امریکن کانسروتیو: بن سلمان حتی با استاندارد‌های خود عربستان نیز بسیار ظالم و ستمگر است

امریکن کانسروتیو در گزارشی به انتقاد از سیاست‌های فاجعه‌بار ولیعهد سعودی پرداخت و او را بزرگترین جنایتکار جنگی جهان توصیف کرد.

امریکن کانسروتیو: محمد بن سلمان حتی با استاندارد‌های خود عربستان نیز بسیار ظالم و ستمگر استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه امریکن کانسروتیو نوشت: هشام ملحم، روزنامه نگار آمریکایی لبنانی اخیرا مطلبی بسیار انتقادی درباره محمد بن سلمان، سابقه فاجعه‌بار وی در سیاست خارجی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده وی در کسب قدرت داخلی نوشته است. وی در مقاله خود به مسئولیت ولیعهد سعودی در قبال نابودی یمن و گرسنگی مردم آن می پردازد.

این نشریه در مقاله‌ای با عنوان «محمد بن سلمان، تهدید منطقه‌ای» افزود کشور اصلی مسئول مرگ تدریجی و دردناک یمن، عربستان سعودی است؛ یمنی که زمانی در سالهای دور به عربستان خوشبخت (العربیة السعیدة) معروف بود. تنها به همین سبب هم که شده همه کشورهای دموکراتیک جهان باید محمد بن سلمان را بایکوت کنند.

جنگ علیه یمن مهمترین و شاخص ترین سیاست خارجی ولیعهد سعودی و در حقیقت اولین اقدام وی بعد از انتخاب شدن به عنوان وزیر دفاع عربستان توسط پدرش سلمان، پادشاه عربستان است. تصمیم بی‌پروا برای مداخله در یمن و اراده احمقانه برای ادامه دادن جنگی بی‌نتیجه همه آن چیزی را که لازم بود ما درباره قضاوت و توانایی محمد بن سلمان بدانیم به ما آموخت ولی متاسفانه چندین سال باید می گذشت و جنایت های بیشتری باید صورت می گرفت تا همگان بفهمند که وی نه تنها یک فرد اصلاح طلب نیست بلکه یک تهدید و جنایتکار جنگی است. اینکه فردی جاهل و بدشانس مثل جارد کوشنر (داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا) فریب فردی مثل محمد بن سلمان را بخورد جای تعجب ندارد ولی بهانه بقیه افراد چیست؟

بسیاری از سیاستمداران و سیاستگذاران آمریکایی به سبب نقش دولتشان در فجایع یمن، جنایات ائتلاف سعودی را یا کم اهمیت جلوه داده و یا توجیه می کنند. برخی از این سیاستمداران نیز به حدی دغدغه و نگرانی ایران را دارند که حاضرند برای اثبات ادعای خود درباره مقابله عربستان با ایران و اهداف آن، هر میزان از جنایت و کشتار را توجیه کنند.

محمد بن سلمان در چند سال گذشته موفقیتی نداشته است ولی وی می داند که دقیقا چه دکمه ای را فشار دهد تا کارشناسان، تجار و سیاستمداران باورپذیر غرب به وی لبخند بزنند. طرفداران ولیعهد سعودی بیشتر به دنبال حمایت از موفقیت وی هستند تا اینکه نگران زندگی غیرنظامیان یمنی و حقوق آن دسته از منتقدان وی باشند که زندانی و شکنجه شده و یا به قتل رسیدند. هر مطلب سطحی که در طرفداری از محمد بن سلمان نوشته می شود حتما به این مسئله اشاره می کند که وی به زنان حق رانندگی داد ولی در این مقاله ها به این مسئله اشاره ای نمی شود که بسیاری از فعالان حقوق زنان توسط دولت سعودی بازداشت و یا شکنجه شده اند.

برخی منابع گفته اند بازجویان سعودی که ماسک به صورت داشتند زنان را در طی مراحل اولیه بازجویی شکنجه می کنند ولی مشخص نیست که آیا این امر با هدف مجبور کردن آنها به امضای اعتراف نامه صورت می گیرد و یا با هدف مجازات آنها به سبب حمایت از فعالیت های مسالمت آمیز. به گفته این منابع، زنان بعد از بازجویی علایم مختلف شکنجه شدن از قبیل مشکل در راه رفتن، تکان های غیرارادی دست و یا خطوط و نشانه های قرمز رنگ روی صورت و بدنشان داشتند. دست‌کم یکی از این زنان تلاش کرد دست به خودکشی بزند.

هیچ وقت علت کافی وجود نداشت که نشان دهد محمد بن سلمان از پیشینیان خود بهتر خواهد بود ولی دلایل زیادی وجود داشت که اثبات کند وی بسیار بدتر خواهد بود. وی به فردی تبدیل شده است که حتی با استانداردهای خود عربستان نیز بسیار ظالم و ستمگر است و در عرض چند ساله به یکی از بزرگترین جنایتکاران جنگی دنیا تبدیل شده است. رابطه عربستان و آمریکا حتی قبل از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان نیز رابطه بدی بود و با به قدرت رسیدن وی به رابطه ای سمی و مرگبار تبدیل شده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار