شب یلدا در فضا چه اتفاقی می‌افتد؟ + فیلم

شب یلدا یا انقلاب زمستانی به کوتاه‌ترین روز و بلند‌ترین شب سال گفته می‌شود، علت وقوع این پدیده نجومی، قرارگرفتن زمین و خورشید در وضعیتی ویژه نسبت به یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، شب یلدا یا انقلاب زمستانی در ستاره‌شناسی لحظه‌ای است که خورشید از دید ناظر زمینی در بیش‌ترین فاصله زاویه‌ای با صفحه استوا در آنسوی نیم‌کره شمالی-جنوبی ناظر قرار دارد.
 

در واقع دو انقلاب زمستانی داریم که یک بار در نیمکره شمالی و بار دیگر در نیمکره جنوبی روی می‌دهد.

در نیمکره شمالی در زمستان زمین به خورشید نزدیک‌تر است اما به دلیل شیب خاص گردش زمین، هوا سرد و درجه حرارت پایین می‌آید. در نیمکره جنوبی 21 ژوئن هر سال را به نام انقلاب زمستانی جشن می‌گیرند.

با اینکه در تقویم یک روز کامل به نام انقلاب زمستانی یا شب یلدا نام‌گذاری می‌شود اما این پدیده نجومی تنها برای چند ثانیه روی می‌دهد.

زمان رخ دادن پدیده انقلاب زمستانی در همه جای دنیا یکسان نیست و به دلیل تفاوت جغرافیایی کشورها تفاوت دارد.

یکی از سرگرمی‌های جالب در آخرین روزهای فصل پاییز مشاهده سایه بلند شما بر روی زمین است. زیرا به دلیل زاویه خاص تابش نور خورشید سایه‌ها در زمین کشیده به نظر می رسند.

پژوهش‌های نجومی نشان داده است از سال 1793 میلادی تاکنون تنها 10 بار در شب انقلاب زمستانی پدیده ماه کامل روی داده است؛ آخرین بار در سال 2010 میلادی این پدیده نجومی جذاب درکنار ماه گرفتگی روی داده است.

محققان پیش بینی کرده‌اند پدیده ماه کامل همزمان با وقوع انقلاب زمستانی در سال 2094 میلادی روی خواهد داد.

نام‌گذاری پدیده انقلاب زمستانی و کشف این رویداد نجومی شگفت انگیز حاصل تحقیق و پژوهش بسیاری از منجمان قرن‌های گذشته در سراسر جهان  از جمله نیکلاس کوپرنیک است.

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی درموقعیت مکانی بسیار ویژه‌ای برای تماشای رویداد انقلاب زمستانی قرار دارند هرچند که زمان دقیق وقوع این رویداد کوتاه است و به دلیل حرکت سریع ایستگاه فضایی بین المللی به دور مدار کره زمین وضعیت بین خورشید و زمین به خوبی مشاهده می‌شود.

در فیلم زیر می‌توانید وقوع این رویداد زیبا را از زاویه دوربین های خارج از ایستگاه فضایی بین المللی مشاهده کنید.

منبع: mnn

انتهای پیام/

انقلاب زمستانی از نگاه فضانوردان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار