سالانه حدود ۱۷ هزار زن باردار تست اچ‌ ای وی می شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: در حال حاضر اچ‌ای وی در تمام مراکز بهداشتی تست رایگان می شود و از سال ۹۶ این اقدام آغاز شد و سالانه حدود ۱۷ هزار زن باردار از این جهت تست می شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، نادر پورجمالی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در همایش آنفلوآنزای فوق حاد در جیرفت گفت: آنفلوآنزا هیچ وقت ریشه کن نشده و نمی‌شود و این نگرانی همواره وجود دارد که آنفلوآنزا جهان را درگیر کند و انسان‌ها را به کام مرگ بکشاند همانطور که در سال ۱۹۱۸ این بیماری همه قاره‌ها را درگیر کرد و ۴۰ میلیون انسان را کشت.

وی افزود:بایستی هوشیار باشیم که چه افرادی مستعد آنفلوآنزا هستند و راه‌های پیشگیری را بشناسیم چرا که درمان خیلی مؤثری ندارد.

پورجمالی تصریح کرد:خیلی مواقع ترس و نگرانی تیم سلامت این است که ویروس آنفلوآنزا با ویروس‌های حیوانی ترکیب شود و واریان جدیدی ایجاد شود که در این مواقع درمان موثری برای آن نداریم، مانند مواردی مانند آنفلوآنزای خوکی که کشور‌های بسیاری درگیر آن شدند.

وی با اشاره به تهیه، توزیع و تزریق ۳ هزار دز واکسن آنفلوانزا به گروه‌های هدف در مهر امسال تصریح کرد: برگزاری کارگاه منطقه‌ای بیماری‌های حاد تنفسی با اولویت آنفلوانزا با همکاری مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر و اداره کل دامپزشکی جنوب استان و تهیه و توزیع دارو‌های ضد ویروسی مورد نیاز جهت درمان بیماران از جمله اقدامات انجام شده برای پیشگیری و کنترل بیماری در منطقه است.

پورجمالی با اشاره به نگرش جامعه درباره بیماری ایدز و مشکلات ناشی از آن گفت: اچ آی وی بیماری است که در ابتدا از طریق خون‌های آلوده به کشور وارد شد و بعد از آن سازمان انتقال خون کشور به این مقوله آگاه شد وامروز سلامت فرآورده‌های خونی صد درصد تضمین شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: ابتدا این بیماری در مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر دیده می‌شد، اما امروز این آمار تغییر کرده است و شیوع از طریق روابط جنسی بیشتر شده است این واقعیتی است که باید بپذیریم تا در شناسایی و درمان تعلل نشود.

پورجمالی با اشاره به اهمیت آموزش پایه در پیشگیری این بیماری افزود: در جامعه طوری جا افتاده که افراد اچ آی وی مثبت افرادی گناهکار هستند و این درحالی است که راه‌های ابتلا را نمی‌دانیم، باید توجه داشت که هر فرد مبتلا به اچ آی وی مثبت لزوما ایدز ندارد و ممکن است به طور میانگین ۸ سال طول بکشد تا اچ آیی وی به سندروم نقص ایمنی انسانی مبتلا شود و فرد دچار علائم شود و درمان آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: راه‌های انتقال اچ آی وی طوری نیست که فرد توسط جامعه طرد شود و مبتلا نگران باشد که کسی از بیماری او مطلع نشود از نظر ما بیماری است که فرد مبتلا می‌تواند در جامعه حضور و مراوده داشته باشد، باید نگرش درباره اچ‌ای وی مثبت عوض شود، فقط باید شناسایی و چک شود و زیر نظر باشد و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کند.

پورجمالی با بیان اینکه این تغییر نگرش باعث تغییر رفتار و انتقال به سایر افراد شود، افزود: در حال حاضر اچ‌ای وی در تمام مراکز بهداشتی تست رایگان میشود و از سال ۹۶ این اقدام آغاز شد و سالانه حدود ۱۷ هزار زن باردار از این جهت تست میشوند که در حال حاضر برای مادران باردار اجباری و برای سایر افراد داوطلبانه است و نتیجه تست به صورت خصوصی به فرد داده می‌شود و توصیه می‌شود همه افراد این تست را انجام دهند.

یاد آور می‌شود:همایش آنفلوانزای حاد جنوب کرمان توسط دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و همکاری اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان و سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد.
انتهای پیام/ی

آنفلوآنزا ریشه کن نمی‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار