نهمین استاندار اصفهان:

تفکیک آب منطقه‌ا‌ی اصفهان و چهارمحال بختیاری یکی از مشکلات مهم بحران آب

نهمین استاندار اصفهان گفت : اگر مدیریت و تصمیم‌گیری آب در یک نقطه متمرکز بود و بهره‌برداری‌های بی رویه صورت نمی‌گرفت، حداقل آب در زاینده‌رود جاری بود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید جعفر موسوی نهمین استاندار اصفهان در برنامه تلوزیونی کارنامه با اشاره به مدت انتصاب خود در اصفهان اظهار کرد: ازشهریورماه  سال 1376تا  مهر ماه سال 1381 استاندار اصفهان بودم و حدود5 سال در این سمت خدمت‌گذاری کردم.

وی با بیان اینکه در سال 61و 62 به عنوان معاون سیاسی اصفهان حضور داشت، عنوان کرد: در این مدت شناخت کافی از این استان داشتم و در سال 76به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شدم.

نهمین استاندار اصفهان با اشاره به تشدید بحران صنعت نساجی و اقدامات صورت گرفته تصریح کرد: کارخانجات خیریه همدانیان واقع در چهارباغ بالای اصفهان به تعطیلی کشیده شده بود که برای حل این بحران برنامه‌ریزی مفصلی صورت گرفت و در دیدار مقام معظم رهبری این موضوع بررسی شد.

وی ادامه داد: تصمیم بر اعطای 35 میلیارد تومان به این کارخانجات برای حل مشکل گرفته شد و انجام شد.

موسوی با اشاره به تزریق بودجه‌های کافی و معقول در استان و فضای آرام و مساعد برای کار بیان داشت: طرح توسعه استان یکی از برنامه‌های مهم در استان بود.

نهمین استاندار اصفهان به اجرای چند طرح زیر بنایی در آن زمان اشاره کرد و افزود: یکی از این طرح‌های مهم موضوع آب بود که با دو مشکل مدیریت آب  و تامین منابع آبی سد زاینده‌رود مواجه بود.

وی اضافه کرد: در زمان کمبود آب حدود 500 میلیون متر مکعب بود و برای جبران این میزان کمبود،پیش‌بینی حدود 3 میلیارد متر مکعب آب از مطالعات چشمه لنگان و بهشت‌آباد شده بود که مطالعات نهایی و بودجه‌ی آن در حال انجام بود.

موسوی عنوان کرد: اگر در همان زمان این طرح اجرایی شده بود ظرف 8 سال مشکل کمبود آب اصفهان حل شده بود.

نهمین استاندار اصفهان با اشاره به موضوع انتقال 20 میلیون متر مکعب آب شرب به یزد عنوان کرد: با حجم آب پیش‌بینی شده در طرح انتقال آب از این دو چشمه، انتقال آب به یزد معضلی به شمار نمی رفت و اگر این طرح اجرایی شده بود اکنون نیز مشکل خاصی نبود.

تفکیک آب منطقه‌ا‌ی اصفهان و چهارمحال بختیاری یکی از مشکلات مهم بحران آب

وی با اشاره به مطرح کردن  تفکیک آب منطقه‌ای چهار محال بختیاری و اصفهان از سوی این استان در آن زمان اظهار داشت: برنامه وزارت نیرو برحوزه آب‌ریز و نظارت بر توزیع و برداشت آب است و موضوع مطرح شده از چهار محال انتظاری غیر کارشناسی بود؛ چرا که مدیریت حوزه آبریز باید یکی باشد.

موسوی ضمن یادآور شدن تفکیک مدیریت آب منطقه‌ای در دولت نهم عنوان کرد: با این تفکیک استان‌ها مستقل عمل کرده و استان اصفهان نمی‌توانست نظارتی بر برداشت آب از سرچشمه‌های آب زاینده رود در استان چهار محال بختیاری داشته باشد.

نهمین استاندار اصفهان با بیان اینکه چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی‌رویه در مناطق بالادست زاینده‌رود در منطقه چهارمحال و بختیاری صورت گرفت، تصریح کرد: آب را با دستگاه‌های پیشرفته برای آبیاری درختان بادام و هلوو.. تا ارتفاع 200 متر پمپاژ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل آب در کنار کمبودآب عدم مدیریت صحیح است، افزود: اگر مدیریت و تصمیم‌گیری آب در یک نقطه متمرکز بود و بهره‌برداری‌های بی رویه صورت نمی‌گرفت، حداقل آب در زاینده‌رود جاری بود.

موسوی یکی از مشکلات مهم بحران آب را مسئله تفکیک آب منطقه‌ای اصفهان و چهارمحال بختیاری دانست و گفت: در زمان دولت نهم که کشور از لحاظ فروش نفت در وضعیت خوبی بود، باید طرح سد تونل سوم با جدیت و شدت انجام می‌شد.

نهمین استاندار اصفهان با اشاره به طرح 9 ماده‌ای آب عنوان کرد: بخشی از مشکلات آب با اجرایی شدن این طرح حل می‌شود.

موسوی با اشاره به تصویب طرحی مبنی بر دریافت یک درصدی عوارض ازهزینه فروش فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و پتروشیمی بیان کرد: این مبلغ که به صورت فصلی دریافت می‌شد، مجموعا  حدود 8 میلیارد بود و برای چند طرح هزینه می‌شد.

نهمین استاندار اصفهان به چند طرح که از این هزینه تامین می‌شد، عنوان کرد: انتقال آب چشمه لنگان، آزادراه کاشان_اصفهان و مسجد مصلی سه طرحی بود که بودجه‌ی آن از این عوارض تامین می‌شد و بخشی به استاندار و شهرداران استان تعلق داشت.

شروع طرح قطار شهری در زمان نهمین استاندار اصفهان

وی با اشاره به مخالفت مجلس شورای اسلامی و میراث فرهنگی با این طرح تصریح کرد: من به دلیل ضرورتی که در اجرای این طرح در شهر اصفهان می‌دیدم، با موافقت شهرداری مقرر شد که بودجه شهرداری که از عوارض سه صنعت مهم تامین می‌شد و به حدود 5/3 میلیارد تومان می‌رسید برای این طرح اختصاص یابد.

موسوی با اشاره به انجام چند طرح مهم در آن زمان تصریح کرد: اتمام آزادراه کاشان_اصفهان، تصفیه خانه باباشیخ‌علی وبازسازی 80 درصد لوله‌های آب شرب اصفهان و طرح کمربند سبز کارخانه‌های اطراف اصفهان، دوبانده کردن جاده قدیم اصفهان از طرح‌های شاخص بود.

نهمین استاندار اصفهان ادامه داد: ورزشگاه نقش جهان که مکان‌یابی آن انجام و حدود20 درصد پیشرفت داشت،از هزینه وارض یک درصدی طرح ساخت آن از سر گرفته شد.

وی با اشاره به کاهش دو درصدی نرخ بیکاری در آن زمان عنوان کرد: توجه ویژه به صنعت و تولید انجام می شد و در شورای صنعت اولویت اعطای وام به واحدهایی بود که تعداد نیروی فعال بیشتری داشت.

موسوی با اشاره به اجرای طولانی مدت ابر پروژه‌ها در اصفهان بیان داشت: پارامترهای گوناگونی از جمله  مطالعه جامع و کارشناسی طرح، مدیریت،تزریق به موقع بودجه و اولویت‌بندی طرح‌ها از عوامل پیشرفت هر طرح است که به هر کدام باید توجه ویژه صورت گیرد.

نهمین استاندار اصفهان با اشاره به ظرفیت و سرمایه‌های نیروی انسانی اصفهان و نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف در کشور تصریح کرد: این استان نیروساز و مدیر ساز می‌تواند در تمام جایگاه‌ها سرآمد باشد وباید از حضور این نیروها صرف نظر از جناح‌‌بندی جهت توسعه و رشد کشور و استان اصفهان بهره‌گیری کرد.

 

انتهای پیام /س

صحبت های استاندار نهم در برنامه کارنامه

برچسب ها: استانداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار