اجرای طرح جامع ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر

رئیس موسسه بین المللی تاس ماهیان دریای خزر از اجرای طرح جامع ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری برای کسب اطلاعات ساختار ژنتیکی جمعیت و شرایط زیست محیطی خبر داد.

اجرای طرح جامع ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مریم فلاحی، رئیس موسسه بین المللی تاس ماهیان دریای خزر گفت:این طرح جامع در مدت ۲ سال برای کسب اطلاعات ساختار ژنتیکی جمعیت و شرایط زیست محیطی ماهیان خاویاری حوزه ایرانی دریای خزر اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه، ماهیان خاویاری گونه‌های با ارزشی هستند که از تنوع زیستی و صرفه اقتصادی برخوردارند، افزود: ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری، برآورد ذخایر گونه‌های مختلف و پراکنش آن در زمان‌ها و مکان‌های مختلف از فعالیت‌هایی است که شیلات برای جلوگیری از انقراض این گونه ماهیان انجام می‌دهد.

رئیس موسسه بین المللی تاس ماهیان دریای خزر گفت: این طرح شامل ۸ طرح مطالعاتی از وضعیت ذخایر و مطالعات ژنتیکی و بافت آسیب شناسی روی موجودات زنده میکروسکوپی و همچنین مطالعات روی وضعیت شاخص‌های زیستی و غیر زیستی و وضعیت غذایی این ماهیان است.

مریم فلاحی افزود: بر اساس آخرین طبقه بندی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، پنج گونه ماهیان دریای خزر شامل، فیل ماهی، شیپ، کاس ماهی ایرانی و روسی و همچنین ازون برون با توجه به کاهش شدید ذخایرشان جزو گونه‌های رو به انقراض به شمار می‌رود.

وی گفت: کشور‌های حاشیه خزر از سال ۲۰۱۰ با توجه خطر انقراض این گونه ها، صید آن‌ها را به مدت ۵ سال ممنوع اعلام کردند و سه سال اخیر نیز برای ادامه ممنوعیت صید به توافق رسیده اند.

رئیس موسسه بین المللی تاس ماهیان دریای خزر، با بیان اینکه از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ بیست و سه گشت ارزیابی ذخایر در دریای خزر در اعماق مختلف انجام شده است، تصریح کرد: متاسفانه از سال ۱۳۹۱ برخی از مشکلات ساختاری سبب شد تا گشت‌های منظمی در دریای خزر نداشته باشیم که امسال از اواخر آذر این گشت‌ها مجدد آغاز شد.

 

انتهای پیام/م.ع

آغاز اجرای طرح ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.