زنان نقطه صفر مرزی اردبیل اقتصاد روستا را مقاوم ساختند

کارگاه گلیم بافی روستای گلشن از توابع شهرستان نمین محل رفت و آمد و تلاش ایثارگرانه زنان روستایی است که روی کمبود امکانات را سیاه کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در ورودی دهلیز مانند کارگاهی که با مصالح بومی بنا شده می توان بوی شیرین و باصفای روستا را به مشام کشید.

کارگاه در ابعاد 8 در 10 متر مامن زنان روستایی شده تا بتوانند با هنر دست خود لقمه ای حلال را نصیب سفره خانواده سازند؛ این کارگاه در مدت کوتاهی توانسته به الگوی اشتغال و کار آفرینی تبدیل شود.

20 دار گلیم بافی به همت اهالی روستا دایر شد

روستای گلشن در نقطه سفر مرزی شهرستان نمین واقع شده است. پشت کوه هایی که خانه های کوچک و با صفای روستا را در آغوش کشیده مرزهای کشور جمهوری آذربایجان است.

زنان روستایی برای مقاوم کردن اقتصاد خانواده خود کارگاهی را دایر کردند که چشم انتظار دریافت مجوز است.

یکی از اهالی روستا تصریح کرد: با وجود کمبود امکانات و ضعف بنیه مالی خانواده ها، 20 دار گلیم بافی در این کارگاه دایر کردیم.

رحمتی تصریح کرد: در کنار بافت گلیم، پخت غذای محلی و آماده سازی گیاهان دارویی نیز در این کارگاه انجام می شود.

وی این کارگاه را برآیند تلاش تک تک زنان روستایی می داند و معتقد است هر فردی هر چه در توان داشته برای دایر کردن این کارگاه در اختیار شورای روستا قرار داده است.

تولیدات زنان روستای گلشن که گاها بدون نقشه بوده و دلبافته هایی از سر ذوق و توانمندی سینه به سینه است، سرآمد خریداران و مشتریان گذری این روستا است.

نقشه های حک شده بر گلیم های بافته شده از تنوع کم نظیر برخوردار است و هر چند تهیه مصالح پشمی هزینه بر است اما در کنار مواد اولیه مصنوعی از الیاف پشمی نیز برای بافت گلیم استفاده می شود.

تدارک نمایشگاه برای تسهیل فروش

این کارگاه با وجود همت والایی که ستون آن شده از دردهایی نیز رنج می برد. بانوان دسته دسته به کارگاه رفت و آمد دارند. مسن ترین بافنده 70 ساله و جوان ترین آن دختری 17 ساله است.

هر دخترکی می تواند از زنان باتجربه و گلیم باف آموزش ببیند و در ادامه در تولید گلیم سهمی برای خود تعریف کند.

اما در مقابل فروش تولیدات به دست دلالانی که به روستا می آیند انجام می شود. هر چند به همت اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل، گلیم نمین توانسته نشان ملی جغرافیایی را کسب کند و به عنوان برندی ملی و جهانی خود را معرفی کرده است، اما همچنان زنجیره تولید تا فروش با مشکل مواجه است.

سرپرست معاونت صنایع دستی استان اردبیل معتقد است راه حل این مشکل فروش از طریق نمایشگاه ها و بازارچه های فصلی و مناسبتی است.

ملکه گلمغانی زاده تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به برگزاری بازارچه های صنایع دستی اعلام آمادگی کرده تا فرصتی جهت معرفی و فروش تولیدات فراهم شود.

وی تاکید کرد: لازم است دهیاران و شوراهای روستا در خصوص برگزاری بازارچه اعلام نیاز کنند تا نسبت به انجام آن اقدام کنیم.

به گفته سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل مشکل بیمه بافندگان کشوری بوده و از سال 92 پوشش بیمه قطع شده است.

گلمغانی زاده پوشش بیمه را یکی از مطالبات جدی ادارات میراث فرهنگی استان ها دانست و ابراز امیدواری کرد این مشکل رفع شود تا بتوان بافندگان را تحت پوشش بیمه درآورد.

زنان روستای گلشن توانسته اند هرچند محدود اما اقتصاد روستا را مقاوم سازند. به تعبیر بافندگان تنها حمایت جزئی می تواند فرصت شکوفایی اقتصادی این روستای محروم را فراهم سازد.

حمایت صنعتگران روستایی با هدف تحقق شعار اقتصاد مقاومتی

در پاسخ به مطالبه صنعتگران استان اردبیل که به گفته مسئولان متجاوز از 17هزار نفر است،  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به تدوین چند استراتژی حمایتی از تولید صنایع دستی اشاره کرد.

نادر فلاحی با بیان اینکه مشکل اصلی تولیدکنندگان معرفی و فروش محصولات است گفت: به همین منظور احداث نخستین نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع دستی در استان برنامه ریزی شده و در کنار آن نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های فصلی در شهرها و روستاها در صورت اعلام آمادگی فرمانداران دائر می‌شود.

وی رویکرد متمایز امسال  اداره کل را تحقق ماموریت زمستان بیدار عنوان کرد و افزود: بخشی از برنامه های تعریف شده در قالب جشنواره زمستانی با محوریت معرفی و عرضه صنایع دستی تولیدی استان ویژه فصول سرد سال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین به اعطای تسهیلات با نرخ بهره پایین از محل تسهیلات مشاغل خانگی و اشتغال پایدار روستایی و فراگیر اشاره و تصریح کرد: تمامی امکانات اداره کل در راستای حمایت از صنعتگران از مرحله تولید تا فروش محصولاتشان به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: گلیم ، زنان روستایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.