فرود اجباری راکت فضایی اسپیس ایکس در روز‌های پایانی سال ۲۰۱۸

راکت فضایی، Falcon شرکت اسپیس ایکس پس از موفقیت در ارسال محموله با کپسول فضایی اژد‌ها به ایستگاه فضایی بین المللی مجبور به فرود اضطراری در دریا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بنا بر اطلاعات دریافتی، موشک فالکون از کنترل خارج شده و در محلی نزدیک محل فرود تقریبی در فلوریدا بر سطح دریا فرود آمده است.

با وجود آسیب دیدن بدنه راکت فضایی، مسئولان شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده‌اند این وسیله فضایی هنوز قابلیت استفاده دارد و می‌توان از آن درماموریت‌های آینده استفاده کرد.


کارشناسان علت فرود ناموفق راکت فضایی فالکون را بروز نقص در عملکرد پمپ هیدرولیک گرید اعلام کرده‌اند که سبب شد فالکون در آب اقیانوس اطلس سقوط کند.

بنا بر محاسبات قرار بود راکت فضایی در کیپ کاناورال فرود بیاید اما به دلیل انفجار پمپ از کنترل خارج و در اقیانوس سقوط کرد.


این موشک سفینه فضایی اژد‌ها حامل محموله را به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرده است که درمسیر رسیدن به ISS است.

محموله ارسالی با موشک اژد‌ها شامل مواد خوراکی، تجهیزات پژوهش‌های علمی و سایروسایل از جمله ۴۰ موش آزمایشگاهی زنده، ۳۶ هزار کرم و برخی خوراکی‌های مخصوص سال نوی میلادی از جمله گوشت بوقلمون برای فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی است.


در زمان بروز این نقص سیستمی بلافاصله ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس و دیگر کارشناسان تنظیمات خاص موتور‌ها برای امکان فرود در آب را فعال و کشتی‌ها را برای نجات موشک راهی محل سقوط کردند.

کپسول فضایی اژد‌ها روز چهارشنبه به فضا پرتاب و بنا بر محاسبه‌ها روز شنبه به ایستگاه فضایی بین المللی می‌رسد.


دانشمندان اسپیس ایکس از نوعی سیستم بازگشتی در موشک فضایی فالکون استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در چندین ماموریت از راکت فضایی استفاده کنند، به جای آنکه تنها یک بار راکت فضایی سفینه را از جو زمین خارج کند و درمسیربازگشت به زمین منفجر شود.


با وجود موفقیت آمیز بودن پرتاب کپسول فضایی، مقام‌های ناسا که شرکت اسپیس ایکس یکی از پیمانکاران آن است درباره احتمال بروز خطا در ماموریت اصلی ارسال سفینه فضایی حاوی فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی اخطار داده‎‌اند.
منبع: Dailymail
انتهای پیام/

فرود اجباری راکت فضایی اسپیس ایکس در دریا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار