اسلامی:

انعقاد لوکوموتیو باری و مسافری باید در دستور کار قرار گیرد

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد لوکوموتیو‌های باری و مسافری باید هر چه سریعتر با خریداران و تولیدکنندگان منعقد شود.

انعقاد هر چه سریعتر قرارداد‌های لوکوموتیو‌های در دستور کار قرار گیرد / استفاده از تمامی ظرفیت‌های بخش حمل و نقل ریلی ضروری استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مسائل مربوط به حوزه ریل و راه‌آهن کاملا مشخص است، اظهار کرد: پالایش و غربال سیاست‌ها باید یک امر دائمی باشد و ما تأسیسات اجرایی و مدیریتی را در این بخش دنبال و خط مشی‌ها را ایجاد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سیاست‌های کلی نظام جهت گیری‌ها و اولویت‌های نظام شمرده شده و دربرنامه ششم توسعه اهداف کمی و کیفی مفصلی در بخش ریلی بیان شده است.

اسلامی بیان کرد: اهداف ما در حوزه ریلی مشخص است و باید بتوانیم کسب و کار خود را با این سیاست‌ها به گونه‌ای تنظیم کنیم که هر روز جذابیت جدیدی برای بخش خصوصی داشته باشد و این بخش استقبال بهتری از صنعت مهم ریلی کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروزه در بخش ریلی نارس هستیم و نیاز به کار و تکامل بیشتری در این حوزه داریم، افزود: باید ظرفیت‌ها و بهره‌وری‌های خود را از این بخش افزایش دهیم و مقررات و تعرفه‌ها را به گونه‌ای طراحی کنیم که توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه با افزایش تقاضا و جذاب کردن سرویس‌ها باید بتوانیم صنعت ریلی را به حرکت در بیاوریم، گفت: در روز گذشته جلسه‌ای با فعالان بخش ریلی داشتیم و بسیاری از آنها به دلیل ظرفیت‌ها و امکانات لازم دچار سرخوردگی شده بودند، بنابراین ما باید ظرفیت‌های ریلی را در این حوزه بیشتر کنیم.

اسلامی تصریح کرد: باید هموارسازی مسیر، گسترش ظرفیت و توسعه زیرساخت‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم و بتوانیم سهم بار و مسافر را در این بخش افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل مشکلات ایجاد شده در چند سال گذشته ناوگان بخش ریلی با کاهش مواجه شده است، گفت: همین موضوع زمینه ساز رکود در صنایع داخلی شده و ما احتیاج داریم تا با استفاده از جذابیت‌های لازم این صنعت را تشویق کنیم.

وی اظهار کرد: با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، حمایت از ظرفیت‌ها و منابع این بخش پیش‌بینی شده و در قانون بودجه سال ۹۶ و ۹۷ استفاده از منابع و ظرفیت‌ها وجود داشته است.

اسلامی توضیح داد: باید نشاط در بهره برداری، استفاده از امکانات و سامانه‌های جدید را در دستور کار خود قرار دهیم تا مردم با کیفیت بهتری از خدمات ریلی استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: باید هر چه سریعتر قرارداد لوکوموتیو باری و مسافری را منعقد کنیم، زیرا که منابع متناسب با این بخش در قانون تخصیص یافته و این منابع باید به خریداران و تولیدکنندگان تعلق گیرد.

وی توضیح داد: همزمان با ایجاد ظرفیت‌های مرتبط، سیاست‌های بالادستی در دستور کار قرار گرفته به طوری که معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تغییر ماهوی و ساختاری به عنوان بالاترین مرجع بالادستی در این حوزه  شناخته شده و تمامی مصوبات و سیاست‌های لازم در این بخش را تصویب می‌کند.

اسلامی با بیان اینکه کشور ایران در منطقه جغرافیایی بسیار ممتاز است، افزود: باید از ظرفیت‌های ترانزیتی در این بخش استفاده کنیم و گام‌های مؤثری در راستای استفاده از فرصت‌ها برداریم و جامعه حمل و نقل را از این ظرفیت‌ها محروم نکنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: باید فعالان بخش حمل و نقل و ریلی را در شورای حمل و نقلی عضو کنیم، زیرا که این فعالان موتور محرکه ما در این بخش به شمار می‌ورند.

انتهای پیام/

استفاده از تمامی ظرفیت‌های بخش حمل و نقل ریلی ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار