سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی خبر داد:

اجرای طرح «مدارس گام‌های عاشقی» در مدارس

با حضور سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از دست اندرکاران اجرای طرح «مدارس گام‌های عاشقی» تقدیر شد.

اجرای طرح «مدارس گام‌های عاشقی» در مدارسبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سید جواد حسینی سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به ارتقاء خدمات مردم محورانه در آموزش و پرورش گفت: ارتقاء خدمات مردم محورانه در آموزش و پرورش با محوریت مدارس گام‌های عاشقی است که موجب شده، ۱۰ هزار زائر در قالب ۱۱۰ کاروان با ۲ هزار و ۹۰ خادم افتخاری شامل ۴۶۰ معلم، ۸۸۰ نفر از اولیاء دانش آموزان و ۷۵۰ نفر از خیرین عزیز در ۴۲ مدرسه گام‌های عاشقی ارائه خدمت کنند.

وی با بیان این که بر اساس سند تحول بینادین، مدارس کانون تحولات جامعه هستند، افزود: برای این که مدارس بتوانند کانون تحول جامعه باشند، در سند تحول بنیادین چرخش‌های تحول آفرین را طرح کرده اند که در آن مدرسه تنها آموزش نمی‌دهد، کلاس تنها مکان آموزش نیست، معلم تنها واسطۀ یادگیری تلقی نمی‌شود و کتاب تنها وسیلۀ آموختن قرار نمی‌گیرد، بلکه مدرسه مرتب باید به خلق موقعیت‌های جدید یادگیری کمک کند که گام‌های عاشقی چنین رویکردی را هدف گذاری کرده است.

حسینی افزود: در طرح گام‌های عاشقی، دانش آموزان، اولیاء و مدیران و خیرین در حرکتی فرهنگی و تربیتی، جلوه‌های جدیدی از همکاری و مشارکت را تجربه می‌کنند و آثار تربیتی و فرهنگی این حرکت در رشد فضائل اخلاقی و تربیتی دانش آموزان بیشترین آثار را بر جای می‌گذارد.

وی تصریح کرد: درس عشق، ایثار، خدمت، معنویت و اخلاق در گام‌های عاشقی با تکیه بر فرهنگ رضوی توسط دانش آموزان و اولیاء و مدیران و خیرین به منصۀ ظهور می‌رسد.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: دهۀ پایانی صفر به مناسبت شهادت رحلت نبی مکرم اسلام (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام هشتم علی ابن موسی الرضا (ع) تبدیل به یک جریان فرهنگی، دینی و اجتماعی شده است.

وی با اشاره به رشد ۱۰ درصدی زائران حرم مطهر رضوی در سال ۱۳۹۷ گفت: طی سال جاری نزدیک به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر که ۴۳۵ هزار آن زائران پیاده بودند، در قالب بیش از ۴ هزار ۸۰۰ کاروان به مشهد مقدس مشرف شدند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: این جریان نیرومند فرهنگی – دینی از سه قلمرو قابل تامل است؛ نخست از حیث چیستی جریان دهۀ پایانی صفر است که در سه بعد دینی، فرهنگی و اجتماعی و به طور طبیعی آثار دینی، اجتماعی و فرهنگی از خود بر جای می‌گذارد و در بعد دینی در این جریان سه مقولۀ مقدس مکان، زمان و رویداد دینی با همدیگر پیوند می‌خورد. مکان مقدسی، چون مضجع منور رضوی؛ زمانی، چون شهادت و رحلت نبی مکرم اسلام (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و رویداد مهمی، چون حضور ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر و ۴۳۵ هزار زائر پیاده که به جلای روح، طهارت نفس و اخلاق رضوی کمک می‌کند.

حسینی با بیان این که در مقوله زائران پیاده، زندگی سالم و پاک در این ایام تجربه می‌شود، گفت: علاوه بر این، خصلت‌هایی همچون صفا و صمیمیت، مهربانی، گذشت، ایثار، فداکاری، دیگرخواهی، وفاداری، عشق، تواضع و اخلاق و نیز صفاتی که در سطح زندگی اجتماعی سخت بدان نیازمند هستیم و باید برای گسترش آن در جامعه تلاش کنیم، در اوج خود تجلی می‌یابد.

وی افزود:. در عین حال دهۀ آخر صفر یک جریان نیرومند فرهنگی نیز به حساب می‌آید و ۳ هزار روحانی در این جریان تلاش می‌کنند تا فضیلت‌های تربیتی و فرهنگی حاصل از آن را در جامعه اشاعه دهند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی دومین قلمرو را اینگونه تشریح کرد: نکتۀ دوم اصول حاکم بر برنامه ریزی دهۀ پایانی صفر به منظور افزایش کیفیت و بهره برداری مناسب از این حرکت بزرگ دینی، اجتماعی و فرهنگی است.

حسینی ادامه داد: این اصول در برنامه ریزی‌ها شامل برنامه محوری، دانش محوری، فرهنگ محوری و کاروان محوری است.

وی با اشاره به موضوع برنامه محوری گفت: در این زمینه در تلاش هستیم تا سند راهبردی مراسم دهۀ پایانی صفر را تدوین کنیم.

حسینی گفت: در زمینه دانش محوری نیز طبق سفارشی که به پژوهشکدۀ زیارت داده شده است، می‌بایست طرح جامع زیارت دهۀ پایانی صفر و اربعین، پژوهش و تدوین شود.

وی عنوان کرد: در رابطه با فرهنگ محوری، قرارگاه فرهنگی با حضور دستگاه‌های مختلف با محوریت آستان قدس رضوی تشکیل شده است تا فضیلت‌های فرهنگی ناشی از این مراسم معنوی را تولید و گسترش دهد.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: در این راستا همچنین رادیو ملی زیارت، خبرگزاری رضوی و پایگاه خبری زیارت نیوز راه اندازی شده است.

حسینی با اشاره به موضوع کاروان محوری گفت: به منظور ارائه خدمات با کیفیت بیشتر تلاش می‌شود تا زائران به شکل گروهی و کاروانی سفر کنند، لذا در سال گذشته، ۲ هزار و ۳۰۰ کاروان و در سال ۱۳۹۷، بیش از ۴، ۴۵۰۰ کاروان زائران پیاده به مشهد مقدس مشرف شده اند.

وی افزود: ساماندهی مکانی و زمانی این رویداد مهم است، بر این اساس زمان‌های سفر زائران به ویژه زائران پیاده و همچنین مسیر‌های مکانی شروع و پایان این سفر‌ها را ساماندهی خواهیم کرد.

لازم به یادآوری است، این مراسم با حضور دانش آموزان، معلمان، مدیران و خیران در محل سالن ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
 
انتهای پیام// ه.ز

اجرای طرح گام های عاشقی، اقدامی در راستای چرخش تحویل آفرین مدارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار