باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دلایل کم شدن رغبت به ازدواج در برخی جوانان/ مسائل اقتصادی، بهانه‌ یا دلیل واقعی ازدواج نکردن؟

امروزه مشکلات و دلایل متعدد زیادی باعث مجرد ماندن برخی از جوانان شده که هرگز ازدواج و تشکیل زندگی مشترک جزو برنامه هایشان نیست.

گزارش تاپ//صعودی پیش رفتن تجرد ابدی در ایران/ کم شدن رغبت به ازدواج در جوانانبه گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با نگاهی به تغییرات سبک زندگی جوانان و خانواده در ایران، می توان به این موضوع پی برد که در کنار بالا رفتن سن ازدواج، تعداد زیادی از دختران و پسران به فکر تجرد قطعی در زندگیشان هستند و تنهایی را به زندگی مشترک ترجیح می‌دهند.

هر یک از این دختران و پسران برای مجرد ماندن خود دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند که از بیکاری و وضعیت اقتصادی گرفته تا تحصیلات عالی را شامل می شود.

این مسئله که می‌توان به آن به عنوان یک معضل اجتماعی نگاه کرد و می‌تواند در آینده تاثیرات منفی زیادی داشته باشد، در شهر‌هایی همچون تهران و کلانشهر‌ها بیشتر مشاهده می‌شود؛ هنگامیکه از جوانان می‌پرسید که چرا به ازدواج فکر نمی‌کنند، می‌گویند در این وضعیت چه کسی می‌تواند ازدواج کند؟

چرا برخی جوانان از زیر بار ازدواج شانه خالی می کنند؟

اوضاع نابسامان اقتصادی بر کاهش ازدواج جوانان بی تاثیر نیست، ولی نه به قدری که فرد هرگز نتواند ازدواج کند یا به آن فکر نکند. مشکلات فرهنگی، اقتصادی، نبودن انگیزه برای ازدواج، سربازی، مهریه، ادامه تحصیلات و خیلی از مسائل مشابه، از موانع ازدواج جوانان ایرانی است که با گذشت زمان روز به روز به آمار آن افزوده می‌شود؛ همچنین خانواده‌هایی هستند که در این راه جوانانشان را همراهی می‌کنند و از کمرشکن بودن هزینه‌های جهیزیه و برپایی یک عروسی دم می‌زنند.

با کمی تامل می‌توان به این نتیجه رسید که اگر خانواده‌ها و جوانان به تجملات و هزینه‌های زیادی توجه نکنند و آغاز یک زندگی مشترک را ساده‌تر برگزار کنند، دیگر با هزینه‌های گزاف یا به اصطلاح کمرشکن رو به رو نخواهند شد.

هنگامیکه فرد مسئولیت یک زندگی را می‌پذیرد و تشکیل زندگی می‌دهد، وارد دنیای جدیدی می‌شود؛ دنیایی که پر از وظیفه و تعهد است وبرای عده‌ای پذیرفتن این تعهد‌ها دشوار است. عده دیگری با خیال اینکه ازدواج مانع رشد پیشرفت آن‌ها می‌شود، به ازدواج فکر نمی‌کنند؛ در حالی که در زمان تاهل هم می‌توان به همان آرزو‌های دوران مجردی دست یافت.

این تفکر که ازدواج دست پای افراد را می‌بندد و آزادی فرد را سلب می‌کند، در ذهن بسیاری از جوانان وجود دارد و هنگامیکه پای حرف‌های آنان می‌نشینید، می‌گویند که «وقتی ازدواج کنی آزادی که دوران مجردی داشتی را هرگز نخواهی داشت» و این تفکر نادرست به این دلیل است که افراد درک درستی از ازدواج و زندگی مشترک ندارند.

نگاهی به آمار تجرد در ایران

تمام این دلایل و بهانه‌ها در کنار یک دیگر دست به دست یک دیگر داده اند تا تجرد در ایران نمودار با شیب ملایم اما صعودی را پیش گیرد؛ طبق گفتهی آمار‌های بین المللی و داخلی ۱۳ میلیون جوان مجرد ایرانی از سن مناسب ازدواج گذر کرده اند و دیگر به فکر ازدواج نخواهند بود.

براساس بررسی‌های مرکز آمار ایران، تجرد قطعی در سال ۱۳۷۵ برای مردان حدود ۱/۱ درصد و برای زنان ۱/۲ درصد بوده است. روند افزایشی تجرد قطعی در زنان خیلی بیشتر از مردان بوده، به طوری که طی سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ این شاخص برای مردان حدود دو برابر شده، اما برای زنان بیش از سه برابر شده است.‎ ‎ در واقع نسبت تجرد قطعی زنان به حدود ۱/۶ برابر مردان رسیده‌است. ‎

البته باید در نظر گرفت که علم جمعیت‌شناسی سن بالای ۴۰ سال را برای زنان تجرد قطعی می‌داند. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۰ درصد زنان ۳۵ تا ۳۹ ساله کشور مجردند. این در حالی است که در گروه سنی ۴۰ تا ۴۴ساله ۸ /۶ درصد و ۵۰ تا ۵۴ ساله‌ها نیز ۱/۳ درصد مجرد هستند. ‏

همچنین آمار‌هایی از بالا رفتن سن ازدواج به گوش می‌خورد و در این میان معضلات دیگری همچون ازدواج سفید یا به عبارت بهتر «همباشی سیاه» باعث افزایش این آمار شده است. تغییرات فرهنگی و تغییر کردن معنای رابطه‌ها باعث به وجود آمدن این معضل شده است؛ معضلی که مبدا آن کشور‌های نروژ، سوئد، فرانسه و اسپانیا بوده است و حال شاهد آن در کشور خودمان هستیم.

مسائل اقتصادی یک نوع بهانه برای ازدواج نکردن است

غفور شیخی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مسئله ازدواج در ایران یک بُعدی نیست، بلکه وابسته به ابعاد مختلفی، چون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... است و نمی توان گفت که کدام یک نقش پررنگ تری دارند. امروزه ما در مکالمات عادی مسائل اقتصادی را تاثیر گذار این امر می‌دانیم.

وی در ادامه بیان کرد: مسائل اقتصادی یک نوع بهانه برای ازدواج نکردن است؛ در برخی دوره‌ها مشکل اقتصادی آنچنانی وجود نداشته، اما آمار ازدواج و رشد جمعیت پایین بوده است؛ بنابر این دلیل اقتصادی تنها دلیل عدم ازدواج نیست.

شیخی با اشاره به اینکه جامعه ایران در حال گذار به سمت جامعه‌ مدرن است افزود: ایران دارد از سوی جامعه سنتی به سمت جامعه مدرن و سرمایه داری پیش می‌رود. در جامعه سرمایه داری تاکید بر فرد و نیاز‌های فرد است و اهمیتی به تشکیل خانواده داده نمی‌شود؛ بنابر این یکی از عواقب رفتن به سمت جامعه سرمایه داری، مجرد ماندن است.

این جامعه شناس عنوان کرد: امید به آینده در برخی جوانان کشورمان کاهش پیدا کرده و همچنین ساز و کار دولت برای جوانان ضعیف است؛ به نوعی که فردی که می‌خواهد ازدواج کند به این موضوع فکر می‌کندکه  آینده فرزندم را چگونه تامین کنم؟

وی هزینه‌های هنگفتی مثل چون جهیزیه و مهریه را عامل دیگری برای ترس از ازدواج دانست و گفت: برخی از آداب و رسوم دست و پاگیر برای برگزاری مراسم ازدواج  و برخی مسائل قضایی مثل زندان رفتن در صورت عدم تامین مهریه نیز مانع ازدواج جوانان می‌شوند.البته خانواده ها نیز نباید در امر مهریه سختگیری بیش از حد داشته باشند و مهری های نجومی تعیین کنند. بنابر این بهتر است در مرحله‌ اول مشکلات اقتصادی و اشتغال حل شوند و دوم برای افزایش امید به زندگی جوانان برنامه ریزی شود.

این جامعه شناس تصریح کرد: خانواده‌ها نیز باید تجملات و برخی هزینه‌های گزاف ازدواج را تعدیل کنند تا ترس جوانان از تشکیل زندگی مشترک کاهش یابد.

دلایل ترس جوانان از ازدواج

حجت‌الاسلام حمید رضا رحمانی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با عوامل ایجاد تجرد در ایران اظهار کرد: باید عوامل اصلی در مسئله تجرد در ایران بررسی شوند. در مرحله‌ اول باید مشاهده کرد که آیا انگیزه ازدواج برای جوان وجود دارد یا خیر. گاهی اوقات دوستی های خارج از عرف با جنس مخالف، انگیزه ازدواج را کاهش می دهد.

وی بیان کرد: افرادی هم هستند که انگیزه‌ ازدواج دارند، اما ترس  مانع می‌شود که به تشکیل خانواده فکر کنند که این موضوع مهم‌ترین عامل است.

رحمانی با اشاره به ترس‌های ازدواج گفت: ترس از جدایی و طلاق، اولین ترسی است که با فکر ازدواج به ذهن جوانان می‌آید؛ اینکه وقتی من ازدوج کنم ممکن است به جدایی منجر شود که در پیشگیری از این مسئله اصحاب رسانه می‌توانند موثر باشند. همچنین ترس از اختلاف عامل دومی است که فرد از آن هراس دارد و ترس از مسائل اقتصادی، مسئله دیگری است که گریبان گیر ذهن جوانان است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل در کم شدن میل جوانان به ازدواج، مسائل اقتصادی است که به سبک زندگی و تحولات فرهنگی ما برمی گردد.

رحمانی در خصوص راه‌های پیشگیری از این مسئله مطرح کرد: در اینجا رسانه‌ها موظفند تا به زیبایی‌های ازدواج بپردازند و حس انسانی که در ازدواج شکل می‌گیرد را برای جوانان به نمایش گذارند؛ همانقدر که علیه طلاق کار کردیم، علیه تجرد نیز کار کنیم، زیرا خطر آینده‌ ما، تجرد جوانان است.

وی افزود: مهم‌ترین نگرانی برای جوانان ترس از مراسمات اولیه ازدواج است و ارائه یک سبک زندگی برای ازدواج آسان می‌تواند بر کاهش این امر موثر باشد.

گزارش از زینب امینیان

انتهای پیام/

برچسب ها: ازدواج ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
بدبختمون کردین
بیچارمون کردین
ولم کن
نمیخوام دیگه متاهل بشم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۲:۱۷ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
قطعا زن سالاری مشکل اصلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
تا امنیت شغلی وجود نداشته باشد، ازدواج معنی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۶ دی ۱۴۰۰
اقتصاد بهانه است همه جوانان داری شغل پردرامد پس انداز زیاد دارای چندین واحد مسکونی خودرو و ... هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
بی اعتمادی بی اعتمادی بی اعتمادی خدا نگزره از اونیکه با عاشقم عاشقم زندگیمو به گند کشیدو اعتمادی برام نذاشت.
یه عمر جمع ننی یه شبه طرف صاحب بشه.چجوری ازدواج‌کنم با این مهریه ها؟با این ریا کاریو چند رنگیا؟امروز طرف میمیره برات فردا ... از پل گذشت ، طلبکارم میشه‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
علت گرانی است
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۴:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
مشکل اصلی ازدواج نکردن پسران قوانین زن سالارانه اسلام و ایرانه
تمام .
Romania
ابراهیم
۲۰:۱۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
احسنت گل گفتی داداش ماشالله
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حسین
۲۲:۵۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
بنده با ۳۵ سال سن و داشتن شغل ثابت (کارمند بانک) و ماشین و خونه مجردم مشکل اقتصادی رو عامل اصلی نمی‌دونم بلکه رسم و رسوم غلط از مهریه گرفته تا جهیزیه و ریخت و پاش های غیرضرور و همینطور عدم اعتماد پسرها به دخترها و عدم باور دخترها به پسرها در مقوله ازدواج میدونم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
یه جور میگن بهانه واسه ازدواج نکردن که انگار دارند از خاله بازی و بازی های بچه گانه حرف میزنند. خونه و ماشین و درآمد و وسیله خونه بهونه هستن؟؟؟ مسائل کوچکی هستن آیا اینا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۴۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
مشکل ما جوانان در زیاده خواهی و انتظار مطلوب بودن و ایده آل بودن همه شرایط برای ازدواج است. مشکل ما این است که تن به هرکاری نمیدهیم. تن پرور هستیم . از کودکی یادمان ندادند مسوولیت پذیر باشیم . گرانی و وضع اسفبار جامعه قابل کتمان نیست اما خودمان برای خودمان چه کردیم که اینگونه نالان وناتوان هستیم
با گسترش دادن فرهنگ های غلط و احمقانه زندگی را بر خودمان تلخ نکنیم
بیکاری و بی پولی توجیهی برای تنبلی و بی عرضگی خودمان است
مشکل جامعه ما به هیچ وجه مشکلات اقتصادی نیست مشکل ما اینست که بجای کار و تلاش مضاعف همیشه دنبال مقصر هستیم
ازدواج کردن با حداقل امکانات و شرایط امکانپذیر است اما متاسفانه کسی قصد و هدفی قاطع برای زندگی کردن ندارد
برای تشکیل زندگی لازم است علی گونه و فاطمه وار باشید فقط همین
گرچه ممکن است حرفهایم برای همه تلخ و سنگین باشد اما خب حقیقت همیشه تلخ است
Iran (Islamic Republic of)
Aram
۱۰:۵۵ ۲۰ تير ۱۴۰۰
شايد شما تن پرور باشي ولي من از وقتي يادمه كار ميكنم. گفتي به هر كار تن نميديم اتفاقا از سخت ترين كارها يعني كوره آجر شروع كردم الان به 30 سالگي رسيدم فقط خرج زندگي خودم تنهايي رو نميتونم بدم و به علت شرايط سخت كاري كليه هام آسيب ديده ديگه جايي بهم كار نميدن ازدواج كه هيچي با اين شرايط زنده موندنم هم خودش معجزه ميخواد. اين جا كه ما زندگي ميكنيم اسمش كشور نيست يه زندان كه شعاع حركتي زندانياش چندين كيلومتر بيشتره. خواهشا شما هم از شرايط آگاه نيستي پس حرف مفت نزن
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی نصیری
۱۷:۰۹ ۲۹ دی ۱۳۹۹
باعرض سلام تازه ازدواج کردم پول برای خرید وسیله اولیه زندگی وکرایه منزل ندارم کارگرم دیروز ماشین زد تصادف کردم راننده دررفته شب بود ندیدیم کی بود الان آتل بستن مردم هرکس هرچقدرمیتونه به من عاجز کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۱۳:۴۳ ۲۸ دی ۱۳۹۹
ازدواج کن ازدواج کن فقط به حرف نیست .

همین برنامه دورهمی مدیری چرا فقط افرادی رو بیشتر میاره که مشکل مالی خاصی ندارن ولی مجردن
Iran (Islamic Republic of)
فرزان
۱۹:۳۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
تنها معضل اساسی جامعه ما چه در ازدواج ، چه در ناراحتی روحی و روانی مردم و چه هر گونه مشکل دیگری ناشی از وضعیت اسفبار اقتصادی این مملکته ! تمام مشکلات ریشه اقتصادی دارن . بالا بودن تعداد مجردها ، افسردگی مردم ، فساد و فحشا ، جرم و جنایت و دزدی و ... همه و همه ناشی از نبود اقتصاد پویا و هر روز فقیرتر شدن مردم بینوای این سرزمین هست .
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
شانس آوردم مجردم،من روزی صد مرتبه خداروشکر میکنم،که مجردم،تو این کشوری که کسی به فکر کسی نیست،مجردی و تنهایی بالاترین آرامش دنیاست،ای خدای مهربان شکرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
من میترسم ازدواج کنم. بس که آدم های عجیب غریب توی جامعه زیادند که مشکلات اخلاقی و انواع انحرافات فکری و توقعات بیجا دارن پول خونه ماشین و کار هم دارم اما نمیخوام توی تله بیافتم. به نظر من با این آدم های جامعه که هزار جور عیب دارند و خودشون را خیلی دست بالا میگیرند ازدواج ریسک بالایی داره
Iran (Islamic Republic of)
ز الف
۰۶:۵۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
من ازدواج نمیکنم چون روم نمیشه بحث جهیزیه پیش بکشم
ما هم خدایی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
بزرگواری گه این گزارش را نوشتی بفرمائید
پسری که شغل و منبع در آمد ندارد با اتکا به چه چیزی ازدواج کند از قیمت مسکن و اجاره و پول پیش و . . . .
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۲۰:۵۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
مگه میشه ک ی جوون با قیمت الان سکه ی 12 ملیونی خونه یک ملیاردی ماشین صد ملیونی و هزاران خرج و مخارج دیگه ک در طول زندگی هس جرات کنه ب ازدواج حتی فکر کنه اخه بیکاری و ترس از اینده و نبود امنیت شغلی و کار ثابت همه اینا دست ب دست میدن تا جوونا ازدواج نکنن.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
مهریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
به هرجون یه خونه پنجاه متری بدین با یه کارثابت ک بتونند قسمتی ازحقوقشونو صرف دادن قسطهای خونه کنن تا حداقل بتونندازدواج کنندوبچه داربشند وگرنه با این گرونی خونه وگرونی رهن واجاره خونه ونداشتن کارثابت عمرا اگه جوانهای کشورمون بتونند ازدواج بکنند مگه اینکه یه گنجی پیدا کنند وگرنه با این شرایط بوجودامده نمیتونند کاری بکنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
همه چیزها گرون شدند بنظرتون واقعا مشکلات اقتصادی با این وضعیت بوجودامده میشه بهانه باشه من ک اینطورفکرنمیکنم متاسفم واقعا ک مسولین ما اینقدربی خیالند!!!
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۲:۴۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
من واقعا پشیمانم از ازدواج شرمنده زنم شدم نمیتونم عروسی بگیرم خونه ماشین هیچ لوازم خونمو نمیتونم بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
پول تو این شرایط ک وضعیت ایران خوب نیست جهازومسکن وکار با شرایط خیلی سخت وکمرشکن هست مشخصه که جوانها نمیتونند ازدواج کنند الان یه خونه 50 متری تقریبا توتهران نهصدمیلیونه یه جوون تا کی میخواد خونه داربشه با این شرایط خیلی ازدخترهای امروزی هم نمیخوان اجاره نشین باشند حقم دارند کارنیست که اجاره بدن رهن خونه ها هم بالاست وروزبه روزم بالاترمیره حرف زدن خیلی اسونه برا مسولین ولی کوعمل اینده ایرانم میبینم با این اختلاسهاشون!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۵ تير ۱۳۹۹
پول حلال مشکلات است باپول همه چیزحلله!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
قبول کنین تا پول نباشه نمیشه ازدواج کرداین یه چیزخیلی منطقیه همونطورکه خودتون دوست داریدخواهرهاتون بایه اوم کارکن خونه دارازدواج کنه اکثرخانوادهها هم همین ارزورودارن پس قبولکنیدهیچ کس نمیخوادخووشوتوی دهن هزارتا بدبختی ناتمام بندازه بالاخره که مابیت المال دستمون نیست که بجای یه زن که ارزوشوداریم که اونم نصیب خیلها نشدچهارتا زن واسه خودمون بگیریم پس باید درنظربگیریم که پول حلال مشکلاته وکسانی که پول ندارند خودشونم دادن منطقی میگن مانمیتونیم زن بگیریم چونکه پول کار خونه نداریم بعلاوه تورم کلان که اگه سیصدسال دیگه هم عمرکنیم بازهم نمیتونیم خونه داربشیم تا اخرعمر بالاخره بایدهمش حرف نزد برا ازدواج جوانها بایدعمل کرد دیگه مثل گذشته نیست ک میگفتن ازدواج کن بچه ک امدخیروبرکت میاد و.. اون زمون پول ارزش داشت ولی حالا هرچی کارکنی پول ارزش نداره وازنظراقتصادی ما ضعیف هستیم اینوبایدقبول کنیم که هیچوقت حرفهای گذشته روباتوجه به شرایط بدفعلی قاطی نکنیم ونزنیم چون گذشته وحال بهم با این تغیرات مداوم دراینده هیچ ربطی ندارند مسایل اقتصاد منظورمه وهرچه ما جلوترمیریم رکود اقتصادی میشه ومردم شرایط براشون سخت وسخنترمیشه نمیدونم چرابازم با این شرایط دم ازاسون بودن ازدواج میزنیمبا اینکه خودمون میدونیم نشکل کجاست؟؟ اگه مسولین دست ازبیت المال بکشند ونوبت رو به جوانها بدهندتا کارخانه و...راه اندازی کنند حتما خیری خواهنددیدوگرنه نه مشکلات ما ریشه دربی کفایتی مسولین داردوگرنه به توقع خانمها درانتخاب شوهرمربوط نمیشود پس به خودمون بیایم واین مشکلاتی ک شکل گرفته ببینم ازکجا رشدکرده؟!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۳۱ ۰۸ تير ۱۳۹۹
من بی سوادم
ب هیچ عنوان هم به ازدواج فکر نمیکنم
اما دلم می سوزه و آنیش میگیرم وقتی می بینم بنده خدایی با کارشناسی ارشد مدیریت و حسابداری و ... راننده تپسیه . چجوری ازدواج کنه؟!!!

دوستم وکیله تو کار داربست بستن ساختمون کار میکنه
دوست دیگه م کارشناسی ارشد صنعت و تاسیساته الان کارگر ساختمونه
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۱:۲۸ ۰۷ تير ۱۳۹۹
اخه منی که کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارم کار که گیرم نمیاد حالا مثلا گیرم اومد با حقوق ماهی سه تومن چطور پول پیش بدم زندگی دو نفر رو اداره کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۶ تير ۱۳۹۹
مهریه یکی از عوامل فرار از ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
اختیارات زن که ب دست مرد میفته هم یکی از عوامل دیگه ,و این ک مرد هروقت بخواد میتونه طلاق بگیره بدون دلیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۰۲ تير ۱۳۹۹
بنظرمن مشکلات جوانان کاملا واضح وروشن هست ولی نمیدانیم چرا دولت استین واسه جوانها بالا نمیکشد مثلا راه اندازی کارخانجات خیلی میتوان به جوانان کمک کرد یک کارثابت ک همراه با تورم حقوق مساوی باتورم یاشد ازمیزان اختلاسها کم شودیا جلوگیری شودکه بتوان با ان کارهای زیادی برای جوانان راه اندازی کرد ازاستعدادهای جوانان کشورمان استفاده کرد ک فرارمغزها را نداشته باشیم با مزایای بالا پول صرف ساخت وسازمسکن بشود مسکن قسط بندی بشود خانه های مسکن مهرمحکم ساخته شوند و...تا جایی برای جوانان کشوربازشودتابا کارفروان بتوانند ازدواج کنند!!!
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
گرانی عامل اصلی می باشد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۲:۵۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
سلام من 6ساله عقد کردم نیاز شدید به پول دارم که خونه بگیرم اگه خداوکلیی کسی هست برای کمک به جوانان بکنه کارش درست خسته شدم دیگه
Netherlands
محمد
۱۷:۰۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
قیمت یه خانه 65 متری در منطقه معمولی تهران : 1 میلیارد
قیمت یک پراید : 100 میلیون
قیمت یک عروسی ساده و جهیزیه : 200 میلیون
حداقل حقوق : 2 میلیون و 600 هزار
زمان انتظار برای رسیدن به حداقل های بالا : 500 ماه, یا به عبارت بهتر 45 سال.
با این وضع کسی ازدواج کنه باید به عقلش شک کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
جهیزیه راحت بالای 500تومنه,فقط یه یخچال 50تومنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
معضل اصلی ازدواج آهن پرستی دختراست ، فمینیست بازی و آهن پرستی و مهریه های نجومی یکی دو دهه جواب می دهد آخرش یک جایی وا می دهد و جامعه بالا می آورد ، دهه 70 و هشتاد این رسومات تجملی باب شد ، دهه 90 به بن بست خورد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
شما توکشورهای اروپایی نرفتی ببینی ک یه مردحق دادکشیدن رویه زنم نداره چ برسه به کتک زدنش اونجا فمنیستیه همش ن ایران ک مرده زنش میخواد بخاطر اخلاقش طلاقش بده مرده طلاقش نمیده تا اینکه مرده میاد زنشو به اتیش میکشه متاسفانه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
شایدم معضل اصلی رییس بازی در اوردن مردها باشه, یه دختر برای چی باید ازدواج کنه که همه اختیاراتش دست مرد بیفته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
بنظرم شوهرنکنی بهتره همش جنگ بحث ودروغه مجردی خیلی بهتره کی گفته زن نمیتونه ازپس زندگی خودش بربیادهرکی گفتع زن بایدشوهرکنه تا خوشبخت بشه دروغ گفته بنظرم همش الکیه خودت خوش باش ن شوهرمیخوای ن بچه ای ک معلوم نیست اینده داره یانه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۶:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
همش اقتصادی نیس

پسرای پولدار که اکثرا ادارت و سازمانهای دولتی رو پر کردن که سنشون هم زیاد هس یا مناسب ازدواج هس
ازدواج نمیکنن
درحالیکه بیچاره متاهل های هستن که در پی کاری هستن و همسرشون هم با کم و زیادشون می سازند .
دولت باید فکری به پسران مجرد پولدار بکنه ک نیازی حتی به حقوق دولتی ندارند ولی همچنان سازمانها و ادارت دولتی رو اشغال کردند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
بدبختمون کردین
Afghanistan
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
الان ک دیگه واسه مهرکسی زندان نمیره مگه اقای ریسی این قانونو نزاشته دیگه چرا حرص میخوربن برا مهریه اینجورچیزها وتوقع بالا دخترها باید حرص بخورین براتنبلی وکم کاری مسولین وناکارامدیشون واقعا ن برا دخترهای بیچاره ک تواین بدی اقتصاد ازشون توقع داریدبابیکاری ونداریتون بسازندخوب دخترها هم حق دارندخوب زندگی کنندهمه ادمهای دنیا حتی پسرها هم حق دارندکارثابت داشته باشندوخوب زندگی کنند واینم مریوط میشه به کم کاری دولت !!!!
Iran (Islamic Republic of)
هیچ...
۱۹:۳۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام،ببینم اینجا به سوالاتمون هم پاسخ میدن درباره مشکلات ازدواج و اینجور چیز ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
پسران تنبل کارنکن زیاده خواه!!!
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
دختران پول پرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
اره ولله هشتاددرصدازدواج نکردنها نداشتن کارشغل تورم ومشکلات اقتصادی هست ک واسه مسولین مهم نیست فقط میگن ازدواج کنید بعدم میگن تقصیراسراییل وامریکاس حالا میگیم امریکاماروتحریم کرده درست پس دزدی مسولین توی این تحریم واسه ی چیه شما ک خودتون میگید امریکا ما روتحریم کرده پس چرا این اوضاع بدچرا مسولین اختلاس میکنند وازدواج جوانها براشون مهم نیست خودشونوزدن بخواب بعد هم میگن ازدواج کنیدونداری بکشید بعدازبچه پول هم میاد اره با این گرونی پوشاک وشیرخشک هیچ وقت نمیشه سنگ روی سنگ گذاشت !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما پسرها خودتون میگید مشکلات اقتصادی داریم وکارهم نداریم بعدچطورمیخواین یه دختربا این وضعیت باهاتون ازدواج کنه به دختری که توی خونه پدرخودش حقوق بازنشستگی پدرشومیخوره اخه چرابایدبیادبرای عشق وعاشقی گوشنه بمونه وضعیت کشورونگاه کن تواگه خودت ،جای ما دخترها بودی حاضربودی با یه بیکارویا کارنکن ازدواج کنی چطورشما پسرها دنبال یه دختز خوشکل هستید ویه ملاک توی زندگیتون محسوب میشه ماهم دنبال پول هستیم ویه عمرارامش ورفاه که حقمونه این تقصیر ما دخترها نیست تقصیر اختلاسهایی ک توی کشورمون میشه وحق پسرهای مجردک باید کاروشغل وخونه داشته باشن گرفته میشه بعدشممن خودم ک یه دخترم هیچ اعتقادی به ازدواج ندارم چون میدونم پسرها کارپیداکردن براشون سخته منم ازاد وبدون شوهرزندگی میکنم کارمیکنم تا برای خودم زندگی مستقل وبدون نگرانی ازمشکلات اقتصادی زندگیمو میگذرونم ولله بخدا گاهی اوقات مجردی نعمتیه!!!
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین
۲۰:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکلات اقتصای بهانست !!! اصل زندگی و واقعیت زندگی پوله و اگر نداشته باشی هیچی هیچ .
Netherlands
پارمیرا
۰۰:۲۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
من هم اگه میتونستم ازدواج نمیکردم
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۴۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
خیلی وقتا سخت گیری خانواده ها باعث عدم ازدواج میشه
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۲:۳۹ ۱۹ دی ۱۳۹۸
بذارید راحتتون کنم تا وقتی به ریال پول در بیارید به دلار خرج کنید به فکر هیچی نباشید ازدواج و خونه و ماشین و حتی قبر اینجا هم باهم بحث نکنید کسی درد دلهای شماها رو گوش نمیده منظورم دولت هست دخترای امروزی فازشون رفتن سرکار و یک درامد چندرغازی برای خرید لباس هست و وقت گذرونی با رفیقاشون و دوست پسرا کلا ارزش ها عوض شده همه الکی و پوچ گرا شدن
Iran (Islamic Republic of)
حسام منصوریانی
۱۷:۰۰ ۰۹ دی ۱۳۹۸
دم دخترای دهه 80 گرم که دیگه مثل دخترای دهه 60 نیستن که جواب منفی میدادن و زندگیشون را تلف تحصیل کردن
عالی هستن عالی
الان میخواهید ازدواج کنید فقط دهه 80
هم سنشون خوبه و هم کم توقع
باورتون نمیشه 20 سال پیش یا 15 سال پیش طرف هر دهتر دهه 60 میرفتی می گفت ازدواج نمی کنم
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۶:۵۴ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
بله دختر دهه 80 ازدواج میکنه راحت ولی راحت هم پسر رو روانه دادگاه ها میکنه و مهریه کلانی میگیره
دم شون گرم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۲:۳۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خودتونو گول نزنین.
هیچ عشقی تو این کره خاکی وجود نداره.
فقط پول. پول. پول. پول. پول. پول.
پول=عشق=احترام=محبت=جذابیت=سلامتی=آسایش=آرامش========...... =زندگی.

نمیگم همه اینجورین.استثنا وجود داره. ولی احتمال اینکه این استثنا به پست ماها بخوره صفره.
از تمام روابط عاشقانه و زندگی های امروزی پول رو حذف کنین
اگه واقعا تهش احساسی خوب باقی مونده باشه. میشه اسمشو گذاشت عشق.
وگرنه هیچکس الان بدون اون اسکناس های کثیف حاضر نیست کنار کسی بمونه.
خیلیا واقعا با وجود این کاغذا هست که ادای لیلی و مجنون رو در میارن.
((پول=عشق=زندگی))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام اشتباه میکنید
Iran (Islamic Republic of)
سهیلا
۱۴:۴۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
مسئله قیمت موثره، مسئله اینترنت و بی اخلاقی ها هم است.
بزارید صادقانه بگم، من خود توی سال 95 عروسی گرفتیم به عنوان یک خانم، خیلی کم جهاز گرفتم در حد 7 میلیون تومان.
زندگی اولش سخته.
باید عاشق بشید تا بدونید که هر چیزی راهی داره. الان دختر و پسر ارشدو دکترا دارن میگیرن، آخرش هم میگن به هم نمیاییم.
من روی سادگی ازدواجمون جنگ و دعوا شد. ولی خواستیم و همین طوری هم برگزار کردیم و رفتیم سرخونمون.
الان هم اوضاعمون بد نیست، خدا رو شکر.
ولی خداوکیلی، صادقانه ازدواج کنید و حرف بزنید، همه دخترها قبول می کنن. الان خودم 2 تا دوستانم که هم سن من هستند و عالی هم هستند (33 و 34 سالشونه) دنبال پسر اهل کار و کاسبی براشون هستم.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
اگر کسی در ایران به ثبات قیمت در یکروز اعتماد دارد و میداند فردا قیمتها عوض نشده ازددواج کند .خونه خودرو گوشت برق اب گاز از میوه مسافرت روزانه گران میش حقوق مال ده سال قبل .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
دخترها دنبال پول هست و پول هم که نیست دختر هم کوتاه نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۵۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
باشه اصلا شما بگید مشکلات اقتصادی بهانه است.
مگه ما پسر ها دیوونه شدیم که زیر با مهریه سنگین و نفقه بریم و تا اخر عمر خودمون رو بدبخت کنیم.
اصلا قانون همه اش به نع زن هاست.
من فکر کنم تا اخر عمر با هیچ زنی ازدواج کنم.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۶:۵۹ ۲۷ دی ۱۳۹۸
آفرین.رفتن زیر بار مهریه سنگین و نفقه برای دختر امروزی حماقت محضه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۲۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
اوضاع خرابه ، امیدی هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۲۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
امیدی هم نیست
Germany
حامد
۲۳:۰۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
مقصر اول و اخر خود جوونا هستن تو این مملکت تا وقتی دنبال تجملات باشید وضع همینه نه پسرا پول فراهم کردن زندگی رویایی رو دارن نه دخترا پول جهیزیه نجومی رو دارن دوست داشتید با جداقل ها ازدواج کنید نداشتید همینطوری پوچ گرایی رو ادامه بدید و زندگی کنید بلکه تو 50 سالگی ازدواج کنید مسخرشو در اوردید دولت کاری برای شماها نمیکنه خلاص سطح توقعات رو بکشید پایین
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۲:۱۷ ۱۹ دی ۱۳۹۸
چه عجب یکی حرف دل ما رو زد جوونا نشستن دولت بیاد به هر کدوم یک میلیارد بده بگه برید حال کنید همینطوری به بهانه تحصیل و چیزای دیگه عمرشون رو دود میکنن وقتی به چهل سالگی میرسن اونجا میزنن تو سر خودشون که بیفایدس دخترای دهه شصتی که نسل ما بودن اکثرا ترشیدن هفتادیا نیمه ترشیده هشتادیا زرنگ فهمیدن با این کلاس گذاشتنها جایی رو نمیگیرن وضعیت هم تغییر نمیکنه هییییچ بدترم میشه حالا کسی ازدواج نکنه مثلا دولت ناراحت میشه؟؟نه بابا به درک که ازدواج نمیکنید و پوچ گرا هستید
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۰۰:۳۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
خداییش یه کار خوب داشتم زن میگرفتم ....خیلی از گناه بدم‌میاد ...ما که چیزی نمیخوایم یه کار لیسانس برق قدرت هستم کار بلد هستم ولی کاری به درد بخور پیدا ‌نمیکنم ....خسته شدیم ۳۳ سالمون شد همش داریم سگ دو میزنیم هیچی به هیچی ....همه جارم خانما اشغال کردن ...خوب دخترا اگه ما کار نداشته باشیم نمیایم شما رو بگیریم ....برید خونه بچه داری کنید ...
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۳:۴۶ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
جوانان عزیز گویا خودتون رو به خواب زدید یعنی فکر میکنید دولت نمیدونه مشکلات جوونا رو؟؟؟چرا عزیزان میدونن منتها میخوان نسل ایرانی رو ریشه کن کنن نسل خودشون رو تو کل ایران گسترش بدن خیلی معادله سادس وقتی تحصیلات دانشگاهی اعتباری نداره و فقط واحد پاس شده تو کارنامه ایرانی ها هست از کار عملی خبری نیست نتیجش میشه بیکاری تازه اگر هم یک جوون به لحاظ فنی هم اوکی باشه کو کار؟؟؟؟مدرک گرایی/نبود شغل/نبود امنیت شغلی نتیجش میشه ترس از اینده و تشکیل زندگی همین چند تا فاکتور بسیار کوچک خیلی راحت میتونه ملت رو منقرض کنه حالا ما بیاییم بگیم دخترهای عزیز پسرهای محترم پول ندارند ازدواج کنند میگن به ما ربطی نداره ما ارزو داریم بگیم برید دنبال ساده زیستی که تنها راه موجود این کشور هست میگن نمیشه سیاید بای ساید نداشت بدون 206 که حداقلشه نمیشه زندگی کرد حسادت ریشه ایرانیا رو خشک خواهد کرد 3 سال تو کانادا زندگی کردم مهمون پسرعموم بودم خرج خودمو تو اون سه سال از پس اندازی که داشتم دادم کشورهایی مثل کانادا بیرون از خونه بسیار تجملاتیه و ظاهر کشور بسیار جذاب ولی داخل خونه هاشون اونقدر ساده هست که شاخ در اوردم وقتی دیدم خونه های 70 متری بدون اینهمه وسایل برقی همه ساده زیست هستن و دلشون خوشه ولی تو ایران همون کاخ نشینش هم مشکلات روحی داره
Iran (Islamic Republic of)
نکیسا
۲۳:۴۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
چون پول نداریم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۲:۲۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
مشکل فقط کار و پوله
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۱:۵۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
من 25 سالمه و واقعا خواستگاری نداشتم برای ازدواج همه پسرها به من برای سرگرمی و بیکار بودن شماره میدن و تا الان وقتی حرف از ازدواج میزنم همه منو ترک میکنن
India
حسام
۱۹:۳۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
ارشد عمران امیر کبیر خدمت رفته سه سال بدنبال کار گشته هم اکنون بدون هیچ پول و سرمایه با اینده ای تاریک در خدمت شما میباشم
ازدواج؟؟!،!!
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۲۳:۱۳ ۲۵ تير ۱۳۹۸
کاملاا درست است و من به عینه تجربه کرده ام که ۹۹/۹ دختران پول پرست هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۵ تير ۱۳۹۸
هزینه ها و قیمت اجناس داره مدام بالا میره و توقع دخترها هم بسیار زیاده و ازدواج کردن کاری بسیار اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۳۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
همه را که گفتی قبول دارم و خودم هم درگیر هستم، ولی بهتره بگی ازدواج کردن سخته نه اشتباه، چون پیدا کردن فرد مناسب مخصوصا توی این شرایط واقعا سخته! انگار همه واقعا دنبال پول هستن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۵ تير ۱۳۹۸
هزینه ها و قیمت اجناس داره مدام بالا میره
Canada
Majid
۱۷:۵۲ ۰۷ تير ۱۳۹۸
وقتی که بنده این همه بی انصافی دختر خانوم‌های کشور خودمان رو میبینم چطور جرات میکنم دیگه برم زندگی تشکیل بد با کدام تعهد.. سوادار شدن خانومها مشکل بدستشان داده انگار رو کره زمین زندگی نمی‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۰۴:۵۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
پول کجابود دلت خوشه
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۵:۳۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
١- افزايش ١٠٠ درصدي وام ازدواج ( از ١٥ به ٣٠ ميليون تومان )
٢- افزايش مهلت بازپرداخت وام ازدواج ( از ٦٠ ماه به ٨٤ ماه )
٣- كاهش نرخ كارمزد تسهيلات ( از ٤ درصد به ٢ درصد )

اين ٣ كار مشكلات بسياري از جوانان را حل خواهد كرد ...
البته كه به نظر بنده دولت موظف هست به هر ايراني كه بار اول ازدواج ميكند يك وام بلاعوض دهد...
ازدواج تاثيرات بسيار خوبي در جامعه دارد
١- كاهش فساد اخلاقي
٢- افزايش جمعيت
٣- افزايش انگيزه و نشاط جامعه براي زندگي
اين ٣ دليل بالا كافي هست كه دولت به جوانان ايراني وام بلاعوض دهد اما خوب اين هم انجام ندهد حداقل ٣ دليل اول بنده مشكل بسياري را حل خواهد كرد
Iran (Islamic Republic of)
سعيد
۱۵:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
سلام. مشكلات اقتصادي مهم ترين دليل براي ازدواج نكردن هست ...
حتي اگر مراسمي هم برگزار نكنيد براي اجاره مسكن بايد در جنوب تهران حداقل ٣٠ ميليون تومان داشته باشيد ... ٣٠ ميليون تومان ماهانه ٣٠٠ هزار تومان ...
بعد منزل هم اجاره كرديد خانه وسايل ميخواد...
وام ازدواج با اين تورم حداقل بايد ٣٠ ميليون تومان باشد...
جوانان اگر ازدواج نكنند فساد اخلاقي در جامعه بسيار زياد ميشود ...
كمترين كار كه دولت ميتواند انجام دهد وام ازدواج را از ١٥ ميليون تومان به ٣٠ ميليون تومان افزايش دهد و مهلت باز پرداخت وام را افزايش دهد...
Iran (Islamic Republic of)
ع ف
۱۲:۴۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
بنده پیشنهاد میکنم دولت دهکده های نمونه به صورت تخصصی یا غیر تخصصی در جاهای مناسب با امکانات زندگی و کارگاه ها و موسسات کشاورزی و صنعتی ایجاد کرده با تشویق جوانان به ازدواج آنها را در اختیار زوجین قرار داده تا با توجه به تخصص شان درآنجا فعالیت اقتصادی بکنند تا هم خودشان منتفع شوند و هم دولت و هم ملت ‌ انشا الله.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
چرا کارشناستون مسائل اقتصادی رو بهانه میدونه.بابا من زن میخوام وولی کار ندارم.پول ندارم. نون شبم ندارم.چه گلی به سرم بریزم برای ازدواج. یه مشت بچه قرتی مرفه بی درد شمال تهران رو میبینید که مهیاست به این خاطر ازدواج نمیکنن.ولی ا بدبخت بیچاره ها که توان مالیش رو نداریم ولی میخواهیم ازدواج کنیم رو نمیبینید.
Iran (Islamic Republic of)
از کازرون
۱۱:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
لطفا در سایت، یه نظر سنجی در مورد ازدواج نکردن بذارید و چند گزینه مختلف هم واسه جواب اون سوال قرار بدید تا بهتر بشه ریشه یابی کرد.
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
من از این وضع مملکت خیلی راضیم
مجردم کار دارم درامدمم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
من 27 سال سن دارم لیسانس معماری دارم وسربازی که وظیفه خودم را ادا کردم ولی مسئولین ما وظیفه خودشان را نسبت به جوانان انجام نداده اند. ولی شغل ندارم ودرآمدی هم ندارم خرج خودم راندارم چطور می توانم خرج یکی دیگر رابدهم . .
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۱:۴۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
من هم ارشد معماری دارم که ای کاش نخوانده بودم ونمیدانم آخراین رشته ای بودکه خواندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ما خودمون داریم تو این جامعه زندگی میکنیم تنها دلیل همه این چیزا مشکل اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
تقي
۰۷:۵۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ازدواج در اين دوره درست نیست چون همه چيز را از جوانان گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
جوانها امیدی به زندگی تو ایران ندارن. مسئولین امید جوانها را از بین بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
شمابه دخترا چیکار دارید چراهمه رو به یه چشم میبینید شمابرو کار پیداکن برادرمن!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۹ دی ۱۳۹۷
چشم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۵۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
مشکل فقط کار نیست،درآمد کار مهمه،خیلی از کارها درآمد خوبی نداره که بشه باهاش یک زندگی مشترک رو شروع کرد
Iran (Islamic Republic of)
داستان بدبختی من
۰۱:۱۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
شخصی بودم تحصیل کرده که 10 سال پیش شروع به کار کردم. در همان اوایل به خانواده ام گفتم میخوام ازدواج کنم. نذاشتن. گفتن فعلا زوده کار کن خونه و ماشین بگیر بعد. من هم شروع به کار کردم. ولی همان اوایل نگاه به یک عکس بدبختم کرد و گرفتار انحراف جنسی شدم. الان ماشین و خونه دارم ولی شور و توان زندگی نه. اون روزا که صبح تا شب آرزوی ازدواج داشتم الان خانواده مطرح میکنن فرار میکنم چون میدونم توانی برام نمونده و گرفتار مشکلات عصبی و هزار جور درد شدم. از صبح تا شب به مرگ فکر میکنم. نمیدونم جواب این همه بدبختی را کی باید بده. خانواده ام را حلال میکنم چون مشکلات داشتند و ترسیدن. خودم همه ی گناهامو گردن میگیرم و میسوزم.(پدر مادرا تو را خدا به فکر پسرا و دختراتون باشید .آدم یک هفته ، یک ماه، یک سال صبر میکنه ولی بالاخره گرفتار میشه .دستشون را بگیرید . زیاد براشون سخت نگیرید...)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ما همه الان همینیم من از 10 سالگی اینطوری ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
توبه کن.دنبال بهونه نباش.هر انسانی ممکنه خطا کنه اما خذا میبخشه.سخته اما شدنیه
Netherlands
حسام
۱۴:۵۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
بنده خدا نوشته افسردگی شدید داره و به فکر مرگ هست این دوست متفکرمون اومده نوشته توبه کن خدا میبخشه
عزیزم که این نظر رو دادی خدا افسردگی رو میبخشه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
عزیزم ناامیدنباش ناامیدی ازرحمت خداازگناهان است تومیتوانی یک زندگی خوب رادوباره برای خودت بسازی
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۰:۵۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
بخدا جوونا درامد داشته باشن ازدواج میکنن.خود من بدبخت هفت سال هست عاشق دختریم ولی هر چی دست و پا میزنم هیچی جور نمیشه.کیه که دوس نداشته باشه مستقل بشه
Netherlands
یوسف
۲۳:۱۱ ۰۷ دی ۱۳۹۷
من کارپیداکنم باماهیانه 1500سر سال بشه 18م یک سال پس انداز کنم خونه بابام خرجمو بخورم سال99پیکان میتونم بخرم امروز یه پیکان بهم 10تومن 12تومن گفتن
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۷ دی ۱۳۹۷
منم ازدواج میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۷ دی ۱۳۹۷
بازنشسته ام شرمنده پسرم هستم هزینه های ازدواج پسرمو ندارم ولی می ترسم از نابودی ارزشهای زیبا و بحق ازدواج مسئولین بگوش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
آخی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۴۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
من هم پیرمرد60ساله فرهنگی بازنشسته اجاره نشین هستم وشرمنده دخترم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۷ دی ۱۳۹۷
تجملات و چشم و هم چشمی بیداد میکنه وگرنه میشه رفت محضر و عقد کرد رفت پی زندگی. نیازی نیست وسایل زندگیت به اندازه پدر و مادرت که یه عمر جمع کردند تا خریدند باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۷ دی ۱۳۹۷
جوان با هزار بدبختی 20 سال پول جمع می کند تا شاید بتواند ازدواج کند یک شبه با 100 برابر کردن قیمت و گران کردن زندگی همه را به باد می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
مثل من
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۶ ۰۷ دی ۱۳۹۷
اگه نسل پیش یعنی والدین مون کمی فکر میکردند اونها هم ازدواج نمیکردند و بچه دار نمیشدند تا مبادا امروز ما انقدر سختی بکشیم که داریم میکشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
اره ما 8 تا بچه هستیم اخی چرااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۷ دی ۱۳۹۷
آدم از دخترا و زنا میترسه نمیتونه اعتماد کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
از مردا چی؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۳:۳۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
درود بر تو واقعا گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۲۳:۴۶ ۲۵ تير ۱۳۹۸
دختران امروزی = افعی های زهرناک
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۷:۱۴ ۲۷ دی ۱۳۹۸
دخترا خراب شدن،واقعا هیچ اعتمادی بهشون نیست.اخلاقیات از بین رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۷ دی ۱۳۹۷
اینقدر جوانان رو از ازدواج و از زندگی و از زن گرفتن و از زن ها ترسوندن نا امید کردن بد گفتن که کسی جرات نمیکنه ازدواج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۷ دی ۱۳۹۷
ای خدا من زن میخوام خودت یکی برسون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۲۳ دی ۱۳۹۷
توقعت بيار پايين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
ان شالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۷ دی ۱۳۹۷
واسه خریدن یه یخچال ایرانی معمولی باید ۴ماه حقوق گارگری تو جمع کنی!اگه باز گرون نشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۷ دی ۱۳۹۷
تنها مشکل ما نبود شغل ثابته وقتی من بدونم که کار و به تبعش درآمد دارم مسلما سریعتر ازدواج میکنم کیه که از مجردی خوشش بیاد
Iran (Islamic Republic of)
HAMID
۲۰:۰۶ ۰۷ دی ۱۳۹۷
الان تو این کشور تو شرکت های خصوصی امنیت شغلی نیست هر زمان بخوان میتونن اخراجت کنن و به جاش یکی از آشنایان رو بیارن سر کار . یه مسئول فنی و کنترل کیفی یه شرکت خصوصی ماهی یکو سیصد حقوقشه بدون قرارداد . چه طوری بریم ازدواج کنیم ،نبود امنیت شغلی . نبود حقوق کافی با این گرانیهاو نبود یک قانون که حمایت کنه از کسانی که تو شرکت های خصوصی کار میکنن و الی ماشااله........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۷ دی ۱۳۹۷
چقدر غر میزنید..
اولا راست و درست دنبال کار بگردید..کارنبود؟؟از شهرتون برید شهر بزرگتر و استانهایی که قطب کارند مثل بوشهر بندر عباس عسلویه شیراز تهران یزد اصفهان و....
دوما جمع نبندید که همه ی خانما پرتوقعن خیلی از خانمها قانعن بگردید پیدا میکنید ما توو اقوام خیلی داشتیم طرف ازدواج کرده ۵ سال خونه مادرشوهر سرکرده بعد رفتن خونه جدا عروسی هم جشن نگرفتن رفتن مشهد ماه عسل..
سوما پول ندارید خدا گفته از تو حرکت از من برکت..نه از تو مدام گوشی و اینترنت و واتساپ از من برکت.
چهارما بعد ازدواج سعی کنید هردو سرکار برید خانمتون هم بره سرکار حتی کار با درآمد کم مثلا منشی گری یا فروشندگی یا خیاطی یا هزار و یک شغل دیگه ...تا کمک خرج باشه ..
پنجما ولخرجی نکنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
بوشهر و بندر عباس قطب کار هستند :))))))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۷ دی ۱۳۹۷
خداحافظ ازدواج خداحافظ زندگی ،جوانان باکدوم کار یاپول باید ازدواج کنن ،شاید بااختلاس یارانت خواری
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۹:۲۲ ۰۷ دی ۱۳۹۷
با این گرونی ها و عدم تناسب درآمد با هزینه های زندگی منی که متاهلم دوتومن حقوقم یه تومنش میره واسه کرایه خونه و هزینه رفت و آمد به سر کار یه تومن دیگه ش هم با بخور و نمیری به زور بیست روز جواب میده ، ده بیست درصد دیگه هزینه ها زیاد شه باید طلاق بگیریم بریم خونه پدر مادرمون
اونوقت میگید مسایل مالی بهانه ست
Iran (Islamic Republic of)
عیدمحمدکوهساری جانباز جنگ تحمیلی
۱۹:۲۲ ۰۷ دی ۱۳۹۷
وقتی جوان بیکار است خانه ندارد شغل ندارد گرانی خون مردم را توی شیشه کرده دولت به فکر جوانان نیست ضامن بانکی ندارند مشکلات زیاد است
Germany
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۷ دی ۱۳۹۷
من که تصمیم گرفتم آن قدر مجرد بمانم و علم و سطح سواد خود را بالا ببرم تا وضعیت اقتصادی ان شا الله بهبود یافت آنوقتازدواج کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۷ دی ۱۳۹۷
من خودم دو تا جوان دارم که اگه بیکار نبودند 100%ازدواج میکردند بنابراین اصل مطلب بیکاری و بی پولی میباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۷ دی ۱۳۹۷
دیگه گذشت زمان عشق فقط پول پول پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۷ دی ۱۳۹۷
من یه جوون 26 سالم که لیسانسمو ار دانشگاه علم و صنعت و ارشدمو از دانشگاه تهران و در رشته ی مهندسی برق-الکترونیک گرفتم،ازدواج کردم و همسرمو بینهایت دوس دارم چون زمانی که هیچی نداشتم باهم ازدواج کردیم و با این که حدود ماهی 1.5تا 2 میلیون با انجام انواع کارای صنعتی انجام میدم ولی توصیه ام به همه اینه که با این وضع اقتصادی یا ازدواج نکنید یا برین با یکی که باباش پولداره ازدواج کنید
طی 2 سال گذشته شروع به جمع کردن پس اندازم کردم و 60 میلون جمع کردممی خواستم 100 میلیون جمع کنم و برم خونه بخرم ولی به یکباره همون خونه شده 300 میلیون
من تصمیم داشتم واسه کشورم کار کنم و تولید کنم ولی هیچ یک از ین بانک ها و موسسات حاضر به حمایت از من نشدن،لذا به همین دلیل تصمیم گرفتم که از ایران برم با اینکه همه ی کسایی که منو میشناسن میدونن چقدر کشورمو دوس دارم
لطفآ برین و مشکلات مردم و جوونارو از خودشون سوال کنید
Iran (Islamic Republic of)
مجرد
۱۸:۰۸ ۰۷ دی ۱۳۹۷
اگه پول باشه کار باشه که هیچ کدومشون نیست چرا دختر مردم رو بد بخت بکنیم مسعولان هم به خواب چند ساله رفتند
۱۲
آخرین اخبار