در سطح دنیا صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع پرسود و اشتغال‌زا شناخته می‌شود

دبیر اتاق تعاون استان اصفهان گفت:در سطح دنیا صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع پرسود و اشتغال‌زا شناخته می‌شود اما در ایران به ظرفیت‌های این صنعت توجه لازم نمی‌شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد حسن تبریزیان دبیر اتاق تعاون استان اصفهان اظهار داشت: صنعت نساجی در ایران متناسب با مزیت‌های نسبی آن در کشور، مورد توجه قرار نگرفته است.

وی بیان داشت: نیروی کار ارزان، منابع ارزی ارزان قیمت، نیروی تحصیل کرده، موقعیت مکانی مناسب، بازار گسترده داخلی و منطقه‌ای و بسیاری موارد دیگر همگی از مزیت‌های کشور در این وادی به شمار می‌آید که از آنها غافل هستیم.

دبیر اتاق تعاون استان اصفهان با اشاره به قدمت و سابقه طولانی صنعت نساجی در کشور، بررسی مشکلات این حوزه، یافتن راهکارهای لازم برای حل آنها را اقدامی ضروری دانست و تصریح کرد: این صنعت ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال پایدار دارد.

وی گفت: در سطح دنیا صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع پرسود و اشتغال‌زا شناخته می‌شود اما در ایران به ظرفیت‌های این صنعت توجه لازم نمی‌شود.

تبریزیان بیان داشت: با توجه به وجود شورای گفت و گوی فعال در استان و روابط سازنده‌ای که بین اتاق تعاون ایران و دولت وجود دارد، می‌توان از پتانسیل‌های این بخش برای پیگیری و رفع موانع قانونی در صنعت نساجی استفاده کرد.

وی ضمن اعلام آمادگی برای آسیب‌شناسی وضعیت صنعت نساجی گفت: در این حوزه تشکل‌های فعال می‌توانند به کمک اتاق تعاون بیایند تا مطالعه دقیقی در مورد وضعیت این صنعت انجام شود.

دبیر اتاق تعاون استان اصفهان ادامه داد: زمانی که مشکل و چالش موجود در این حوزه را ریشه‌یابی کنیم، می‌توانیم راهکارهای مناسبی برای آنها ارائه دهیم.

وی ادامه داد: روند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط فعالان این صنعت یکی از معضلات این بخش مانند سایر حوزه‌های تولیدی است.

تبریزیان اعلام کرد: دولت باید اجرای قانون مالیات ارزش افزوده را اصلاح کند چراکه در حال حاضر به جای مصرف کننده، تولیدکننده این مالیات را می‌پردازد.

وی گفت: متاسفانه در ایران قاچاق پوشاک در سطح گسترده‌ای اتفاق می‌افتد، سوال اینجا است که چرا دستگاه‌های مسئول مانع این حرکت مخرب نمی‌شوند.

دبیر اتاق تعاون استان اصفهان گفت: تجربه نشان داده که برخوردهای قهری و کنترلی در جلوگیری از قاچاق کارساز نیست اما همچنان از این روش‌های منسوخ شده برای مبارزه با قاچاق استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: عدم تخصیص ارز مبادلاتی به ماشین‌آلات صنعتی، اجرای نادرست قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و بی‌توجهی به مشوق‌های صادراتی  از دیگر معضلات این عرصه است. 

وی ادامه داد: فعالان این حوزه از روند فعالیت پتروشیمی‌ها در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی کشور انتقاد داشته و در عین حال وضعیت بازار داخلی را نامناسب  می دانند و بر این اساس درخواستهایی از جمله کاهش تعرفه مواد پایه، اجرای کامل قانون مالیات‌های مستقیم، استمرار مبارزه با قاچاق پوشاک، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، اجرای صحیح قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، پیوستن به سازمان تجارت جهانی را مطرح کردند.

 

انتهای پیام/م

وضعیت صنعت نساجی درایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار