دستفروشی که جهان عرب را به لرزه درآورد

امروز سالگرد اتفاقی است که تبعات آن یقه بسیاری از دولت‌های عربی منطقه را گرفت و منجر به سقوط برخی حکام و رئیس‌جمهوری‌های مادام‌العمر شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هشت سال پیش در چنین روزی، برابر ٨ دسامبر ٢٠١٠ میلادی، محمد بوعزیزی، دستفروش تونسی که مثل همیشه با گاری میوه‌فروشی خود عازم بازار میوه‌فروش‌های شهر سیدی بوزید بود، از سوی ماموران پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و گاری‌اش مصادره ‌شد. این برخورد تحقیرآمیز آن هم مقابل چشم دوستان و همشهریان برای محمد گران تمام شده و حتی او را به گریه می‌اندازد. محمد به شهرداری می‌رود تا از برخورد پلیس شکایت کند، اما آنجا هم کسی به تظلم‌خواهی‌اش توجه نمی‌کند. او هم که وضع را چنین می‌بیند مقابل ساختمان شهرداری یک ظرف تینر روی بدنش ریخته و خود را آتش می‌زند.


بشیتربخوانید :«بیداری اسلامی در بحرین»؛ تبیین ریشه‌ها و پیامدها


زبانه‌های آتش، از خاورمیانه تا غرب آفریقا

آتشی که محمد بوعزیزی برافروخت، دامن بسیاری از سران عرب را گرفت. زین‌العابدین بن‌علی، رئیس‌جمهوری مادام‌العمر تونس راه چاره را در فرار از کشور دید و با خانواده‌اش به عربستان گریخت. حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مادام‌العمر مصر نیز بالاخره بعد از سال‌ها از قدرت کناره گرفت و آماده تشکیل دادگاه و محاکمه شد. معمر قذافی رهبر لیبی اما سرنوشتی عبرت‌آموز یافت و طی جنگ و گریز با انقلابیون در شهر زادگاه خودش سِرت کشته شد. در یمن نیز شدت اعتراضات مردمی، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مادام‌العمر را مجبور به فرار از این کشور کرد. در الجزایر، اردن، بحرین، عربستان، سودان، کویت، موریتانی و مراکش اعتراضات منجر به سقوط دولت نشد، اما حکومت امتیازاتی را به مردم و معترضان داد. این میان سوریه اما سرنوشتی تراژیک یافت و به دلیل دخالت‌های قدرت‌های بزرگ و برخی کشورهای منطقه، تروریست‌های سلفی از تمام نقاط دنیا راهی این کشور شدند و جنگی را رقم زدند که هنوز بعد از هفت سال به سرانجام قطعی نرسیده است.

راه محمد بوعزیزی و ١٣ رهرو شعله‌ور

محمد بوعزیزی از حادثه خودسوزی جان سالم به‌درنبرد. آمبولانس بعد از ٩٠ دقیقه در محل حاضر شد و جسم بی‌جان او را به بیمارستان رساند. ماجرای این خودسوزی همچون جرقه‌ای انبار باروت تونس را منفجر می‌کند و مردم خسته از فساد مسئولان را به خیابان‌ها می‌کشاند. پس از شدت گرفتن اعتراضات، زین‌العابدین بن‌علی برای ملاقات محمد بوعزیزی به بیمارستان می‌رود، اما دیگر خیلی دیر شده است؛ هم برای دستفروش بخت‌برگشته و هم برای رئیس‌جمهوری مادام‌العمری که مجبور است بعد از ٢٤‌سال همه چیز را بگذارد و برود. محمد بوعزیزی ١٧ روز پس از خودسوزی به دلیل عوارض ناشی از این اقدام در بیمارستان درگذشت، آن هم درحالی‌که ٢٦‌سال بیشتر نداشت. ١٠ روز پس از مرگ او زین‌العابدین بن‌علی از تونس گریخت. پس از مرگ بوعزیزی ١٣ نفر در کشورهای مختلف عربی اقدام به خودسوزی کردند.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار