، ص. ۲۲۶)

در کنار کعبه، مقام ابراهیم است. به گفته روایات، مقام ابراهیم سنگى است که به هنگام ساختن کعبه و بالا بردن دیوارهاى آن، زیر پاى ابراهیم علیه السلام قرار داشت و اثر پاى آن حضرت بر روى آن مانده است. بقاى این سنگ و اثر پا روى آن، از قرن‏‌ها پیش از عیسى و موسى علیهما السلام با آن همه تغییر و تحوّلى که در کعبه و اطراف آن در اثر حمله‏‌ها، سیل‏‌ها وخرابى‏‌ها بوجود آمده، خود نشانه‏‌اى از قدرت الهى است.

استطاعت مالى براى حج لازم نیست از خود انسان باشد، بلکه اگر کسى دیگرى را میهمان کند، یا هزینه‏ حجّ او را بپردازد، او مستطیع شده و حج بر او واجب است. (کافى، ج‏۴، ص. ۲۶۶)

شخصى از امام صادق‏ علیه السلام درباره‏ «مَن دخله کان آمنا» سؤال کرد: حضرت فرمودند: کسى که این خانه را قصد کند و بداند که این همان خانه‏‌اى است که خداوند رفتن به آنرا فرمان داده، و اهل‏‌بیت‏ علیهم‌السلام را نیز آنگونه که باید بشناسد او در دنیا و آخرت در امان خواهد بود. (کافى، ج‏۴، ص‏۵۴۰)

پیام‌ها

در خانه‏ خدا، نشانه‏‌هاى روشن بسیار است. نشانه‏‌هاى قداست و معنویّت، خاطرات انبیا از آدم تا خاتم، مطاف بودن براى انبیا و قبله‏‌گاه براى همه‏ نمازگزاران. «فیه آیات بیّنات»

ابراهیم علیه‌السلام مقامى دارد که جاى پاى او، به مکّه ارزش داده است. «مقام ابراهیم»

برخلاف تفکّر وهابیّت، اگر جماد در جوار اولیاى خدا قرار گیرد، قداست مى‏‌یابد. «مقام ابراهیم»

از امتیازات اسلام آن است که یک منطقه از زمین را منطقه‏ امن قرار داده، تا ضعیف و قوى در کنار یکدیگر مجتمع شوند. «مَن دخله کان آمنا»

واجبات، یک نوع تعهّد الهى برگردن انسان است. «وللّه على‏‌النّاس حِجّ‏‌البیت»

حج، باید خالصانه و تنها براى خدا باشد. «للّه على النّاس حِجّ البیت»

تکلیف و وظیفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى، و فراهم بودن شرایط بیرونى. «من استطاع الیه سبیلاً»

استطاعت شرط حج است. (کافى، ج‏۴، ص. ۲۶۷) «من استطاع الیه سبیلاً»

انکار حج و ترک آن، سبب کفر است. «و من کفر»

فایده‏ انجام دستورات الهى، به خود انسان برمى‏‌گردد و گرنه خداوند نیازى به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنىّ عن العالمین»

خداوند دعوت مى‏‌کند، ولى منّت نمى‏‌کشد. «وللّه على النّاس حِجّ البیت... و من کفر فانّ اللّه غنىّ عن‏‌العالمین»

منبع:فارس

انتهای پیام/

حج برویم یا به فقرا کمک کنیم؟

برچسب ها: حج و زیارت ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
حج واجب است کمک به فقرا مستحب موکد هیچ مستحبی جایگزین واجب نمیشود بهتر است حج بجا اورده شود ولی ولیمه را بین فقرا تقسیم کنیم هم فریضه واجب بجا اورده شده وهم مستحب موکد انجام شده
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۱۱:۲۲ ۱۵ تير ۱۳۹۸
قران برای همه زمان ها نازل شده هیچ شرطی جز استطاعت مالی برای حج گذاشته نشده و واجب الهی است متاسفانه ما همه حرف صریح قران رو هر جور دوست داریم تفسیر می کنیم و نظر میدیم. به فقرا کمک کنید همون قران خدا و زکات رو هم واجب کرده خوب بگید اونم ندیم تو حدیث داریم خانه خدا نباید خالی بماند برید چهل حدیث در مورد حج رو بخونید اونوقت نظر بدید مطمنم اینا که میگن حج نرید چند روز دیگه میگن نماز نخونید چشماتون رو باز کنید راسته که میگن اخر زمانه همه دینشون رو هرجور میخوان تفسیر میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
با سلام متاسفانه الان عربستان از امریکا هم بد تر شده و ما با این پول هایی که به عربا میدیم میرن باهاش موشک و سلاح از آمریکا میخرن و روی سر زن و بچه های یمنی خالی میکنند و امریکا هم روز به روز پیشرفت میکنه خدا همه جا هست باید دقت کنیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حج واجبه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حال آنکه کسانی که به تفریح به کشورهایی شرق آسیا وترکیه و.... میروند . یا عروسی های آنچنانی وسایل زندگی وریخت وپاش های کلان انجام میدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حج واجب الهی هست .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
راستگویی هم واجبه و دروغگویی حرام. دزدی هم حرام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
ای کاش قسمت منم میشد میرفتم حج
Iran (Islamic Republic of)
تقي
۰۹:۱۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حج واجب از اسمش مشخص است
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۸:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حج عشقه تا عاشق خدا نشید نمی فهمید. چطور برای لهو و لعب خرج کردن مشکلی نیست ولی برای خرج کردن دل باید به فقرا کمک کرد.تا عاشق تباشیدنمی فهمید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حج جز فروع دین هست وکسانی که شرایط را دارند باید این فریضه الهی رابه جا آورند.کمک به فقرا هم یک عمل پسندیده هست. خیلی ها برا سفرهای تفریحی به کشورهای دیگر هزاران دلار خرج می کنند ولی حاضرنیستند به فقرا کمک کنند.!!!جالب اینجاست بیشترهمین افراد به حج ایراد می گیرند وشعار کمک به فقرا سرمی دهند.هیچ شخصی مجاز نیست درهیچ شرایطی حج راتعطیل کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام ،حج یک امر واجب است وگرکسی توان رفتن آن راداشته باشد برایش واجب است چرا زمان عید نوروز که می شود ومردم برای سفرهای خارجی سرودست می شکند کسی نیست بگه که به جای رفتن به سفرهای خارجی (اروپا انتالیا و...)بیایم هرکدام مبلغی را یا هزینه آنرا جهت کمک به فقرا کمک هدیه کنیم این در حالی است که زمان حج یا اربعین حسینی به فکر فقیر وفقرا افتاده واعلام می شود نروید بیاید به فقرا کمک کنید در سفرهای سیاحتی می گویند جهت ارامش روح روان است خدا وکیلی سفر حج باعث ارامش روح وروان است یا سفر ها وتورهای خارجی پول که جهت سفرهای خارجی هزینه می کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام ،حج یک امر واجب است وگرکسی توان رفتن آن راداشته باشد برایش واجب است چرا زمان عید نوروز که می شود ومردم برای سفرهای خارجی سرودست می شکند کسی نیست بگه که به جای رفتن به سفرهای خارجی (اروپا انتالیا و...)بیایم هرکدام مبلغی را یا هزینه آنرا جهت کمک به فقرا کمک هدیه کنیم این در حالی است که زمان حج یا اربعین حسینی به فکر فقیر وفقرا افتاده واعلام می شود نروید بیاید به فقرا کمک کنید در سفرهای سیاحتی می گویند جهت ارامش روح روان است خدا وکیلی سفر حج باعث ارامش روح وروان است یا سفر ها وتورهای خارجی پول که جهت سفرهای خارجی هزینه می کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۵۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
به داد این ملت برسید.روز به روز دارند ضعیف تر می شوند.تنها یکنفر دلش به حال این ملت می سوزد والسلام ,به غیر از رهبر عزیزمان که ایشان دلسوز واقعی این ملت هستند .مابقی مسئولین فقط به فکر خود هستند.واصلا هیچ توجه عمیق به وضعیت بد اقتصادی مردم نمی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
خوش به حال پول دارا همه جا پول مکه هم پول
Netherlands
ناشناس
۱۹:۵۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
در طول سال این همه افراد سفرهای اروپایی میرن وخوشگذرانی میکنن ویا خیلی افرادبرای سگشان خرج های آنچنانی ویا خرید لوازم آرایشی میکنن ،کسانی یادش نیست که فقیری هم هیست
پای دین که میاد وسط یاد فقرا میفتن
اسلام حج را برای عده ای واجب کرده وتاکید بر خمس وزکات.
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۱۸:۳۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
دستورات قرآن برای تمام عصرهاست.برای خداتعیین تکلیف نکنید ،شمابهترازخدامی دونید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
هر چیزی جایی خودش مسائل رو با هم قاطی نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
چه حاجی هایی که از پول بیت المال با حقوق های نجومی به حج مشرف شدند آنهم چندین بار !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
در داخل کشور این همه فقیر و در راه مانده و نیازمند و... هست چه اصراری برای رفتن به حج در این برهه زمانی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
امام جمعه ی شهرما به واسطه ی گران شدن گوشت چندسال پیش گفته که به جای قربانی کردن گوسفند پولش رابدهید یااینکه هرچندنفرپولشان بگذارندروهم گوسفند بخرند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
از قدیم گفتن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است...مکه رفتن با وجود این همه فقیر حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اولا این جمله معروف را کی گفته ثانیا اشتباهه چرا که نفع عمومی بر نفع شخصی مقدمه و مسجد جزء منافع و مصارف عمومیه ثالثا پای استدلالیون چوبین بود را شنیدی کسی که در مقابل روایت و استدلال نقلی دلیلی می آورد که آن هم دلیل محکمی نیست و فقط توجیه است رابعا متن را کامل می خوندی بعد دلیل می آوردی کسی که میره ترکیه چرا پولش را به فقیر نمی ده نفع حج عمومی هست و زنده نگه داشتن شعار خدا و خالی نکردن صحنه برای اجانب نفعش عمومی است چون کسی که به حج می رود اول باید پول خود را با دادن خمس وزکات پاک کند و مصارف آن برای فقرا است ولی با چه پولی به ترکیه می روند ان شا الله با پول پاک ولی نفع عمومی سفر به کشور هایی مثل ترکیه کجاست و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
به تایلند و ترکیه رواست !
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۳۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
خیلی از شما آقایون و مردم دیگه از روی عادت به حج می رید بیشتر جنبه مسافرت براتون داره مثل یه عده که به اروپا و ...میرن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حرف ایشان را تایید میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
معلومه که حج بهتره، مگه نمیبینید وضعیت جامعه رو همه دارن میرن حج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
به نظر من کمک به فقر بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
به نظرم هر دو در جای خودشون مهم هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
نظر در مقابل نص صریح قرآن و روایت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
به نظر من کمک به رانت خورها و اختلاسگران عزیز و درمانده بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Germany
یک شیعه
۱۴:۳۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اگر همه مسلمانان به وظایف دینی و انسانی خود عمل میکردند در ابتدا فقر در جامعه از بین میرفت و چه بسا اگر از راه حلال و مشروع و با رعایت حق و حقوق کارمندان، کارگران و زیر دستان خود رفتار کنند و حق دیگران را به ناحق نخورند بسیاری از این افراد واجب الحج نمیشدند...!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
در این برهه از زمان که عده زیادی در فقر مطلقند وظیفه علمای مچتهد است که تا زمانی که خودشان تشخیص میدهند حج رفتن با این هزینههای هنگفت حرام باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
پس سفر به تاجیکستان و تایلند چی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
علمای دین باید اعمال دینی را مورد بررسی دقیق فقهی و شرعی قرار بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
علم مطلق از آن خداست و کسی که به بشر آموزش کمک به فقیران را داده هم او به ما امر به حج واجب نموده برای کسانی که استطاعت مالی دارند و بر آنها واجب شده . پس این سوال فقط خدعه بیخبران است و بس .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اگر واقعا به نیازمندان کمک کنیم که دیگر پولی برای حاجی شدن نمی ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
بدون شک کمک به کم بضاعتان بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
کسی اگر یک بار رفته یا واجب یا عمره کافیه میتونه به فقرا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
مهیا
۰۳:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
پس‌دوروزتعطیلی‌پیش‌میادجاده‌هاترافیک‌میشه...صداتون‌درنمیاد؟
اونوقتافقیرنداریم‌؟!
اماموقع‌حج‌دیگه‌فتواهاشروع‌میشه‌الحمداله‌که‌همه‌مرجعندوهمه‌خیرخواه‌فقرامیشن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
منظور برخی خواص اینه که یکبار برو حج،نه اینکه هر سال بری به جای هر سال رفتن به فقرا کمک کن.افتاد
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۱۴:۲۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
خدا کنه قسمت منم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
بعضیا دعوا دارن یه کم مهربون تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
حجتان قبول حق امیدوارم همه ی هموطنان عزیزمنون به سلامت به اغوش خانواده هایشون برگردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
به نظر بنده این مقایسه اصلا درست نیست (در زمان پیامبر (ص) نیز وقتی رسول خدا یا طرفداران ایشان می‌خواستند به حج بروند و محرم شوند مکه در دست مشرکان بود. اما سفر حج تحریم یا لغو نشد.)
در در زمان پیامبر رفت و برگشت به وسیله شتر انجام میشد که اغلب مربوط به کاروان و یا خود فرد بود و هیچ هزینه ای بابت این کار پرداخت نمیشد
ولی الان باید جهت پرواز کلی هزینه کرد که بعضی از پروازها توسط ایرلاین های سعودی هست
ضمنا اون زمان طرف میتونست جهت استراحت زیر چادر استراحت کنه
ولی الان باید کلی هزینه هتل بده که بازم پولش به جیب سعودی ها میره
پس مقایسه درستی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
البته کمک به فقرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اگر ما مسلمانیم پس با پرداخت خمس و زکات همان تعهدمان در خصوص کمک به فقرا را برآورده خواهیم کرد. لذا حج مفهومی دیگر دارد که اگر پیش از آن کمک به فقرا را از طریق پرداخت خمس و زکات و صدقه انجام داده باشیم مطمئنا با خیالی آسوده هزینه حج را میتوانیم پرداخت کنیم و به این سفر روحانی و پرمعنا برویم. اسلام برای هر چیزی راه حل پیشگیرانه قرار داده است این ما مسلمانانیم که بعضا سهل انگاری میکنیم و یادمان میرود عمل کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
حج رژه قدرت اسلامه
Iran (Islamic Republic of)
سلام!
۱۰:۱۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام!
عالی بود یک متن جامع و کامل بود احسنت ، واقعا چرا وقتی به حج میدیم با سفرای زیارتی صدای همه در میاد که حواستون به فقیرا باشه ، ولی وقتی آمریکا و کانادا و بقیه جاها باشه دیگه فقیرا حقی ندارن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
من هم با شما موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
با این موضوع مخالفم
چون فردی که به حج میره بابت رضایت خدا و امور معنوی هست
که میتونه این رضایت رو با کمک به هم نوع خود و مردم گرفتار کشور خودش نیز بدست بیاره
ولی افرادی که به مسافرت و تفریح خارج از کشور میرن فقط به فکر راحتی خودشون هستن و بابت رضایت خدا به اینگونه سفرا نمیرن
پس خیلی بهتره که بجای حج هزینه اون رو صرف کمک به هم نوع خودمون کنیم تا سعودیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
متاسفم برای ما که سفری که به بزرگی روح انجام میشه رو در نظر اخری گفتن نریم...و سفرهایی ب تایلند و اروپا و ترکیه که معلومه برای چی میرن رو پیشنهاد میکنن برن ....یعنی چقدر ادم باید کم ارزش شده باشه که لهویات ولغویات رو بر همه چیز برتری بده
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۴:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
من که عاشق حج هستم