اجرای طرح اصلاح نژاد ملکه زنبورعسل در جنوب کرمان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت:با وجود مشکلاتی، چون خشکسالی و نبود شهد و گرده مناسب در طبیعت، هرساله تعداد ۳۰۰ تا ۵۰۰ فروند ملکه تولید و برای پروژه اصلاح نژادی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدرضا قائدی فر معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: ایستگاه پرورش ملکه زنبور عسل جنوب کرمان در سال ۱۳۳۴ همزمان با سایر ایستگاه‌های کشور راه اندازی و با هدف تولید ملکه، حفظ ذخایر ژنی بومی شروع به کار کرد که هم اکنون یکی از ۸ ایستگاه فعال کشور می‌باشد.

وی افزود: عملیات اصلاح نژاد ملکه بومی طی سال‌های گذشته همزمان با سایر استان‌های کشور آغاز که در حال حاضر وارد نسل F۵ گردیده که بعد از نسل F۵ ملکه‌هایی درسطح انبوه تولید و در اختیار بهره‌برداران این بخش قرار خواهند گرفت.

قائدی فر هدف از اجرای این طرح در فضای بسته را، تقویت صفاتی، چون آرام بودن زنبور، مقاومت به بیماری و کنه، بهبود راندمان تولید گرده و عسل، افزایش سریع جمعیت در بهار، اعلام نمود.

وی تصریح کرد: با وجود مشکلاتی، چون خشکسالی‌های اخیر و نبود شهد و گرده مناسب در طبیعت، هرساله تعداد ۵۰۰-۳۰۰ فروند ملکه تولید و برای پروژه اصلاح نژادی مورد استفاده قرار گرفته است و ملکه‌های اصلاح نژادی تولیدی با ملکه‌های اصلاح شده سایر ایستگاه‌های کشور برابری می‌نماید.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار کرد: در این طرح به دنبال آن هستیم که علاوه بر تولید گرده، ژل رویال و عسل، ملکه‌هایی تولید کنیم که با ملکه‌های کارنیکا رقابت نمایند و شاهد توسعه روزافزون پرورش زنبور عسل در منطقه باشیم.
انتهای پیام/ی

اصلاح نژاد زنبورها در جنوب کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد هاشمی
۲۱:۴۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
لطفا ادرس سایت پروش ملکه کرمان
آخرین اخبار