رئیس سازمان هواشناسی کشور، گفت: سازمان هواشناسی در راستای بهبود خدمات رسانی، ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای بخش کشاورزی داشته است.

سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابستهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشست خبری که امروز (دوشنبه ۲۶آذر) در سومین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و صنایع وابسته برگزار شد. اظهار کرد: در سال جاری طرح راهبردی را برای سازمان هواشناسی راه‌اندازی کردیم که محوریت برنامه عملیاتی آن تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه‌دار خواهد بود.

وی افزود: مکمل طرح راهبردی، ایجاد طرح توسعه بود که به بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی نیاز داشت، اما متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی این امر محقق نشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این طرح علاوه بر توسعه فنی، ظرفیت سازی نیز مورد اهمیت قرار داشت.

به گفته وی، ظرفیت سازی در دو شاخصه درون و برون سازمانی به کار گرفته شد که ثمره آن آموزش ۳۰۰۰نفر در سازمان هواشناسی بود. این موضوع باتوجه به نبود اعتبارات مالی بسیار کاربردی اجرایی شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اقدامات سازمان هواشناسی در راستای بهبود خدمات ارائه شده، اظهار کرد: سازمان هواشناسی با راه‌اندازی سامانه مدیریتی که شامل ۷ فاز اجرایی بود محوریت اقدامات خود را با توجه به اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی معطوف کرده است به طوری که از سال ۱۳۹۴ تا به حال مبلغی بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده به همراه داشته است.

پرهیزکار از تبدیل شدن مرکز ملی گرد و خاک ایران به عنوان مرکز منطقه‌ای گرد و خاک جنوب غرب آسیا خبر داد و تصریح کرد: این موضوع در سال جاری با در نظر گرفتن پیشرفت‌های سازمان هواشناسی در بخش‌های مختلف امکان پذیر شده است.

راه‌اندازی مدل عددی جهانی

معاون وزیر راه و شهرسازی از موفقیت دیگری با راه‌اندازی مدل عددی جهانی خبر داد و گفت: با را ه‌اندازی این مدل ایران جزو ۸ کشور دارای این دانش در سطح جهان می‌شود. این مدل نیاز شدیدی به پردازش‌های نرم افزاری دارد به صورتیکه سازمان هواشناسی در راستای تحقق آن به تهیه یک سوپر کامپیوتر با cpu, ۱۴ ترافلاپس پرداخته است.

 امکان پیش‌بینی هوا به جز پیش‌بینی فصلی را نداریم/ اجرای طرح زوج و فرد، آلودگی هوا را از بین نمی‌برد

رئیس سازمان هواشناسی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خشکسالی کشور امسال به پایان می‌رسد؟، گفت: سازمان هواشناسی این موضوع را کاملا تکذیب می‌کند و ما امکان پیش‌بینی هوا به جز پیش‌بینی فصلی را نداریم.

وی افزود: سازمان هواشناسی نه می‌تواند بگوید که خشکسالی به پایان می‌رسد و نه می‌تواند ادعا کند که سال آینده سال تر آبی است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه پیش بینی فصلی برای پاییز کاملا دقیق بوده است، گفت: سازمان هوا شناسی پاییز امسال را  نرمال پیش‌بینی و اعلام کرده بود که تا پایان پاییز تمامی بارش‌ها نرمال و فرا نرمال بوده، اما تا پایان زمستان بارش‌ها را نرمال و زیر نرمال پیش بینی کرده‌ایم.

پرهیزکار اظهار کرد: سال ۹۶ دومین سال خشکسالی در طی ۵۰ سال گذشته بوده و زمستان سال گذشته بارش‌ها کمتر از نرمال بوده است.

وی درباره وضعیت آلودگی هوا گفت: با برداشتن و یا اجرایی کردن طرح زوج و فرد، آلودگی هوا از بین نمی‌رود بلکه ما باید چشمه‌های آلودگی هوا را خشک کنیم تا شاهد آسمان پاک و آبی در کشور باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آب و هوا ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار