رتبه های انقلابی؛

بررسی عملکرد ورزشکاران کشورمان پس از انقلاب اسلامی

کاروان ورزشی کشورمان پس از انقلاب اسلامی در بازی‌های آسیایی نتایج ارزنده‌ای کسب کرده که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

به گزارش  خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شاهد رشد و پیشرفت در رشته های ورزشی مختلف در کشورمان بودیم و در مسابقات آسیایی و پارآسیایی بار ها پرچم ایران در میادین مختلف به اهتزاز در آمده است. در این گزارش به تفاوت رشته های ورزشی قبل و بعد از انقلاب اسلامی می پردازیم.

پیشرفت کاروان ورزشی در بازی های پارآسیایی پس از انقلاب اسلامی

مسابقات پارآسیایی پیش از انقلاب اسلامی برگزار نشده است و اولین دوره بازی‌های پارآسیایی پس از انقلاب در سال ۲۰۱۰ (۲۱ آذر ماه ۱۳۸۹) برگزار شد و ایران برای اولبن بار با ۱۵۸ ورزشکار (۲۴ نفر خانم، ۱۲۴ آقا) راهی گوانجو چین شد. از مجموع ۱۹ رشته ورزشی پارآسیایی کاروان ورزشی ایران در ۱۵ رشته ورزشی این رقابت‌ها حضور یافت. ایران با کسب مجموع ۸۰ مدال (۲۷ مدال طلا، ۲۴ مدال نقره، ۲۹ مدال برنز) در جایگاه چهارم قرار گرفت و چین و ژاپن و کره جنوبی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند. آقایان به غیر از رشته‌های بولینگ، بدمینتون، شمشیربازی، بسکتبال نشسته، تنیس روی میز و تیراندازی در مابقی رشته‌ها حضور داشتند.

دومین دوره بازی‌های پارآسیایی که سال ۲۰۱۴ در اینچئون کره جنوبی بعد از انقلاب برگزار شد، شعار کاروان "توکل خالصانه، میثاق با رهبر و ولایت، رقابت پهلوانانه" بود. از مجموع ۲۳ رشته ورزشی ایران در ۱۶ رشته شرکت کرد که نسبت به دوره قبل تعداد رشته‌های حاضر افزایش یافته است. یکی از ویژگی‌های مثبت این دوره اضافه شدن دو رشته ورزشی بسکتبال با ویلچر و بدمینتون به رشته‌های اعزامی ایران است. همچنین در بخش اعزام بازیکنان نیز افزایش قابل توجهی داشتیم و ۲۰۰ بازیکن را به این مسابقات اعزام کردیم. در این دوره ایران ۳۵ مدال طلا، ۵۱ مدال نقره و ۳۰ مدال برنز کسب کرد و در جایگاه چهارم قرار گرفت. ایران با افزایش ۴۰ مدال نسبت به دوره قبل توانست ۲۰۰ مدال کسب کند.

اهمیت به بانوان ورزشکار پارآسیایی پس از انقلاب

سومین دوره بازی‌های پارآسیایی در سال ۲۰۱۸ در جاکارتا اندونزی برگزار شد. در دوره قبلی پرچمدار ایران در افتتاحیه و اختتامیه آقا و در سومین دوره خانم بودند. پرچمدار افتتاحیه ساره جوانمردی و پرچمدار اختتامیه سمیرا ارم بود. در هر دوره از رقابت‌های پارآسیایی که برگزار شد جایگاه بانوان ایران بالاتر رفته است. ایران با ۲۰۸ ورزشکار (۷۳ خانم، ۱۳۵ آقا) راهی این رقابت‌ها شد. تعداد بانوان ایرانی حاضر در پارآسیایی افزایش ۴۹ نفره داشته است. ایران با ۵۱ مدال طلا، ۴۲ مدال نقره، و ۴۳ مدال برنز با یک رده صعود نسبت به دو دوره قبل در جایگاه سوم قرار گرفت و بالاتر از ژاپن قرار گرفت.

یکی از شگفتی‌های این دوره سیامند رحمان در +۱۰۷ کیلوگرم رکورد پارا وزنه برداری را ارتقا داد و مدال طلا را دریافت کرد. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، در اواخرسال ۱۳۵۸ فدراسیون ورزش‌های معلولین تأسیس شد و اهمیت دادن به این قشر از جامعه ورزشی پس از انقلاب اسلامی صورت گرفت. همچنین نابغه شنا ایران شاهین ایزدیار توانست ۶ طلا و یک برنز را در این دوره کسب کند که جای تقدیر دارد.

بررسی عملکرد کاروان ورزشی ایران در بازی های آسیایی پس از انقلاب اسلامی

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی در جاکارتا برگزار شد و ایران بیشترین حضور خود را دراین بازی‌ها پس از انقلاب تجربه کرده است. قبل از انقلاب در ۵ دوره و پس از انقلاب در ۱۰ دوره شرکت داشتیم. در ادامه این گزارش به امتیازات کاروان ایران در بازی‌های آسیایی پس از انقلاب اسلامی می‌پردازیم.

در نخستین حضور تکواندو کاران در دهمین دوره بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۸۶ به میزبانی کره جنوبی با مدال همراه شد و دو طلا و یک نقره را کسب کردند.

برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۹۰ بر گردن فوتبالیست‌های ایرانی مدال طلا آویخته شد.

برای اولین بار پس از انقلاب در دوازدهمین دوره بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۹۴ در ژاپن در رشته کاراته مدال کسب شد. کاراته کاران ایرانی توانستند ۱ طلا، ۲ نقر و یک برنز کسب کنند.

کسب نخستین مدال در بخش تیراندازی بانوان در چهاردهمین دوره بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۰۲ به میزبانی کره جنوبی مدال نقره کسب شد.

در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی بانوان ایران در ۸ رشته ورزشی به فینال رسیدند و کسب مدال کردند.

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی به میزبانی جاکارتا اندونزی اوج شکوفایی کاروان ایران پس از انقلاب اسلامی در بازی‌ای آسیایی بود. در این دوره ایران با ۳۷۸ ورزشکار بیشترین اعزام ورزشکار را تا به الان داشته است و نخستین مدال‌ها را در بعضی رشته‌ها دریافت کرده است.

تیم ملی بانوان کبدی ایران برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ مدال طلا را کسب کرد و پرچم ایران به اهتزاز در آوردند. تیم ملی واترپلو بعد از ۴۴ سال توانست مدال برنز رادر این رشته دریافت کند. کسب نخستین مدال طلای سنگ نوردی پساز انقلاب و همچنین در رشته تنیس روی میز آقایان پس از ۵۲ سال مدال برنز را دریافت کردند.

ایران پس از انقلاب اسلامی در بازی‌های آسیایی سال ۲۰۱۸ توانست با کسب ۶۴ مدال بیشترین مدال را نسبت به ادوار گذشته دریافت کند. از دیگر نکات مثبت باید به پرچمداری بانوان بعد از انقلاب اشاره کرد که برای بانوان سرزمین ارزش بیشتری قائل شده اند.

انقلاب اسلامی نکات مفید و مثبتی بر همه ی جنبه های زندگی مردم ایران گذاشته است ؛که این تاثیر در ورزش ایران بسیار مشهود است و ایران توانسته بار ها پرچم ایران را به اهتزاز در آورد و قدرت خود را به رخ جهانیان بکشاند.


بیشتربخوانید:

عملکرد شاهین ایزدیار در جاکارتا شگفت انگیز بود

خسروی وفا: انتخابات با اساسنامه جدید و قانونی برگزار شد

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر: طلای جاکارتا منتقدانم را خاموش کرد/ علیه من فعالیت مجازی می کردند/ من جای کسی را نگرفتم/ چشمم دنبال پاداش بازیکنان نیست


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار