جای خالی همدان در انتخابات فدراسیون کشتی/ چرا سرنوشت کشتی استان به اینجا رسید

انتخابات فدراسیون کشتی در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود، اما دست هیئت استان همدان به دلیل نداشتن رئیس از این مناسبات کوتاه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، پس از استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی در آبان ماه امسال حمید بنی‌تمیم، نایب رئیس فدراسیون با حکم وزیر ورزش و جوانان به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی انتخاب شد تا بر اساس قوانین مقدمات مجمع انتخاباتی را برگزار کند.

در این میان با توجه به اهمیت رشته پرطرفدار و کهن کشتی برای ایرانیان، هیئت‌های استانی در 3 مرحله در نامه نگاری‌ با وزارت ورزش و جوانان خواستار برگزاری هرچه زودتر مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی شدند.

وزارت ورزش و جوانان نیز با حساسیت ویژه‌ای که نسبت به ورزش اول کشور دارد برای کاستن از حواشی موجود و ایجاد نشدن وقفه در مسیر برنامه‌های بلند مدت کشتی کشور به دنبال آن است تا انتخابات این فدراسیون را هر چه زودتر برگزار کند.

در این میان از حمید بنی‌تمیم، سرپرست فعلی فدراسیون کشتی، امیر رضا خادم، رئیس اسبق این فدراسیون، علیرضا دبیر و عباس جدیدی از قهرمانان اسبق کشتی و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، امیر غفرانی، رئیس اداره ورزش و جوانان استان البرز و علیرضا حیدری از قهرمانان اسبق کشتی کشور به عنوان مهم‌ترین نامزدهای احتمالی انتخابات این فدراسیون یاد می‌کنند.

در این شرایط نامزدهای احتمالی که قصد حضور قدرتمند در عرصه انتخابات فدراسیون کشتی را دارند رایزنی خود را با اعضای مجمع آغاز کرده‌اند و از آنجا که رؤسای هیئت‌های استانی با داشتن بیشترین رأی در مجمع تاثیرگذارترین اعضا به شمار می‌روند به هدف اصلی رایزنی نامزدهای ریاست فدراسیون تبدیل شده‌اند. حتی شنیده می‌شود برخی از نامزدها برای جلب نظر رؤسای هیئت‌ها سفرهای استانی خود را هم آغاز کرده‌اند.

بی‌تردید چنین روزهایی بهترین فرصت برای کسب امتیاز هیئت‌های کشتی از رئیس احتمالی فدراسیون است. رئیس هیئت به نمایندگی از جامعه کشتی یک استان رأی خود را به نام نامزدی در صندوق انتخابات فدراسیون می‌اندازد که علاوه بر اطمینان از تاثیرگذاری وی در موفقیت و توسعه ورزش اول کشور، پس از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون هم بیشترین امتیاز را به کشتی آن استان بدهد؛ امتیازاتی از قبیل بودجه ویژه، امکانات سخت‌افزاری مانند تشک و اسکوربرد، اعطای میزبانی‌های مهم، افزایش سهمیه مربیان در تیم‌های ملی و توجه ویژه به کشتی‌گیران آن استان در اردوهای تیم ملی که در جلسات رایزنی، رئیس هیئت استان و نامزد ریاست فدراسیون در مورد آن به توافق می‌رسند.

اما نباید فراموش کرد استان‌هایی در مجمع انتخابات فدراسیون صاحب رأی هستند که هیئت آنها توسط رئیس اداره شود نه سرپرست؛ بنابراین هیئت‌هایی که به دلایل مختلف از جمله پایان دوره 4 ساله رئیس یا استعفای وی توسط سرپرست اداره می‌شوند نه تنها نقشی در سرنوشت‌سازترین اتفاق کشتی کشور ندارند بلکه برای رایزنی و کسب امتیاز مورد توجه نامزدهای ریاست فدراسیون نیستند و در این جنگ قدرت به بازنده اصلی تبدیل می‌شوند.

پس از استعفای رسول خادم هیئت‌های تهران، اردبیل، اصفهان، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد و همدان، 6 استانی بودند که توسط سرپرست اداره می‌شدند و در صورت برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی حق رای نداشتند اما متولیان ورزش 5 استان با درک اهمیت وضعیت موجود خیلی زود شرایط مجمع انتخاباتی هیئت کشتی استان خود را فراهم کردند تا در مجمع فدراسیون صاحب رأی شوند.

در دهه اول آذر ماه امسال مجمع انتخاباتی هیئت تهران برگزار شد و عبدالله عزیزی با 15 رأی از 17 رأی مجمع برای 4 سال دیگر به عنوان رئیس هیئت کشتی استان تهران انتخاب شد.

در هفته گذشته نیز مجمع انتخاباتی هیئت اردبیل با 6 نامزد برگزار شد که به دلیل برخی حواشی انتخاب رئیس هیئت میسر نشد و این مجمع به 10 روز دیگر موکول شد.

در یکم دی ماه نیز مجمع انتخاباتی هیئت اصفهان برگزار شد و مصطفی میرزایی با 15 رأی از 17 رأی مجمع ریاست هیئت کشتی این استان را برعهده گرفت.

همچنین زمان ثبت نام از نامزدهای ریاست دو هیئت کردستان و کهکیلویه و بویراحمد نیز به پایان رسیده و مجامع انتخاباتی این دو استان نیز حداکثر تا دو هفته دیگر برگزار می‌شود.

در واقع از 6 استانی که توسط سرپرست اداره می‌شدند 2 استان رئیس خود را شناختند و 3 استان دیگر ظرف 10 روز آینده صاحب رئیس می‌شوند تا در مجمع فدراسیون حق رای داشته باشند و در این میان تنها هیئت کشتی همدان بلاتکلیف مانده است.

ثلاش برای ریاست یا برگزاری مجمع

در شهریور ماه امسال علی رحیمی‌فر رئیس هیئت کشتی استان همدان و عضو شورای اسلامی شهر همدان به دلیل مشغله کاری و نیز اعتراض به اصرار یکی از چهره‌های سیاسی شهرستان نهاوند برای زدن حکم ریاست هیئت کشتی این شهرستان به نام یک فرد خاص از این مسئولیت استعفا داد‌؛ استعفایی که با وجود مخالفت مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان و رئیس وقت فدراسیون با اصرار رحیمی‌فر در مهرماه پذیرفته شد.

پس از این استعفا در تاریخ 15 مهرماه حمیدرضا درویشی از کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان که سابقه فعالیت در رشته کشتی را هم در کارنامه ورزشی خود دارد به عنوان سرپرست هیئت استان همدان انتخاب شد تا ظرف 3 ماه شرایط برگزاری مجمع انتخابات ریاست هیئت را برگزار کند.

اما در حالی که کمتر از 15 روز تا پایان دوره 3 ماهه سرپرستی درویشی باقیمانده وی هیچ اقدامی برای برگزاری مجمع انجام نداده است.

تغییر در مسئولیت‌های اجرایی و کمیته‌های هیئت کشتی استان از جمله نایب رئیس، دبیر، مسئول برگزاری مسابقات و رئیس کمیته‌ مربیان بر خلاف مقررات موجود، سفرهای شهرستانی و رایزنی با روسای هیئت‌های شهرستان‌ها و برخی دیگر از اتفاقات رخ داده در این مدت حکایت از آن دارد که سرپرست هیئت کشتی همدان برخلاف قول و قراری که با مدیرکل ورزش و جوانان داشته به دنبال حضور در مجمع انتخاباتی به عنوان نامزد ریاست هیئت است؛ اتفاقی که در صورت وقوع به دلیل حضور مستمر درویشی در هیئت و ارتباط با اعضای مجمع شائبه مهندسی شدن انتخابات را افزایش می‌دهد و بر حواشی بی‌شمار کشتی همدان می‌افزاید.

در واقع سرپرست هیئت کشتی همدان به جای آن که طبق قانون و مقررات دنبال فراهم کردن شرایط برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت باشد به نظر می‌رسد در حال فراهم کردن شرایط حضور خود در این انتخابات است.

اگر فرض کنیم همین امروز شرایط ثبت نام نامزدهای ریاست هیئت کشتی استان همدان طبق اساسنامه برگزاری انتخابات روزنامه شود، پروسه برگزاری مجمع با توجه به در نظر گرفتن یک زمان مشخص برای ثبت نام نامزدها، یک زمان مشخص برای بررسی صلاحیت آنها و یک زمان مشخص برای تعیین تاریخ مجمع توسط فدراسیون حداقل 50 روز به طول می‌انجامد و بی‌تردید در این فاصله مجمع انتخابات فدراسیون برگزار شده و با تعیین رئیس نه تنها کشتی همدان نمی‌تواند در سرنوشت‌سازترین اتفاق کشتی کشور سهیم باشد بلکه فرصت رایزنی با نامزدها و کسب امتیاز برای کشتی استان نیز از دست می‌رود و همدان به دلیل منفعت طلبی فردی به بازنده اصلی مناسبات کشتی کشور تبدیل می‌شود.

در صورت رقم خوردن این اتفاق جامعه کشتی استان همدان ابتدا مدیرکل ورزش و جوانان را مقصر می‌دانند که نتوانست سرپرستی متعهد به برگزاری مجمع را برای هیئت کشتی انتخاب کند و در مرحله بعد سرپرست هیئت را سرزنش خواهند کرد که سرنوشت کشتی همدان را قربانی فراهم کردن شرایط ریاست خود کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ب

استان همدان در انتخابات فدراسیون کشتی شرکت نمی کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.