برای نخستین بار؛

کشت خاویار سبز در 5 هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان

معاون کشاورزی مجتمع کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی از کشت گیاه 'کینوا' یا خاویار سبز برای نخستین بار در سطح 5 هکتار از زمین های این مجتمع در جنوب خوزستان خبر داد.

کشت خاویار سبز در 5 هکتار از اراضی کشاورزی خوزستانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تورج بهادری، معاون کشاورزی مجتمع کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی با اشاره به وضعیت آب و هوایی منطقه و تحمل بالای گیاه کینوا در مقابل خشکی و شوری گفت: کشت این گیاه به صورت آزمایشی در زمین های کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی انجام شد.

وی افزود: طرح کشت آزمایشی کینوا در کشت و صنعت های امام خمینی(ره)، دعبل خزاعی، میرزا کوچک خان و کشت و صنعت امیرکبیر نیز در سطح 65 هکتار در حال انجام است.

بهادری اذعان داشت: کینوا از جمله گیاهان کم هزینه و با آب بری کم است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج باشد و با داشتن ویژگی تحمل بالا به شوری و خشکی می‌تواند به عنوان گیاهی با ارزش اقتصادی بالا وارد تولیدات کشاورزی خوزستان شود.

معاون کشاورزی مجتمع کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی  تصریح کرد: این گیاه به خاویار سبز گیاهی نیز معروف است و منبع غنی آهن، کلسیم و اسیدهای آمینه دارد و در صورت سرمایه گذاری و آموزش مناسب به بهره برداران محلی می تواند در آینده به یکی از مهم ترین محصولات تولیدی خوزستان تبدیل شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: طرز پخت گیاه کینوا تا حد زیادی شبیه به برنج است و به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی قابل کشت است و برای بیابان زدایی نیز می‌تواند کاشته شود.

تورج بهادری اظهار کرد: این گیاه ارزش غذایی و مقاومت به شوری بالایی دارد و با مصرف آب کم، محصول مناسبی تولید می‌کند و می‌توان دانه آن را جایگزین برنج کرد و یا همراه با برنج مصرف کرد. تنها مساله کینوا این است که به فرآوری نیاز دارد بنابراین با توسعه صنایع تبدیلی می‌توان امیدوار بود که کشت کینوا در کشور توسعه پیدا کند.

وی از دیگر ویژگی‌هایی که این گیاه را مناسب کشت در خوزستان و کشت و صنعت های نیشکر قرار داده، طول دوره رشد کوتاه کمتر از حدود 120 روز، مصرف آب کم در مقایسه با محصولاتی همچون گندم و کلزا و همچنین انطباق آن با تناوب زراعی نیشکر برشمرد.

انتهای پیام/گ

آغاز کشت کینوا در اراضی خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.